Jag är ny på automatisering, men ska bygga ett attefallshus för uthyrning hemma på tomten.
Min målbild är att både jag själv och hyresgäster ska kunna fjärrstyra vissa saker, helst via någon mobil app med konton som jag kan styra över.
Det jag vill ska kunna styras, helst via ett och samma gränssnitt:
- Låsa / låsa upp
Yale doorman? - Sätta på / stänga av värme & kyla
Tänkt någon luft/luftvärmepump som kan både värma och kyla. Helst någon slags kalender/schemafunktion men inte nödvändigt. - Mörkläggning genom motoriserade rullgardiner på alla fönster
Kommer finnas fönster och altandörrar etc i olika storlekar. - Styra allmänbelysningen
Kommer finnas en uppsättning spotlights och ev viss annan belysning i hela attefallshuset som jag vill kunna dimma eller tända / släcka. - Styra golvvärmen i badrummet
Kunna slå på / av och ev sätta temp. - Slå av / på varmvattencirkulation
Attefallshuset kommer inte ha egen varmvattenberedare, utan kommer försörjas från stora huset. När ingen gäst använder huset vill jag kunna slå av detta. - Slå av / på vattnet
- Slå av / på kylskåpet
- Bonus: Energisparläge av / på
Kunna sätta värmen på sparläge, slå av golvvärmen, vattnet, varmvattencirkulationen och kylskåpet när ingen använder attefallshuset.

Eftersom det kan bli tal om flera hyresgäster så vill jag helst kunna sätta rättigheter på vissa saker, eller iaf ha konton som jag kan aktivera / avaktivera.