Aeotec Door/window sensor 6

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
BertilSparr
Wannabe

Aeotec Door/window sensor 6

Inlägg av BertilSparr »

Har köpt och installerat en Aeotec Door/Window sensor 6 i en Vera Plus med UI7. Efter lite strul har jag fått den att fungera "klockrent". Jag har dock ett problem kvar och det är att det lite nu och då dyker upp ett meddelande under sensorn i Veran : "Can't detect device". Det påverkar inte öppnings/stängnings funktionen men den är inte nåbar från Veran. Någon som haft liknande problem?
//Bertil
Starglasses
Gillar hemautomation

Re: Aeotec Door/window sensor 6

Inlägg av Starglasses »

Jag har en enhet med samma problem som jag starkt misstänker har att göra med att den sitter relativt långt från Veran och andra zwave enheter. Se om du kan flytta Veran närmre eller koppla in annan zwave enhet mellan, som kan fungera som relay. (Kräver att enheten stödjer zwave plus)

Sent from my iPhone using Tapatalk
---------------------------------------------------------------
VeraEdge, Qubino Flush 2 relay, Aeon Labs switch 5
BertilSparr
Wannabe

Inlägg av BertilSparr »

Har funderat lite på det, men den sitter cirka en meter från Veran. Huset är av trä från mitten av 1800-talet. Veran är placerad drygt en halv meter in från dörren med sensorn på andra våningen på en låg bokhylla. Det är två halvtumsplankor och 45 millimeter cellulosaisolering emellan. Det finns numera också en z-wave brytare 2,5 meter ifrån och en z-wave brytare mindre än 4 meter ifrån. Jag tror att det är något annat som är galet.
marcus_m
Wannabe

Inlägg av marcus_m »

Som jag förstått det är detta felmeddelande en väldigt känd, och svårlöst, bugg i Veran.
BertilSparr
Wannabe

Inlägg av BertilSparr »

Aj tusan, är det på det viset.
Har missat det helt och hållet. Vet du var man kan läsa mer om det?
Tack för hjälpen!
Skriv svar