Hej, har idag direktverkande 380v element i sommarstugan som styrs via kontaktorer (se Kontaktorer.jpg) och en central termostat med vred (se Termostat.jpg) där man ställer in temperaturen och som då slår till/från som en enkel brytare. Jag vill istället styra detta hemifrån så man kan få upp värmen innan man kommer dit (har tidigare gjort det via tidstyrning men den har lagt av och var inte riktigt bra då värmen gick på även fast man inte åkte dit) med hjälp av en Tellstick Znet v1.
Vad jag kan se så borde jag kunna byta ut min termostat mot en Secure SRT321 eller SRT323 men är lite osäker på skillnaden på dessa (?) och hittar ingen manual/kopplingsschema till SRT323 samt det till 331 även har med en ASR-ZW så man blir lite fundersam om det kommer att fungera? Kopplingsschemat för min termostat (se Schema.jpg) är som en enkel brytare.
Tack på förhand för all hjälp!
Termostaterna är väl gjorda för att radiomässigt styra annan Z-wave-utrustning. Där finns inget relä där du kan ansluta befintliga kablar.
Du måste ha en Z-wave-mottagare som ersätter nuvarande termostat.
Hej, ja det var det jag var osäker på, du skriver "är väl gjorda för" vilket gör men inte klar över om det är så eller inte. Men det skulle i så fall t ex vara SRT322 paketet som innehåller termostat + brytare som styr eller?
Fick svar från m.nu att SRT322 (den med separat termostat) och SRT323 (har relä inbyggt i termostat) båda ska fungera och det blev en SRT322 då jag kan ha relät vid proppskåpet och termostaten där den passar bäst utan att slippa dra kabel till termostat/relä som idag.