Vilken controller ska jag välja?

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
sekarmaeu
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 dec 2017, 12:16

Vilken controller ska jag välja?

Inlägg av sekarmaeu »

Hej.
Jag är ny här och med risk för att jag publicerar i fel tråd så vill jag fråga er experter vilken controller jag bör välja för mitt hemautomationssystem. Det jag vill kunna göra är bl.a. följande:

* Kunna styra belysning/andra enheter inomhus och utomhus (från flera mobila enheter).
* Kunna integrera larmfunktionalitet såsom:
- Kameraövervakning.
- Hantering av magnetkontakter för skalskydd.
- Sirener
- Uppringning vid larm
- Uppringning vid brand/vattenläckage.
- Av- och pålarmning med RFID-taggar.
* Programmering av scenarion.
* Kunna fjärrstyra elektroniska dörrlås.
* Kunna få larm från vatenfelsbrytare.
* Kunna styra termostater (till radiatorer).
* Etc, etc.

Finns det någon controller som klarar detta utan att jag behöver programmera halvt ihjäl mig? Är lite rädd för RaspberryPI (egentligen utan att veta varför) just med tanke på mängden programmering. Är dock hyfsat van att programmera då jag gör det påp arbetstid men vill helst slippa en massa special som det blir krångel med vid uppgraderingar och annat. Så enkelhet är också ett krav/önskemål.

Tacksam för svar. God Jul allihop!

MVH Mats
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Vilken controller ska jag välja?

Inlägg av Mats789 »

Hej, det finns flera kontroller som kan göra det du vill i din lista men jag ger ett par följdfrågor du nog behöver fundera på också:

- Är det viktigt att den fungerar vid strömavbrott och inget internet?
- Larmfunktionen. Hur tillförlitlig skall den vara? Varför jag frågar är att man kan behöva kombinera ett "riktigt" alarm med en hemautomationscontrollers om man kräver nära på 100% eftersom controllern oftast har en mer komplicerad funktion och därför faktiskt ibland kan bugga ur.
- Kostnad. Vill jag betala en månadskostnad eller inte och hur mycket är jag beredd att betala?
- Programmera "halvt ihjäl mig" tror jag inte att man behöver göra men för vissa contollers måste man nog göra åtminstone en del

Mvh Mats
sekarmaeu
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 dec 2017, 12:16

Re: Vilken controller ska jag välja?

Inlägg av sekarmaeu »

Hallå igen och tack för att du tog dig tid att svara.

Det där med strömavbrott har jag redan funderat över. Innan jag kollade på hemautomationskontrollers så kollade jag på regelrätta larmsystem. Men inget av dessa mötte alla mina krav så för att jag inte ska behöva betala för mycket och i förlängningen få ett system inte är utbyggbart och som bara ett fåtal använder så flyttade jag fokus till hemautomationskontrollers för att se vad de kan klara av på larmfronten.

Jag tänker mig att jag sätter en UPS på kontrollern och internetmodemet för att skydda mig emot att tjuvarna slår av huvudbrytaren när de går in eller om nåt annat blir knas i hemmet och jag inte är där. Jag vill inte betala en månadskostnad (om det är typ Verisure du syftar på). Tillförlitligheten... Ja, här får jag nog tumma på mina krav lite eftersom jag inte är villig att betala det som krävs för att få 100% tillgänglighet.

Jag är inte rädd för programmeringen men enkelhet ger pluspoäng. Dock får inte enkelheten vara en begränsning om du förstår vad jag menar.

God fortsättning!

Mvh Mats
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Vilken controller ska jag välja?

Inlägg av Mats789 »

Hej, jag ger mitt svar från mitt perspektiv och erfarenhet å det kommer säkert andra som har andra vinklar på det hela. Kanske lite långt svar:
Jag har haft Telldus Znet V1 och Vera kontoller, varför jag övergav Telldus var att den inte klarade av (då) att läsa 433Mhz sensorer (typ termometrar) vilket jag ville då andra sensorer ex. z-wave är ganska dyra. Nu har Telldus en ny variant V2 som klarar detta men då hade jag redan skaffat min Vera Plus som jag fortfarande använder. Båda enheterna klarar idag av det du önskar i din lista. (Edit) Hur är det med kameror till Telldus, klara den det?

Du behöver en kontroller som klarar sig om internet-anslutningen förloras, kolla detta.

