Hej
Jag har precis installerat mitt första 1-wire-system. Jag har byggt ihop ett testsystem hemma för att sedan kopiera det och installera i vår serverhall på firman. Mitt upplägg är följande:
I källaren har jag en Linux-server (Centos 5) som kör apache, php, mysql, fuse och owfs. Till den har jag kopplat USB-adaptern DS9490R som jag sedan kopplat vidare till main-ingången på 6-ports hubben. Till hubben har jag kopplat en telefonkabel (3x2x0,5mm2) som jag klämt fast 3 st. RJ45-or på (använder 2 stift i mitten) och kopplat till de 3 ingångarna på main-sidan på hubben. I andra änden har jag lödit fast 2 st. DS18S20 (har lämnat ett par ledigt). Aux-sidan på hubben har jag kopplat med en likadan telefonkabel upp till övre våningen där patchpanelen till vårt Cat7-nät finns. Kabeln mellan patchpanelen och hubben är ca. 4 meter.
Från patchpanelen går det som sagt Cat7-kablage till hela övre våningen (24 uttag) och jag använder 2 av dessa för att koppla till 2 st. DS18S20. Här kommer en litet frågetecken, jag använder en vanlig kabel till givarna från datauttagen till givarna. D.v.s. det är INTE en tvinnad kabel. Den ena kabeln är 3 cm (sic) lång, den andra är 1,5 m lång.
Jag har inga som helst problem att hitta givarna. D.v.s. oftast är det så, men ibland när jag skall läsa temperature-filen i owfs-filsystemet så går det ej. No such file or directory när jag skall cat:a den.
Exempel: "cat /mnt/1wire/1F.E0D803000000/aux/10.4EAF92010800/temperature"
Detta problem gäller endast de två givarna på övre våningen som körs genom mitt Cat7-nät.
Ett annat problem som dyker upp är att jag ibland får felkod 85 från givarna på övre våningen.
Dessa problem existerar INTE i källaren.
Jag pollar givarna med ett perl-script som gör följande:
- Pollar givaren genom att läsa temperature-filen
- Om detta inte går (no such file) eller om mätvärdet blir 85 så försöker den igen
- Så fortsätter den tills den antingen fått ett godkänt värde eller försökt X antal gånger, där X är konfigurerbart
- Alla värden sparas i en mysql-db
Se detta live på http://matrosgatan.homeip.net
Jag har bara hackat ihop en enkel sida för detta. Skall dock fixa en lösning med ett GUI där man talar om vilka givare, vilken upplösning och vilket tidspann man vill se för att på så sätt få de grafer man vill ha. Givetvis skall man kunna spara olika grafkonfigurationer för att slippa konfigurera graferna varje gång man vill se dem.
Är det någon som kan tipsa mig vad jag gjort för fel för att få detta beteende på sensorerna? Samtliga sensorer kör parasite-mode.
Hittade denna länk:
http://www.nabble.com/Re:-Problem-with- ... 97807.html
*snip*
Just a quick note: In our lab, we found the 18S20's were painfully
slow in parisitic mode. We ended up switching to the 18B20, which is
a drop-in replacement for the 18S20, but MUCH, MUCH faster and in
general, more stable. I strongly recommend:
1) don't buy any more S20's, buy only 18B20's
2) Always run S20's in powered mode. (18B20's are fine in either mode).
Just for some comparison info: I currently have a network of 10
18B20's in paricitic mode from a USB adaptor, and found that it takes
about 11 seconds to read the full resolution temperature from all of
them in sequence. (Using the symultanous then reading the temps
didn't go any faster like I thought).
*snip*
Jag är mycket tacksam för eventuella svar på detta.
/Stefan