Thomas_W skrev:
Då lutar det nog åt Double Switch då det känns som jag har mer nytta av detta än att dimma

Ok, då ska du absolut köpa en dubbel brytare bara. Enklast och billigast.
Thomas_W skrev:
Ja, just det.... du menar att använda en dubbelbrytare och bara installera dimmer på den ena knappen medan den andra fungerar som vanligt och sedan "lägga in en scen" att dimmern även ska styra en annan dimmer via Telldus?
Svarar på detta också, inför nästa del av projektet hemautomatisering
Jo, nu känner jag inte till Telldus kontroller, men Z-wave tillåter att man kopplar enheter direkt. Så, de är kopplade till och med om t.ex. kontrollern är nere eller om du fipplar med scenen som styr dem.
Nu beror detta på hur du vill montera detta och vad det är som ska styras. Antingen sätter du in två dimmer-puckar bakom kronbrytaren - en dimmer kopplad till var sin knapp på brytaren. Enkelt, men kanske trångt bakom brytaren. Om det är LED som ska dimmras så skulle jag precis som @duckmuck ta en qubino-dimmer (om den klarar lasten). Fibaros dimmer fungerar också, men den kräver >50W last tror jag. Annars behöver du också klämma in en bypass (eller två) bakom brytaren, och då blir det trångt där bakom. Qubinos dimmer är lite mindre i storlek också.
Nå, om det är så att du vill få dimmernivån att sprida sig till dimmerar på andra ställen i huset så blir det knöligare. En Fibaro dimmer kan kopplas till två knappar på en kronbrytare, och direkt dimma den anslutna lasten på den första knappen och skicka dimmer-kommandon till anslutna enheter (via Z-wave då) via den andra knappen (till alla enheter som ligger i dimmerns grupp 5 (se sid 17)
). Om du då kopplar in en dimmer till direkt till den andra lasten där den behövs (även bakom kronbrytaren om du så vill) kan du få det så att vänster knapp dimmrar den första lampan och den andra knappen på brytaren dimmrar alla lampor i hela huset

. Om du så vill.
(Notera dock att t.ex. Qubinos dimmer inte fungerar för just det jag beskrev sist. Den har bara en grupp för på/av vid tryck på knapp 2, inte en "multilevel switch" som du behöver. Se grupperna i tredje kolumnen på sidan 1
)
Hoppas detta snurrat till din värld tillräckligt

Nå, kolla i manualerna för enheterna som sagt, ibland behövs nästan inte kontrollern för att man ska få det som man vill.