Telldus har ett väldigt enkelt gränssnitt och är en bra start om man är ny i detta och inte önskar bry sig om att koda (jag har dock på senare tid sett att man klagat på tillförlitligheten hos Telldus) men andra får svara för det, jag hade aldrig några problem. Jag gick alltså till Vera och har hittills varigt väldigt nöjd. Jag har en UPS kopplad till den om strömmen går. Veran kostar inget per månad om man håller sig borta från deras olika tjänster. Den är väldigt öppen och klarar de flesta enheterna men kräver lite mixtrande (några rader) med LUA-kod när man vill ha lite mer avancerade scener men många villkor. Kodningen är inga problem då så mycket exempel finns därute som man kan sno rakt av. Jag tycker den är ganska stabil och jag har bara behövt starta om den ca, en gång i halvåret. Den nya Vera Secure har också ha inbyggt batteri, siren och mobil-uppkoppling men denna har jag inte gett mig på ännu. Jag har huvudsakligen Fibaro-enheter men också en del andra såsom Qubino för mina gardiner, Hue för en del lampor, Nexa för en del tillfälliga lampor (t.ex. granen) och temperaturmätare utomhus. Du kan styra Veran via web eller app (finns flera tredjepart). Om internet är nere har den sin egen web-server, så du kan alltid styra den när du är hemma.

Nu finns det också andra kontrollers såsom Fibaros's Home Center 2 eller Zipabox som också klarar det du önskar i listan men jag har ingen direkt erfarenhet av dessa så där får andra svara. Du skall nog dock hålla dig borta från ex. Nexa Bridge som verkar ha begränsad kompatibilitet med olika brytare och sensorer, många har i varje fall klagat på detta. Det finns också en del nykomlingar såsom Homey m.fl. var bara noga med att kolla vilka enheter de stödjer då man bygger ut sitt system fort med mer och mer och ... :)

Sedan har vi ju hard-core delen av detta med de som bygger sitt system via RPi, Ardunio, de som drar KNX i nya hus m.m. Där finns inga begränsningar då dessa communities har vuxit enormt och så fort något nytt kommer ut har man gjort en plug-in. Men då kräver det mer att man har detta med hemautomation som hobby. Bara att Googla ...

Jag började blygt med en Telldus, gick vidare till Veran och idag gör jag egna sensorer med Arduino till Veran. Idag finns nog inget som inte kan styras via enheten.

Min slutliga råd är att börja med något enkelt för att faktiskt fundera på vad du egentligen vill/behöver

Kunna styra belysning/andra enheter inomhus och utomhus (från flera mobila enheter). (Telldus V2: JA: Vera: JA)
* Kunna integrera larmfunktionalitet såsom:
- Kameraövervakning. (Telldus V2: ??: Vera: JA)
- Hantering av magnetkontakter för skalskydd. (Telldus V2: JA: Vera: JA)
- Sirener (Telldus V2: JA: Vera: JA)
- Uppringning vid larm (Telldus V2: JA: Vera: JA)
- Uppringning vid brand/vattenläckage. (Telldus V2: JA: Vera: JA)
- Av- och pålarmning med RFID-taggar. (Telldus V2: ??: Vera: Ja men jag har inte hittat något på "hyllan" går via en Arduino för min del)
* Programmering av scenarion. (Telldus V2: JA: Vera: JA)
* Kunna fjärrstyra elektroniska dörrlås. (Telldus V2: JA: Vera: JA)
* Kunna få larm från vatenfelsbrytare. (Telldus V2: JA: Vera: JA)
* Kunna styra termostater (till radiatorer). (Telldus V2: JA: Vera: JA)
* Etc, etc. (Telldus V2: JA: Vera: JA)

Mvh och God fortsättning / Mats
sekarmaeu
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 dec 2017, 12:16

Re: Vilken controller ska jag välja?

Inlägg av sekarmaeu »

Tack, vilket uttömmande svar. :) Ska ta med detta i mitt beslut. Har läst en del surt om Fibaro HC2 som kändes helt rätt för ett år sedan och när jag nu på allvar ska göra slag i saken så har Homey dykt upp som verkar klara av allt. Den känns hetast just nu men det kan ju gå på en grisblink så är det nåt annat som gäller?

Gott Nytt År!

Mvh Mats
TheDog
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 dec 2017, 10:45

Re: Vilken controller ska jag välja?

Inlägg av TheDog »

Hej
Jag har en liknande fråga som sekarmaeu. Efter att ha försökt läsa på lite så är min känsla att openHAB är det som stödjer flest sensorer, men jag har inte hittat färdig hårdvara att köpa (nybörjare, så jag kanske letar med fel ord).
Jag känner mig mer obekväm med att bygga ihop en centralenhet fysiskt (och jag vill att den ska vara separat) än själva programmeringen.

Jag letar en färdig hårdvara att köra openHAB på och som:
- är kapslad
- kan anslutas till nätet
- har batteribackup
- integrerad z-wave "sändare"

Finns den någon som säljer färdig openHAB centralenheter?
Skriv svar