Övervakning av råttfällor

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Niklas »

Jag har en Rat Zapper. Den har ett uttag där man kan ansluta en sladd till en pryl med lysdioder som blinkar när den har löst ut. Där borde jag kunna koppla in något. ;) Den plockade 3 möss samma kväll. Annars så har jag ju en led-detektor som har blivit över och själva fällan har ju en diod som blinkar vid fångst. ;)
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Häftig tråd. Jag kunde givetvis inte låta bli att testa detta så ett kort är beställt och kommer förhoppningsvis idag.

Mina brister (lär mig mer för varje dag) vad gäller ellära känner du till vid det här laget elf98, därför måste jag bara fråga lite om kopplingen till I/0-kortet. Blir det korrekt om jag i kortet sätter utgående kabel (kabel till fällan) på +5v? Ska returkabeln anslutas på minus (-) eller plus (+)?

Hittade du något smidigt sätt för att lösa isoleringen av fjädern? Eller hindrar du pinnen att falla åt fjäderns håll?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av elf98 »

Helt korrekt!

Vid varje ingång finns en +5V-plint.
En kabel till +5V och den andra till +. När dipswitchen är aktiverad för de respektive kanalerna är minus-plinten ansluten till jord. Om du skulle råka ansluta till +5v och minusplinten kortsluter du matningen.

Gällande isolering behövs det inte med min inkoppling, en tråd sitter fast på spärrpinnen och den andra på mothållet. När fällan har löst ut kan pinnen omöjligt komma åt mothållet om inte fällan laddas om.

Den tredje musen fångades förresten igår.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Tack elf98

Den tredje musen fångades förresten igår.
Haha, jag såg det.
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Gällande isolering behövs det inte med min inkoppling, en tråd sitter fast på spärrpinnen och den andra på mothållet. När fällan har löst ut kan pinnen omöjligt komma åt mothållet om inte fällan laddas om.
Då antar jag att det på din fälla inte finns någon förbindelse mellan där pinnen fästs vid laddning och fjädern som spänner ramen. På mina fällor sitter denna anordning ihop med fjädern vilken gör att jag får en sluten krets om pinnen kommer åt någon del av fjädern. Ska ut och leta efter någon annan fälla tänkte jag. Jag har andra synnerligen effektiva (och kladdfria fällor) men dessa består nästan uteslutande av plast och det är nog inte värt mödan att modda dessa. http://www.motavack.se/art-1.asp?id=8&iPageID=5
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av elf98 »

http://www.temperatur.nu/forum/post3547.html#p3547

fjädern är en helt egen metallgrej på mina fällor.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Nu är prototypen klar, fungerar utmärkt. Tack för att du skickade I/O-kortet så snabbt, helgen är räddad!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av elf98 »

:P

Så här ser koden jag använder ut. Nu kör du iofs MSure, men den kankse är inspiration för någon annan.
För att inte ha en massa olika filer läses fällorna av via samma fil som presenterar datat. Jag acsessar med andra ord filen via crontab.

Kod: Markera allt

<?php
error_reporting(E_ALL);
ini_set('error_reporting', E_ALL);
ini_set('display_errors', 'On');
        $user = "XXXXXX";     //mysql username
        $pass = "XXXXXX";     //mysql password
        $sqlhost = "localhost";    //mysql host
        $sqlbase = "temperatur"; //mysql database
        error_reporting();
        $dbh = mysql_connect($sqlhost, $user, $pass) ;
        @mysql_select_db($sqlbase) or die("Users online can't select database");
$f1=fopen("http://elf98.dyndns.org:8000/PIO.ALL1","r");
$s1=fgets($f1);
$f2=fopen("http://elf98.dyndns.org:8000/PIO.ALL2","r");
$s2=fgets($f2);
$to      = 'erik@m.nu';
$subject = 'Statusändring råttfälla';
$headers = 'From: erik@m.nu' . "\r\n" .
    'Reply-To: erik@m.nu' . "\r\n" .
        'X-Mailer: PHP/' . phpversion();

list($falla1, $falla2) = explode(",",$s1);
list($falla3, $falla4) = explode(",",$s2);
$result = mysql_query("SELECT status,updated FROM rattfalla WHERE id=1 ORDER BY updated DESC LIMIT 1");
list($os1,$u1)=mysql_fetch_row($result);
if ($os1 != $falla1){
        mysql_query("INSERT INTO rattfalla (id,status,updated) VALUES ('1', '$falla1', now())");
        $message = 'Status för fälla nummer 1 har ändrats. '.($falla1?"Fällan är nu apterad.":"Fällan har löst ut");
        mail($to, $subject, $message, $headers);
}

