Spänning / strömsensor?

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
dalis
Wannabe

Spänning / strömsensor?

Inlägg av dalis »

Jag har en avloppstank på 6m³ med en flottör som tänder en lampa när det är dags för tömning (se bifogad skiss).
Lampan drivs av 24V

Jag skulle vilja kunna se i mitt Tellstick system när lampan har tänt sig. Någon som har en bra idé om vad för slags sensor man skall använda för detta?
Går det att använda en dörrsensor???
Bilagor
tank.png
tank.png (122.93 KiB) Visad 2569 gånger
etompau
Tar hemautomation på allvar

Re: Spänning / strömsensor?

Inlägg av etompau »

Eftersom du vill bibehålla lampan och tillhörande spänningsmatning måste du har ett relä mellan flottör och sensor/sändare.
Ett tungelementsrelä på 24V monterat över lampan, där sedan reläets kontakter är anslutet till en sändare typ Nexa WBT-912 borde fungera.
Detta om du har en Tellstick Net, har du en Tellstick ZNet Lite, får du använda en passande Z-wave-sändare

https://www.elfa.se/sv/komponenter/rela ... E%7EVDC=24
dalis
Wannabe

Inlägg av dalis »

Tack för svar!
Så om jag skippar lampan och 24V-matningen så behöver jag inget relä heller utan det räcker med enbart WBT-912 och flottören (WBT-912 har eget batteri). Rätt eller fel.
etompau
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av etompau »

Det är korrekt. Hade jag haft en tank med flottör så hade jag försökt bibehålla lampindikeringen. En radiobaserad överföring kan ibland fallera och då är det bra att ha en backup-indikering i form av en lampa.
dalis
Wannabe

Inlägg av dalis »

Du har så rätt, min fråga var mest för att försäkra mig om att jag fattat hur den fungerar.
Jag kommer att köra relä modellen.
Tack igen. :D
Skriv svar