USB, 6-ports hub och DS18S20-avläsning

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
lindin
Wannabe

USB, 6-ports hub och DS18S20-avläsning

Inlägg av lindin »

Hej

Jag har precis installerat mitt första 1-wire-system. Jag har byggt ihop ett testsystem hemma för att sedan kopiera det och installera i vår serverhall på firman. Mitt upplägg är följande:

I källaren har jag en Linux-server (Centos 5) som kör apache, php, mysql, fuse och owfs. Till den har jag kopplat USB-adaptern DS9490R som jag sedan kopplat vidare till main-ingången på 6-ports hubben. Till hubben har jag kopplat en telefonkabel (3x2x0,5mm2) som jag klämt fast 3 st. RJ45-or på (använder 2 stift i mitten) och kopplat till de 3 ingångarna på main-sidan på hubben. I andra änden har jag lödit fast 2 st. DS18S20 (har lämnat ett par ledigt). Aux-sidan på hubben har jag kopplat med en likadan telefonkabel upp till övre våningen där patchpanelen till vårt Cat7-nät finns. Kabeln mellan patchpanelen och hubben är ca. 4 meter.

Från patchpanelen går det som sagt Cat7-kablage till hela övre våningen (24 uttag) och jag använder 2 av dessa för att koppla till 2 st. DS18S20. Här kommer en litet frågetecken, jag använder en vanlig kabel till givarna från datauttagen till givarna. D.v.s. det är INTE en tvinnad kabel. Den ena kabeln är 3 cm (sic) lång, den andra är 1,5 m lång.

Jag har inga som helst problem att hitta givarna. D.v.s. oftast är det så, men ibland när jag skall läsa temperature-filen i owfs-filsystemet så går det ej. No such file or directory när jag skall cat:a den.

Exempel: "cat /mnt/1wire/1F.E0D803000000/aux/10.4EAF92010800/temperature"

Detta problem gäller endast de två givarna på övre våningen som körs genom mitt Cat7-nät.

Ett annat problem som dyker upp är att jag ibland får felkod 85 från givarna på övre våningen.

Dessa problem existerar INTE i källaren.

Jag pollar givarna med ett perl-script som gör följande:

- Pollar givaren genom att läsa temperature-filen
- Om detta inte går (no such file) eller om mätvärdet blir 85 så försöker den igen
- Så fortsätter den tills den antingen fått ett godkänt värde eller försökt X antal gånger, där X är konfigurerbart
- Alla värden sparas i en mysql-db

Se detta live på http://matrosgatan.homeip.net

Jag har bara hackat ihop en enkel sida för detta. Skall dock fixa en lösning med ett GUI där man talar om vilka givare, vilken upplösning och vilket tidspann man vill se för att på så sätt få de grafer man vill ha. Givetvis skall man kunna spara olika grafkonfigurationer för att slippa konfigurera graferna varje gång man vill se dem.

Är det någon som kan tipsa mig vad jag gjort för fel för att få detta beteende på sensorerna? Samtliga sensorer kör parasite-mode.

Hittade denna länk:

http://www.nabble.com/Re:-Problem-with- ... 97807.html

*snip*

Just a quick note: In our lab, we found the 18S20's were painfully
slow in parisitic mode. We ended up switching to the 18B20, which is
a drop-in replacement for the 18S20, but MUCH, MUCH faster and in
general, more stable. I strongly recommend:

1) don't buy any more S20's, buy only 18B20's
2) Always run S20's in powered mode. (18B20's are fine in either mode).

Just for some comparison info: I currently have a network of 10
18B20's in paricitic mode from a USB adaptor, and found that it takes
about 11 seconds to read the full resolution temperature from all of
them in sequence. (Using the symultanous then reading the temps
didn't go any faster like I thought).

*snip*

Jag är mycket tacksam för eventuella svar på detta.

/Stefan
Senast redigerad av lindin den 18 nov 2008, 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: USB, 6-ports hub och DS18S20-avläsning

Inlägg av elf98 »

Skillnaden mellan DS18S20 och DS18B20 bör i stora drag vara att upplösningen på DS18B20 är ställbar - lägre upplösning går snabbare att läsa. (Och man vill väl ha så hög upplösning det går på dem?

Någon annan kanske vet något mer om skillnaderna mellan sensorerna?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
lindin
Wannabe

Inlägg av lindin »

Ingen som har något svar på mina två frågor?

A) Ibland "försvinner" sensorn från OWFS
B) Ibland får jag felkod 85 från sensorn

Tvinnad parkabel, fram till RJ45-uttag, sedan en kort bit otvinnad.
Parasite-mode.

/Stefan
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

lindin
Wannabe

Inlägg av lindin »

Tack för svaren, tyvärr kvarstår problemet. Det enda jag kan komma på som skulle kunna ställa till detta är det faktum att jag dragit en 3-par-kabel från källaren upp till patchpanelen och den passerar en frekvensomvandlare som jag styr en kanalfläkt med. Det skulle kunna tänkas bli störningar från frekvensomvandlaren eftersom 3-par-kabeln är oskärmad.

Jag har dock löst problemet temporärt genom att plocka det senaste vettiga värdet i databasen och använda det som värde när givaren inte hittas eller när givaren ger mig 85-grader som temperatur.

Dock känns det inte särskilt stabilt. Jag kommer att köpa in andra givare och prova med dom, samt byta ut kabeln mellan våningarna till en skärmad variant istället.

/Stefan
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Hur ofta får du 85.00 värden?
Själv kollar jag mina temperaturer en gång per minut, om värdet är 85.00 återanvänder jag föregående minuts värde och loggar felet.
I snitt får jag något fel per vecka, med 6 temperatur-sensorer aktiva.
Även om felen uppgår till något fel per timme skulle det för min del vara helt acceptabelt, då 59 korrekta mätningar per timme räcker med god marginal för mina behov. :)

Har du provat att tillfälligt stänga av frekvensomvandlaren, så att du kan se om felen försvinner då?
Skriv svar