$result = mysql_query("SELECT status,updated FROM rattfalla WHERE id=2 ORDER BY updated DESC LIMIT 1");
list($os2,$u2)=mysql_fetch_row($result);
if ($os2 != $falla2){
        mysql_query("INSERT INTO rattfalla (id,status,updated) VALUES ('2', '$falla2', now())");
          $message = 'Status för fälla nummer 2 har ändrats. '.($falla2?"Fällan är nu apterad.":"Fällan har löst ut");
                  mail($to, $subject, $message, $headers);
}
$result = mysql_query("SELECT status,updated FROM rattfalla WHERE id=3 ORDER BY updated DESC LIMIT 1");
list($os3,$u3)=mysql_fetch_row($result);
if ($os3 != $falla3){
        mysql_query("INSERT INTO rattfalla (id,status,updated) VALUES ('3', '$falla3', now())");
          $message = 'Status för fälla nummer 3 har ändrats. '.($falla3?"Fällan är nu apterad.":"Fällan har löst ut");
                  mail($to, $subject, $message, $headers);
}

$result = mysql_query("SELECT status,updated FROM rattfalla WHERE id=4 ORDER BY updated DESC LIMIT 1");
list($os4,$u4)=mysql_fetch_row($result);
if ($os4 != $falla4){
        mysql_query("INSERT INTO rattfalla (id,status,updated) VALUES ('4', '$falla4', now())");
          $message = 'Status för fälla nummer 4 har ändrats. '.($falla4?"Fällan är nu apterad.":"Fällan har löst ut");
                  mail($to, $subject, $message, $headers);
}
?>
<html><head><title>Status för råfällorna på garagevinden, blästadsgatan 12.</title></head><body>
<?
if ($falla1==0||$falla2==0||$falla3==0||$falla4==0)
        echo "<span style='color:#FF0000;font-size:20px;'>Minst en av fällorna har löst ut!</span><br><br>";
echo "<b>Aktuell status:</b><br>";
echo "Fälla nummer 1: ".($falla1?"<span style='color:#00BC66;font-weight:bold;'>Apterad</span>":"<span style='color:#FF0000;font-weight:bold;'>Löst ut</span>").", senaste statusändring: $u1<br>";
echo "Fälla nummer 2: ".($falla2?"<span style='color:#00BC66;font-weight:bold;'>Apterad</span>":"<span style='color:#FF0000;font-weight:bold;'>Löst ut</span>").", senaste statusändring: $u2<br>";
echo "Fälla nummer 3: ".($falla3?"<span style='color:#00BC66;font-weight:bold;'>Apterad</span>":"<span style='color:#FF0000;font-weight:bold;'>Löst ut</span>").", senaste statusändring: $u3<br>";
echo "Fälla nummer 4: ".($falla4?"<span style='color:#00BC66;font-weight:bold;'>Apterad</span>":"<span style='color:#FF0000;font-weight:bold;'>Löst ut</span>").", senaste statusändring: $u4<br>";

echo "<br><br><b>Logg:</b>";
$result = mysql_query("SELECT id,status,updated FROM rattfalla WHERE status=0 ORDER BY updated DESC");
while(list($id,$status,$u)=mysql_fetch_row($result))
        echo "<br>Fälla nr $id fångade en mus $u";
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Dowser »

Haha!
Verkar nästan som det kan vara lönsamt att produktifiera övervakade råttfällor! :)

Tack Nicklas för tipset om Insektsfri.se, fick mig att börja tänka på en övervakad version av en snigel-dödare.
(Mina egna mus-problem är hittills begränsade till garaget och där har ett oavsiktligt lämnat öppet tråg med motorolja gjort oväntad succe!)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av CirruZZ »

Motorolja, härlig död att drunkna i det! ...sista smörjelsen!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av elf98 »

Idag indikerade systemet att jag fångat två st möss med ca 45 minuters intervall.

När jag 2h senare gick ut för att aptera om kunde jag konstatera att det var en stackars mus som fastnat med enbart benet i en av fällorna och lyckats få den andra att lösa ut.

Spaden var den ultimata avlivaren.

Det är ju ändå helt vanliga musfällor. Hm, sannolikheten att musen skulle ha förflyttat sig så den inte hade gått att hitta hade nog varit stor om det inte suttit en sladd till fällan.

Stackars mus...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Ja, man vill ju bli av med dem men inte att de ska plågas.

Jag började med musfällor men efter att jag först fångat en råtta som musfällan var för klen för och sedan även fick ett tillbud med en mus som inte dog trots att bygeln satt tillsynes perfekt över nacken bytte jag ut musfällorna till de större råttfållorna med mer slagkraft.

Jag satte en en extra najtråd tvärs över bygeln så att den även fungerar för mindre möss. Med denna har jag än så länge 100 % dödlighet på både möss och råttor. Skiljer ju lite i storlek..
Fällor.jpg
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av PerM »

Dödsmaskiner

Måste få till mina egna...det blir så äckligt när de får ligga i fällan för länge....
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av elf98 »

Nu märks det att det börjar bli kallar ute - det fastnar möss i fällorna nästan varje dag!

Märkligt är dock att de ratar fälla nummer 1. Samma bete och den är placerad nära de andra.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av PerM »

Så ofta? Matar du dem med nån lyx-ost? :wink:

Nu har jag också datoriserat våra råttfällor. När de löser ut tänds en LED i hallen, skönt att slippa ta fram stegen bara för att kolla ifall de fångat något.
Skriv svar