Hej på Er,
Jag är en glad väderamatör som har tänkt mig att bli ett litet snäpp mer avancerad genom att köpa mig en väderstation som jag kan koppla till min dator. Jag har läst igenom en del av vad som finns skrivet här och på en del andra ställen, men kan inte bli riktigt klok på vad jag egentligen är ute efter. Antagligen är det så enkelt att jag har för dålig koll för att ens kunna precisera mig ordentligt.
Nåväl, en apparat som, tillsynes, ser ut att göra ungefär vad jag är ute efter säljs på Clas Ohlsson, för stunden dessutom med några hundringar rabatt. Jag kan inte av deras hemsida avgöra vilket fabrikat produkten har, men den har deras produktnummer <36-3242> och kostar 995:-. Den har touchskärm, fem givare inne utetemp baro/hygro/vind och lite till...Avläsningar ner till var 5e minut och tankning till dator via USB och ett, antagligen enklare, program med i paketet.
Så då den egentliga frågan som kommer ur det här..... Är den angivna apparaten ok? om inte, varför ej?
Jag har fått intrycket att en av de mer påtagliga uppsidorna med dyrare apparater är att de kan kompletteras med många nya givare. Det kan antagligen inte den nu aktuella. Man får nöja sig med vad som följer med. Det finns dock reservdelar att köpa. En annan sak som inte heller finns är fjärravläsning eller möjlighet till uppkoppling mot elförbrukning och liknande... Sen är det säkert någon allmän kvalitetsaspekt. En Skoda tar Dig från A till B, vilket även en Mercedes gör, men Mercedesen är "bättre" på alla mätbara sätt...
tacksam för ev kommentarer...