Decode 433mhz Rullgardins Fjärrkontroll

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Flawl3ssSWE
Wannabe

Decode 433mhz Rullgardins Fjärrkontroll

Inlägg av Flawl3ssSWE »

Hej!

Jag fick idag hem kitet: https://www.m.nu/rullgardin-433mhz/moto ... ntroll-12v
Jag beställde även med en fjärrkontroll för styrning av rullgardinen. Men efter som jag är en hemautomations beroende så vill jag kunna decoda signalen från fjärrkontrollen och sedan lägga in de koderna i HomeBridge så man kan styra rullgardinen på mobilen. Så jag körde skriptet på min pi för att decoda signalen (har 433mhz sändare och mottagare monterade på en breadboard) men den lyckas inte plocka upp signalen. Vet någon hur det skulle kunna lösas? Vill så gärna få det att funka.

MVH
Anton
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Re: Decode 433mhz Rullgardins Fjärrkontroll

Inlägg av dargosch »

Hej,

Nej, jag vet inte hur du ska avkoda signalen, men jag vill föreslå en annan lösning på ditt problem. Homebridge har en modul för tellsick. Så det enda du behöver är en tellstick (vi är två som säljer sådana i forumet just nu). Då bör du kunna styra din rullgardin via homebridge.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Flawl3ssSWE
Wannabe

Inlägg av Flawl3ssSWE »

dargosch skrev:Hej,

Nej, jag vet inte hur du ska avkoda signalen, men jag vill föreslå en annan lösning på ditt problem. Homebridge har en modul för tellsick. Så det enda du behöver är en tellstick (vi är två som säljer sådana i forumet just nu). Då bör du kunna styra din rullgardin via homebridge.

Tack för svaret men jag har redan en tellstick
zyber

Inlägg av zyber »

Flawl3ssSWE skrev:

Du får hitta på en ny kod till rullgardinerna som du lägger in i tellsticken och programmera in i rullgardinen. Dvs, rullgardinen kommer att ha två olika koder programmerade, en för fjärren och en för tellsticken.
Flawl3ssSWE
Wannabe

Inlägg av Flawl3ssSWE »

zyber skrev:
Flawl3ssSWE skrev:

Du får hitta på en ny kod till rullgardinerna som du lägger in i tellsticken och programmera in i rullgardinen. Dvs, rullgardinen kommer att ha två olika koder programmerade, en för fjärren och en för tellsticken.
Hej tyvärr har jag bara en Tellstick classic inpluggad i en Dovado router hur gör jag då?
zyber

Inlägg av zyber »

Min konf säger:

Kod: Markera allt

device {
  id = 9
  name = "storfonster"
  protocol = "hasta"
  model = "selflearningv2:hasta"
  parameters {
    house = "12345"
    unit = "1"
  }
}
device {
  id = 10
  name = "altandorr"
  protocol = "hasta"
  parameters {
    house = "12345"
    unit = "2"
  }
}
Sen är jag osäker på hur det fungerar för Dovado, jag har en men jag har aldrig testat just Tellstickstödet.
Flawl3ssSWE
Wannabe

Inlägg av Flawl3ssSWE »

zyber skrev:Min konf säger:

device {
  id = 9
  name = "storfonster"
  protocol = "hasta"
  parameters {
    house = "12345"
    unit = "1"
  }
}
device {
  id = 10
  name = "altandorr"
  protocol = "hasta"
  parameters {
    house = "12345"
    unit = "2"
  }
}
Sen är jag osäker på hur det fungerar för Dovado, jag har en men jag har aldrig testat just Tellstickstödet.
Använder du tellstick live!? Är det homebridge? Kan du ställa hur många % ner den är?
zyber

Inlägg av zyber »

Flawl3ssSWE skrev:
zyber skrev:Min konf säger:

device {
  id = 9
  name = "storfonster"
  protocol = "hasta"
  parameters {
    house = "12345"
    unit = "1"
  }
}
device {
  id = 10
  name = "altandorr"
  protocol = "hasta"
  parameters {
    house = "12345"
    unit = "2"
  }
}
Använder du tellstick live!? Är det homebridge? Kan du ställa hur många % ner den är?
1) Nej, jag har just här en Tellstick Duo. En Tellstick Classic torde fungera minst lika bra.
2) Nope, detta är tdtool (telldus egna mjukvara). Sen har jag en wrapper för tellstick till min ordinarie mjukvara.
3) Nope, det går inte. Det beror på mottagaren i det här fallet, som bara kan vara på eller av. Vill du kunna ställa nivån så behöver du Z-wave-varianten (som är betydligt dyrare).
TGz-Pekasus
Wannabe

Inlägg av TGz-Pekasus »

Thank you infomation.

ทางเข้า sbobet
Skriv svar