Ljussensor/ljusstyrning

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
citactiva
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Ljussensor/ljusstyrning

Inlägg av citactiva »

Styr inom-och utomhusbelysning via Telldus Tellstick.
I dagsläget styr jag enbart via inställda tider, skulle dock helst vilja ha det hela ljusstyrt.
Jag är ingen höjdare på att koda själv så det går tyvärr bort.

Jag ser två lösningar på problemet.
1. Jag har nu en webkamera riktat ut som tar en bild varje minut.
Har försökt hitta ett program som "kollar" på bilden och beroende på ljuset i bilden kör tex en bat-fil,
detta då med inställbart värde.

2. En enkel (billig) ljussensor som kopplas till dator med liknande program.

Någon som känner till någon av dessa lösningar? Hårdvaran kan ju inte vara direkt svår att få tag på, värre är det med programvaran tyvärr :?
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
citactiva
Kontakt:

Re: Ljussensor/ljusstyrning

Inlägg av citactiva »

Kommer att testa med Nexa SunRise.

Men är fortfarande intresserad om någon har lösning på mitt problem.
Nexa SunRise har ju nackdelen att ej veta om det är mulet osv..
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Ett enkelt fotomotstånd kopplat till en 1-Wire A/D omvandlare (DS2450) borde ju gå att använda.

Faktum är att det nog inte är så långt bort att fungera i MSure, händelsestyrda kommandon är på gång och diskuteras just nu. Du är välkommen med fler förslag.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

I shoppen finns en ljusdetektor för 495:- om det är billigt eller ej är upp till dig.
Webkamera-lösningen tror jag kan vara svår att få till, då väldigt många kameror själva kompenserar för dåliga ljusförhållanden.
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Jag gjorde tidigare precis det PerM föreslog och det funkar utmärkt. Jag använde dessutom en färdig ljussensor från elfa (TSL250R artikelnr 73-221-26) för 36 kr plus moms. Den har tre ben, Vcc, GND och signal ut så det var bara att ta en pinne till en av de fyra ingångarna på ds2450 och de andra till +5V respektive jord som jag fick från 1wire nätet, ingen andra komponenter! (inte riktigt sant för jag kunde inte hålla mig utan satte dit en ds1820 också plus två olika modeller av fuktsensorer men det blir en annan forumtråd...)

Denna lösning ger en mycket bra detektering av dagsljusnivån (jag har satt den i en inluftsventil där den är skyddad mot väta, ser ljuset ute, inte påverkas av direkt instrålning från gatlampor eftersom ventilen har ett vinklat galler så den tittar på marken i princip och framförallt inte påverkas av ljusnivån i rummet eftersom den inre locket på ventilen är nästan helt stängd. Först var den lite för känslig men dels satte jag den lite annorlunda i ventilschaktet och dels så använde jag återigen smältlimpistolen till att lägga en stor "bobba" ovanpå hålet i den lilla lådan där den monterats och detektorn stack ut (det ser ut som en lins och jag inbillar mig att den hjälper till att detektera ljus från olika riktningar).

För den som vill detektera ljusnivån inne tror jag att denna modell också är utmärkt enligt mina tester när jag labbade men jag har aldrig använt den inne men det blev skillnad till och med i ett mörkt rum om jag hade en datorskärm påslagen så känsligheten räcker! (elfa har två modeller av detektorn med olika känslighet; sen kan man ju använda den andra upplösningsnivån på ds2450 också om man vill)

I grafen jag plottar syns det tydligt när det är gryning och kväll och att olika dagar är olika ljusa, faktiskt mer skillnad än jag upplever med "ögat"....

mvh / Anders
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Detdär med att jämföra hur ljusa olika dagar är med varandra var spännande.
Har du några grafer att bjuda på? :)

Nån som vet vad skillnaden mellan en "enkel" fotosensor och ljusdetektorn är?
Min varmvatten-beredare är förberedd för solvärme-slingor och jag klurar på att börja logga ljuset innan jag beställer dem.
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Visst men jag orkade inte göra i ordning en separat graf så det blev min labbgraf för ljus/fukt detektor, den gråa grafen är vad som är intressant. Jag har lagt på ytor som markerat med aningen olika grå nyanser när det är ljus i "skymningsnivå" respektive "dagsljus". Grafen ska alltså städas betydligt innan den skall presenteras egentligen....
ad-dyn1.png
ad-dyn1.png (97.16 KiB) Visad 7014 gånger
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Kul att det fungerade! :)
Användarvisningsbild
HUSKii

