Vera Plus + RFXtrx433E. Kan inte läsa temp/hygro sensorer

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Vera Plus + RFXtrx433E. Kan inte läsa temp/hygro sensorer

Inlägg av DenSnea »

Hej alla glada

Har precis införskaffat en Vera Plus efter att ha kört Tellstick Net i flera år. Jag har inte riktigt varit nöjd med tillförlitligheten att Telldus egna servrar ska sköta om styrningen på distans när jag har så pass usel internet uppkoppling, så valet föll på en Vera Plus med en RFXtrx433E så jag fortfarande kan nyttja mitt gamla 433 nät i övergången till z-wave.

Först vill jag tillägga att det har varit ett rent h-vete att få igång Veran, med firmware uppdateringar som hängt sig, Veran har varit helt svart så när som power dioden för att sen hoppa igång någon timme senare o.s.v. Hur som helst så har jag nu fått igång veran och fått den att lira med RFXtrx'en, och kan styra samtliga av mina gamla Nexa prylar utan problem. Däremot får jag inte in någon temp/hygro sensor överhuvudtaget längre.
Samtliga av mina fem sensorer är Esic WT450H från Clas Ohlson och har fungerat klockrent (och gör än) till min gamla tellstick men i Veran visas inga sensorer alls.

Jag har läst igenom manualen till RFXtrx'en, flashat in både den ena och den andra firmwaren efter vad jag kan läsa mig till att jag ska ha (UPM/Esic protokollet förmodar jag) men till ingen nytta. Började först med Ext2 firmware från rfxcom's hemsida, därefter provade jag Type2 som är till gamla rfxtrx433 men utan att lyckas där med. Veran vägrar prompt att visa någon form av sensor mer än att den reagerar direkt om jag har en gammal Nexa fjärrkontroll och trycker på knapparna, det snappar den upp direkt.

Vad gör jag för fel??? enligt gudien på automatisera.se så dyker temp givare bara upp hipp som happ efter att han har installerat pluginet, här händer det ingenting på flera timmar. Jag har googlat i 2 dagar och lusläst både m.nu forum och Vera forumet men får inget svar. Finns det någon som kan hjälpa mig?
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Vera Plus + RFXtrx433E. Kan inte läsa temp/hygro sensore

Inlägg av Mats789 »

Det här är kanske inte till någon hjälp då du har sökt överallt men jag har läst någonstans att man skall använda Type 1. Jag har också denna termometer som jag inte fått att fungera med Vera då jag måste använda Type 2 pga av andra sensorer.
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: Vera Plus + RFXtrx433E. Kan inte läsa temp/hygro sensore

Inlägg av DenSnea »

Skrev fel förut, menade att jag hade läst in Type 1 men inte lyckats få in temp givarna ändå. Men däremot så helt plötsligt dök dom upp nästan allihopa. Jag har läst att Esic har dålig räckvidd enligt rfxcom men hade aldrig räckviddsproblem med min tellstick.

En annan sak jag märkt är att det inte visas datum eller klockslag för när senaste data togs emot av givarna. Är det någon inställning som är fel eller hur har ni andra löst det? Veran visar även 100% batteritid för alla sensorer men det vet jag med säkerhet är fel. Hur kan man validera givarnas data? Så som det är nu så vet jag inte om jag vågar lita på att styra allt via dom givarna.

Finns det annars z wave temp givare som funkar bra utomhus till en rimlig kostnad?
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Vera Plus + RFXtrx433E. Kan inte läsa temp/hygro sensore

Inlägg av Mats789 »

Igen kanske inte till mycket hjälp men:
DenSnea skrev:Jag har läst att Esic har dålig räckvidd enligt rfxcom men hade aldrig räckviddsproblem med min tellstick.
Jag har också sett det på nätet men det verkar vara lite olika.
DenSnea skrev:En annan sak jag märkt är att det inte visas datum eller klockslag för när senaste data togs emot av givarna. Är det någon inställning som är fel eller hur har ni andra löst det?
Jag har inte heller hittade det men kanske går det att läsa ur logg-filerna på Veran. Inget jag försökt då jag inte har 433 sensorerna till något kritiskt, vilket jag inte heller rekommenderar då man inte vet om de helt plötsligt slutar fungera.
DenSnea skrev:Veran visar även 100% batteritid för alla sensorer men det vet jag med säkerhet är fel.
Ja, man får ingen trovärdig information om givarnas batteri via 433.
DenSnea skrev:Hur kan man validera givarnas data? Så som det är nu så vet jag inte om jag vågar lita på att styra allt via dom givarna.
Tveksamt att det går då det endast är envägskommunikation. Om det är en kritisk tillämpning så skulle jag gå på något annat protokoll, ex. z-wave
DenSnea skrev:Finns det annars z wave temp givare som funkar bra utomhus till en rimlig kostnad?
Bra fråga! Jag har inte heller hittat något bra givare som kostar mindre än 500kr men det är väl den kostnad man får räkna med med z-wave :/
Skriv svar