Jag är intresserad av att köpa på mig en kontrollenhet för att installera 433Mhz och Z-wave (ev plus) produkter hemma.
Hoppas ni kan hjälpa mig i denna djungel.
1. Jag vill kunna göra hemma-scenario och borta-scenario.
Larm har vi ett fristående så det behöver inte finnas stöd för det.
2. Vill ha ett någorlunda lättkonfigurerat system, kommer inte att programmera själv som t.ex. lua verkar innebära.
3. Vill ha stöd för soluppgång/nedgång på automatik eller med hjälp av en givare för att kunna styra t.ex. brolampor, fönsterlampor osv och inte behöva ha statiska tider.
4. Ev ha stöd för ett sjyst gränssnitt som man kan plocka upp på en touchskärm, ipad mini eller dylikt för att styra systemet och/eller se grafer, info osv. Inget krav dock.
5. Kunna styra basic-saker som lampor, dimmers, vattenavstängning osv.
Kommer ni på något annat som man kanske vill ha stöd för, så skriv gärna vad jag kan ha missat och ge förslag på olika kontrollenheter.
Har ingen av dessa controllers (Vera/Tellstick znet) men körde tellstick live ett kort tag.
Om du vill köra 433MHz-enheter så har du uteslutit Fibaros kontroller.
Jag antar att 1 löses i Tellstick live med grupper. Inte samma sak som scener riktigt om jag har rätt, för alla enheter måste nog ta samma kommando i guppen. Antingen på eller av för alla alltså tänker jag, men inte av nästan alla, men ett par fönsterlampor som istället går på när man kör "scenen".
2-3 borde inte vara något problem oavsett kontroller.
4 är så klart en smaksak. Vera har säker ett snyggare gränssnitt i en ipad tex än telldus live. Om du inte är nöjd med det så stödjer appen ImperiHome Vera (och Fibaro, men se ovan dock) och gör det möjligt att plocka ihop sitt eget inteface i någon mån. Tellstick stöds inte vad jag kan se.
5 stöds av alla system.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy
Efter att ha kollat runt och fått mer kött på benen så inser jag att jag ska släppa 433Mhz-kravet. Det var mest tänkt som en snabblösning på ett "problem" här hemma och sedan kunna använda 433Mhz-enheter med en riktig kontrollenhet och inte Nexa-fjärr.
Jag kör på Z-wave och ev. Z-wave Plus.
ZipaTile såg också fint ut, men det verkar som att det är just designen som är dess mest starka sida.
Just nu lutar det mest åt Vera Edge/Plus eller en Fibaro Lite.
Någon som jämfört dessa?
Är man dum som köper en kontroller idag som inte stöder Plus? Tänker på kommande produkter osv, om de främst kommer med Plus-stöd i framtiden.
Efter att ha kollat runt och fått mer kött på benen så inser jag att jag ska släppa 433Mhz-kravet. Det var mest tänkt som en snabblösning på ett "problem" här hemma och sedan kunna använda 433Mhz-enheter med en riktig kontrollenhet och inte Nexa-fjärr.
ZipaTile såg också fint ut, men det verkar som att det är just designen som är dess mest starka sida.
Någon som jämfört dessa?
Är man dum som köper en kontroller idag som inte stöder Plus? Tänker på kommande produkter osv, om de främst kommer med Plus-stöd i framtiden.
Absolut ska den stöda zwaveplus, finns ju snart inga gamla zwave kvar.
Jag kör Vera plus med 433 modul. Hade en Nexa bridge innan men den fick åka returresa.
Någon som jämfört dessa?
Ja, jag rekommenderar Vera Plus. Har fungerat fint, hittills. Kräver dock lite LUA-kod om man vill göra lite mer avancerat men det är inga problem då det finns så mycket på nätet som man kan kopiera. Veran kör det mesta av hårdvaror, inkl 433 (med en RFXtrx)