Home Assistand med Vera + RFXtrx eller Vera + Tellstick

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Ronnie

Home Assistand med Vera + RFXtrx eller Vera + Tellstick

Inlägg av Ronnie »

Hejsan.
Jag har idag en Vera Plus med mestadels Z-Wave enheter men även ett par egenbyggda Mysensors sensorer, jag har börjar kika lita på Home Assistant och gillar hur det interagerar med alla möjliga system.
Jag har kommit fram till att köra uteslutande Z-Wave prylar blir inte speciellt kostnadseffektivt ex för temp sensorer etc, så därför tänkte börja komplettera med 433mhz prylar där detta lämpar sig.

Startpaketet med Tellstick Net och ett gäng brytare reas ut både här och där, så min första tanke var att köpa ett sådant, men sen läste jag att vissa funktioner ex att trigga igång brandlarm så att dessa extraknäcker som sirener inte stöds, detta stöds dock om man kompletterar Veran med en RFXtrx modul vilket ger 433mhz support.

Så vad säger ni ska man köpa en RFXtrx modul eller en Tellstick för att få 433mhz support till befintligt VeraPlus system.
Tar tacksamt emot tankar, ideer, tips och råd.

Mvh Ronnie
Ronnie

Re: Home Assistand med Vera + RFXtrx eller Vera + Tellstick

Inlägg av Ronnie »

Eller är det så att man kanske skall invänta Vera Secure när nu den dyker upp, den ska ju ha support för 433mhz enheter, men verkar ganska luddigt om vilka enheter dom kommer supporta över 433mhz
Lidodido

Inlägg av Lidodido »

Har lite liknande fundering. Raspberry Pi med HASS och Tellstick Duo eller Raspberry Pi med HASS och en RFXtrx.

Har inte kommit fram till så mycket mer än att det verkar vara knöligare att få en Tellstick att prata med HASS eftersom Tellsticken blir som en mellanhand som ska kunna tolka kommandon från HASS och sedan skicka ut sina egna kommandon baserat på det, medans en RFX i stort sett bara blir en sändare som gör vad HASS säger mer eller mindre utan fördröjning. Men detta är bara vad jag löst lyckats googla fram, har ingen aning om det faktiskt är så i verkligheten. Intrycken gällande Tellstick verkade mest gälla om man körde över Znet Live eller vad nu deras onlinetjänst heter, och då får man fördröjningar och kommunikationen blir bara snabb i ena riktningen.

Har du kommit fram till något?
lassej01

Inlägg av lassej01 »

Har precis själv bytt (håller på) ut min Telldus Znet V2 mot Vera Plus och min gamla Tellstick Duo. Anledningen är som ni är inne på att jag inte har reglerna i Telldus Live (med kopia i Znet V2). Det innebär att jag står utan funktion när Internet går ned. Med DUO så har jag en maskin lokalt som kör reglerna istället. Tror Telldus gör en miss som inte fixar fram en DUO2 som klarar 433 och Z-wave lokalt. När det gäller att utföra regler så tycker jag inte att det är någon fördröjning att tala om att köra via telldus live, så länge internet är igång. Sedan verkar telldus ha problem med tjänsten tidvis och jag tycker mig se i loggarna att mina devicer har svårare att uppdatera sig vid jämna hel/halv timmar då flest regler gissningsvis körs.
Skriv svar