Energimätning

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation

Energimätning

Inlägg av Malmgren »

Hej.
Jag behöver ett par Z-wave-brytare som rapporterar in energiåtgång. Det framgår ju inte av alla brytarna på m.nu riktigt om de gör det eller inte. Men det kanske helt enkelt är så att om det inte uttryckligen står att den gör det så gör den inte det helt enkelt?

/Daniel
hcb
Wannabe

Energimätning

Inlägg av hcb »

För inbyggnad eller i befintliga vägguttag ?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Starglasses
Gillar hemautomation

Re: Energimätning

Inlägg av Starglasses »

Gå in på respektive tillverkares sida. Dör finns mer detaljerad information om respektive enhet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
---------------------------------------------------------------
VeraEdge, Qubino Flush 2 relay, Aeon Labs switch 5
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av dargosch »

Malmgren skrev:Hej.
Jag behöver ett par Z-wave-brytare som rapporterar in energiåtgång. Det framgår ju inte av alla brytarna på m.nu riktigt om de gör det eller inte.
Ja, och står det inte så får man nog utgå ifrån att de inte gör det. Vad jag vet så gör Fibaros och Qubinos Z-wave plus enheter det. Inte de äldre modellerna i alla fall. Aeon labs micro energy switch har det, men inte samma brytare som inte heter "energy" :-). Philio har också en 2x1,5kW brytare som har power metering, men då får man tänka till så att inte du kopplar in något som drar > 1,5kW in i den. En motorvärmare ligger mest troligt på gränsen, och en dammsugare också.

Nå, sedan tål det väl att påpekas också att power metering inte alltid behövs. Om du vill veta din strömförbrukning i husets alla rum så räcker det ju i många fall att kontrollern ger dig möjlighet att ange antalet W på lampan som är kopplad till brytaren. När brytaren är på så är det ju troligt att en 9W lampa drar just 9W just då, så mätning kanske är överflödig? Fibaros kontroller har den funktionaliteten inbyggd, kanske andra också.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation

Inlägg av Malmgren »

dargosch skrev:Nå, sedan tål det väl att påpekas också att power metering inte alltid behövs. Om du vill veta din strömförbrukning i husets alla rum så räcker det ju i många fall att kontrollern ger dig möjlighet att ange antalet W på lampan som är kopplad till brytaren. När brytaren är på så är det ju troligt att en 9W lampa drar just 9W just då, så mätning kanske är överflödig? Fibaros kontroller har den funktionaliteten inbyggd, kanske andra också.
Jag har faktiskt ett specifikt fall där jag behöver en mätare. Hade tänkt sätta en sån före trafon till gräsklipparen (Automover) hemma. Då kan jag enkelt se när gräsklipparen laddar och jag tänkte även bygga lite logik som notifierar mig när gräsklipparen inte har varit och laddat på nog lång tid, för då vet jag nämligen att den ligger i ett dike någonstans och inte kommer upp (vilket tyvärr hände lite för ofta förra sommaren). Sedan tänkte jag mest att man vet aldrig när man kan tänkas bli intresserad av hur mycket någonting drar, så skiljer det bara ett par tior så kan man lika gärna köpa en plugg med mätning. Men det är klart, skiljer det tvåhundra spänn så känns det inte som att det är värt det.

Ett önskemål till m.nu i varje fall vore möjlighet att kunna filtrera på detta i butiken :D

/Daniel
Starglasses
Gillar hemautomation

Inlägg av Starglasses »

Jag har en aeon lab smart switch gen 5 för att på liknande sätt mäta energiåtgången för uppvärmningen av pumphuset på landet. Switchen är alltid i läge på och används bara för energimätning. Föreslår dock som sagt att du går in på respektive tillverkares hemsida för de switchar som du överväger.

Sent from my iPhone using Tapatalk
---------------------------------------------------------------
VeraEdge, Qubino Flush 2 relay, Aeon Labs switch 5
Skriv svar