Inlägg av HUSKii »

ahd71 skrev:Visst men jag orkade inte göra i ordning en separat graf så det blev min labbgraf för ljus/fukt detektor, den gråa grafen är vad som är intressant. Jag har lagt på ytor som markerat med aningen olika grå nyanser när det är ljus i "skymningsnivå" respektive "dagsljus". Grafen ska alltså städas betydligt innan den skall presenteras egentligen....
ad-dyn1.png
Skulle du kunna berätta hur du mäter luftfuktigheten. Du har tre metoder, vad är det som skiljer dessa åt? Vilken är mest korrekt?
ahd71

Inlägg av ahd71 »

HUSKii skrev:Vilken är mest korrekt?
Som sagt det är en labb ännu så länge och jag har inget direkt att kalibrera mot så jag vet inte vilken som är mest korrekt. Jag har satt dels en väldigt billig (typ 30kr) fuktsensor som inte är linjär och satt den i en spänningsdelningskonstruktion med en resistor och mäter spänningen över fuktresistorn, den har dessutom bara ett mätområde ungefär mellan 30-80% RH. Här har jag inte fått ut något matnyttigt alls, la mig på en värde på den andra resistansen där mätnogranheten blev för dålig jämfört med den temperatur den nu befinner sig i....

Sen köpte jag en HIH-4000 som verkar vara "den som gäller" när man ska mäta 0-100% linjär över hela området men som alla givare har den ett temperaturberoende (dock ganska litet om jag förstår en graf rätt som finns på owfs hemsida)

För att kunna räkna bort temperaturen har jag också en ds18s20 i den lilla lådan....nu till frågan. Det finns formler i databladet för HIH-4000, både linjära aproximationer, andra och kanske tredjegrads funktioner och med temperaturkompensation och som tar hänsyn till Vcc (matningsspänning). Hittade också andra källor på nätet med snarlika formler men inte identiska för samma krets. Provade några formler men antingen tolkar jag dem felaktigt eller så är det nåt annat...ska ta tag i det vid tillfälle....därav labbstatusen på grafen (ad'ns värde på spänning från givarna, temperatur + kännedom om att jag har en Vcc på 4.85V är väl det som är rätt, de andra får man ta med en nypa salt...

Någon som gjort beräkningar på HIH4000 som kan assistera?

mvh / Anders
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Men vad smarta ni är. Jag har så dålig koll. Ska testa själv att kasta ihop en egen ljusdetektor. :-)

Ingen bild på själva detektorn? Kanske svårt nu när den är monterad.
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Monterad i en liten ask somjag helst inte öppnar men gå in på elfa och sök på HIH-4000 så ser du den....

/Anders
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

ahd71 skrev:Monterad i en liten ask somjag helst inte öppnar men gå in på elfa och sök på HIH-4000 så ser du den....

/Anders
Jag tänkte mest på ljussensorn.
Har beställt den från Elfa. Resten har jag förstås.
Mycket intressant och ja, nu har du ställt till det. 8)
Tur att jag också har en överseende fru.
Hon får hålla på med alla sina hästar och jag får hålla på med mitt. Enkelt. :mrgreen:

Ditt vattenlarm är också väldigt intressant. Källaren ligger på bottenplan (3 våningar) och jag vill gärna ha övervakning där.

Tack för att du sprider din kunskap här i forumet. Det uppskattas verkligen.
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Väl bekommen, lycka till!

Själv har jag ett kylslåp som nån gång i halvåret får avrinningen igensatt och som då börjar droppa under och sen framtill varpå parketten är förstörd framför skåpet....så jag har min tillämpning klar, ska bara dra 1wire till köket först...

Vore kul och höra flera idéer på vad man vill övervaka och se hur vi kan dela med oss av våra experiment :-)

/Anders
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Ljussensorn från Elfa
TSL250
TSL250
b5785bc0-7ab7-11dc-9199-0019bbdf5d02.jpg (17.18 KiB) Visad 7314 gånger
Den färdiga lådan blev med sensor bakom "limpistolsblobblins", små hål för att släppa in fukt. Dessutom en infälld bild på kopplingen i råttboet som jag inte är stolt över. Numera gör jag inkråmet på ett labbord med lödöar/kanaler så det blir ganska prydligt, man lär så länge man lever....

Kan någon tipsa om ett opensource program för att rita kopplingsscheman, gärna kretskortslayout också, men främst kopplingsscheman så ska jag dela med mig av logiken också.
ljus/fukt/temp sensor a' la' anders
ljus/fukt/temp sensor a' la' anders
mvh / Anders
Skriv svar