Detta är en sak som har förbryllat mig ett tag, så jag frågar på detta högkvalitativa forum fyllt av tekniskt orienterade entusiaster och proffs.
Z-wave och scener. Det finns två sätt att trigga scener i protokollet som jag förstår det,
"Scene activation", som är det gamla sättet. Du har tryck och dubbeltryck och på/av/dimmer-möjligheter, som skickas som actions till kontrollern för så att den kan göra något. Scene "11" är t.ex. ett tryck på knapp nr 1.
"Central scene" - det nya sättet. Här får man inte bara signaler när en knapp trycks in, utan även när den släpps, så man kan ha långa tryck också cå vidare.
Ok, koden tas ju sedan emot och hanteras ju sedan i en kontroller i båda dessa fall.
Men, och här kommer frågan till sist - sedan kan man i manualen för många fjärrkontroller läsa något som detta (Ur manualen för "Popps KFOB-C Remote-Control", sid 5-7:
Ok, de sista två alternativen är de som jag tog upp ovan. Men, vad är det första alternativet?
Kan fjärren trigga scener själv i kontrollern via nummer? Hur programmerar man in vilket scen-nummer det ska köra?
Har någon av er klurat på detta?