Kan inte inkludera Fibaro Wall Plug korrekt

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
segerst
Wannabe

Kan inte inkludera Fibaro Wall Plug korrekt

Inlägg av segerst »

Hej!
Som rubriken säger kan jag inte inkludera mina två senaste wall plugs.
När den har blivit inkluderat så säger min controller att det är en odefinierad enhet och jag kan inte ändra detta i inställningarna.

Har provat att exkludera och göra om det upp till 10 ggr med samma resultat på båda wall plugs.
Har en Zipato Duo med FW 1.1.38. Oklart om det har med uppdateringen av FW att göra då jag gjorde det precis innan jag skulle inkludera dessa wall plugs.

Vill nämna att jag har 8 andra wall plugs sedan tidigare och har inte haft några problem att inkludera dessa.

Någon med samma problem eller erfarenhet?

//S
pargorner

Re: Kan inte inkludera Fibaro Wall Plug korrekt

Inlägg av pargorner »

Jag får liknande problem med senaste Wall Pluggarna jag köpt och min Vera Edge controller.
Har även tidigare modellen och den fungerar felfritt.

Senaste programvaran på min Vera Edge.

/PG
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av dargosch »

segerst skrev: När den har blivit inkluderat så säger min controller att det är en odefinierad enhet och jag kan inte ändra detta i inställningarna.

Har provat att exkludera och göra om det upp till 10 ggr med samma resultat på båda wall plugs.
Har en Zipato Duo med FW 1.1.38. Oklart om det har med uppdateringen av FW att göra då jag gjorde det precis innan jag skulle inkludera dessa wall plugs.
Ok, det kan vara att Zipato ändrat något i sin firmware (efter att ha ägt en Zipabox så skulle jag säga att jag nog skulle tro att detta är fallet först och främst, men de kan ha blivit bättre), eller så har Fibaro justerat något i sina plugs som kontrollern inte upptäcker. Borde inte hända om kontrollern gör en full interview, men så kanske det kan bli ändå. Nå, för att testa om det är något fel i firmware i Zipabox så skulle du kunna, förstås, exkludera en av dina andra Fibaro wall plugs och inkludera den igen. Om det fungerar som det ska så har Fibaro mest troligt ändrat något som inte Zipabox vet om eller märker.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
segerst
Wannabe

Inlägg av segerst »

Hej!

Va skönt att fler har samma problem.

Provad först att nedgradera FW på Zipato med samma resultat, dvs inte fungerande.

Sen kollade jag på lådorna till mina wall plugs, det verkar vara ny fw i wall plugs från december 2016.

Har nu uppgraderat min Zipato igen och får väl avvakta Zipato´s action på min ticet som jag lade i helgen.

//S
segerst
Wannabe

Inlägg av segerst »

Hej,

Har nu lyckats inkludera de nya Wall Plugs via Zipato. Såg på deras supportsida att det skulle vara löst.
Prova gärna ni som har problem..

//Stefan
jaha
Wannabe

Inlägg av jaha »

Postar här med, nedan fungerade för mig i vera.

I’ve managed to delete those phantom devices by reconfiguring the fibaro wall plugs. To do this, you’ll have to go on the settings of the device the small arrow ‘>’ then select Advanced > Commands > Configure nod right now. This works only the device can be polled. You can’t use it on battery operated devices.
Skriv svar