Grejer till fritidshus

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
SebastianEriksson

Grejer till fritidshus

Inlägg av SebastianEriksson »

Jag och min fästmö har köpt ett fritidshus i höst och ska snart stänga ner det för vintersäsongen.

Då fritidshuset är ett ställe för mig att koppla av och inte för att leka med teknik vill jag ha ett stabilt och enkelt system.
Mina datakunskaper är höga men inte mina elektronikkunskaper. Fritidshuset består av flera byggnader men vill bara kunna styra huvudbyggnaden. Huvudbyggnaden värms upp med direktverkande el.

Följande vill jag kunna göra:
Se lufttemperatur, både inom- och utomhus.
Kunna reglera värmen (läs elementen) beroende på väder automatiskt.
Kunna få alarm vid eventuell brand eller inbrott. Behöver inte vara något avancerat. Rimligtvis magnetkontakter vid dörrar.
Kunna slå på värmen från mobilen så stället är varmt och gött när jag kommer dit.
Slå på värmen till en eventuell framtida bastu.

I dag finns det inget Internet i huset. Vill inte heller ha något fast abonnemang utan har tänkt att köra kontaktkort för mobilt bredband.

Vad för grejer borde jag rimligtvis införskaffa? Budgeten ligger på max 10 000 kr.
hcb
Wannabe

Re: Grejer till fritidshus

Inlägg av hcb »

Jag skulle köpa en raspberry pi och ladda in domoticz, köpa en aeon stick och en rfxtrxcom.
Sen blanda z-wave och 433 enheter; tempgivare och dörr/fönsterkontakter på 433 och mera "kritiska" saker som värmestyrning och brandvarnare på z-wave. Temp mätare finns ju telldus för ett par 100 som både kan mäta inne och utetemp. Magnetkontakterna kostar inte heller så mycket.
Kompletera detta med mobilt bredband från nån leverantör som säljer med router då har ni uppkoppling när ni är där med.
/henrik

Skickat från min iPad med Tapatalk
Skriv svar