Z-wave controller med 3G/4G?

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Jan-E
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 dec 2012, 20:35
Ort: Västervik

Z-wave controller med 3G/4G?

Inlägg av Jan-E »

Har erfarenhet av Raspberry + Tellstick Duo + 433mHz-enheter, men ska nu ge mig in på Z-wave. Grejerna skall sitta i en stuga utan internet, så mätvärden från sensorerna och styrsignaler till brytarna måste gå att skicka över mobilnätet. Finns det någon Z-wave-controller med denna funktionalitet?

Som alternativ tänker jag mig att sätta upp en Raspberry Pi + Razberry + mobildongel. Jag ser framför mig en del eget kodande och fixande för att få till en sådan lösning. Antingen koppla detta till någon molntjänst för lagring av data eller skriva en egen servermjukvara som körs på min hemma-pi.
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: Z-wave controller med 3G/4G?

Inlägg av DenSnea »

Vad jag vet så klarar en Vera (VeraPlus) att ha en 3G/4G dongel i sin USB port och kunna använda den direkt mot internet. Har däremot ingen aning om vilka donglar den är kompatibel med men går säkert att googla fram.
Jan-E
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 dec 2012, 20:35
Ort: Västervik

Re: Z-wave controller med 3G/4G?

Inlägg av Jan-E »

Tack för info!

Har tänkt att köra med sim-kort och modem från hologram.io för att inte betala mer än nödvändigt för datan. Ett vanligt kontantkort måste man ju fylla på regelbundet också. Gör ett första försök med Razberry. Både razberry och hologram verkar ha dokumenterat sina API:er föredömligt, så det verkar vara framkomligt.
Skriv svar