Skyddslackering av kretskort.

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar

Skyddslackering av kretskort.

Inlägg av HUSKii »

Hej!
Jag har köpt en "Honeywell HIH-4000-001" luftfuktighets givare här på temperatur.nu.
I beskrivningen för den färdigbyggda produkten "Luftfuktighetsmätare för 1wire [Hum01]"
så står det att om sensorn ofta utsätts för höga fuktigheter/kondenserande miljöer bör kretskortet skyddslackas.

Jag har köpt en skyddslack på Kjell & Company Länk och tänker bygga en luftfuktighets sensor själv som jag ska ha på min balkong.

Är det nåt jag bör tänka på? Hur känslig är sensorn för sån här skyddslack/kan man skada sensorn om man sprejar rakt på sensorn?

MVH Henrik.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Skyddslackering av kretskort.

Inlägg av PerM »

Du ska inte lacka sensorn, då kommer den inte att göra det den ska!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

När jag skyddslackar luftfuktighetsmätarna så drar jag lite eltape runt sensordelen av HIH4000. Det är mycket viktigt att själva sensorn inte får något lack på sig, det är ett utmärkt sätt att förstöra sensorn.

Viktigt att tänka på när man använder HIH4000 är att den måste skyddas mot ljus då ljus påverkar mätvärdet.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av HUSKii »

Tackar för svaren!!
Då blir det att knåpa ihop en sensor, ska bara införskaffa en låda/box/inkapsling till den.

MVH Henrik.
Skriv svar