Clas Ohlson!

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Zoo

Clas Ohlson!

Inlägg av Zoo »

Hej på Er,

Jag är en glad väderamatör som har tänkt mig att bli ett litet snäpp mer avancerad genom att köpa mig en väderstation som jag kan koppla till min dator. Jag har läst igenom en del av vad som finns skrivet här och på en del andra ställen, men kan inte bli riktigt klok på vad jag egentligen är ute efter. Antagligen är det så enkelt att jag har för dålig koll för att ens kunna precisera mig ordentligt.

Nåväl, en apparat som, tillsynes, ser ut att göra ungefär vad jag är ute efter säljs på Clas Ohlsson, för stunden dessutom med några hundringar rabatt. Jag kan inte av deras hemsida avgöra vilket fabrikat produkten har, men den har deras produktnummer <36-3242> och kostar 995:-. Den har touchskärm, fem givare inne utetemp baro/hygro/vind och lite till...Avläsningar ner till var 5e minut och tankning till dator via USB och ett, antagligen enklare, program med i paketet.

Så då den egentliga frågan som kommer ur det här..... Är den angivna apparaten ok? om inte, varför ej?

Jag har fått intrycket att en av de mer påtagliga uppsidorna med dyrare apparater är att de kan kompletteras med många nya givare. Det kan antagligen inte den nu aktuella. Man får nöja sig med vad som följer med. Det finns dock reservdelar att köpa. En annan sak som inte heller finns är fjärravläsning eller möjlighet till uppkoppling mot elförbrukning och liknande... Sen är det säkert någon allmän kvalitetsaspekt. En Skoda tar Dig från A till B, vilket även en Mercedes gör, men Mercedesen är "bättre" på alla mätbara sätt...

tacksam för ev kommentarer...
krille
Wannabe

Re: Clas Ohlson!

Inlägg av krille »

Det är samma apparat som wp 1400 från Proove
/Christer
mgh
Gillar hemautomation

Inlägg av mgh »

hoppas du inte har köpt den ifrån Classe där, dyrt!!

http://www.voxon.se/product/item.aspx?itemId=7176959

785 nu, var 100lappen billigare i somras när jag köpte den
http://sk6ei.se-swed.net/sk6ei_forecast_wd.php

och skaffa annan mjukvara än den som är medskickad
/Magnus
49ers forever
Zoo

Inlägg av Zoo »

Gokväll, Jag köpte en sån här ... från Voxon som Krille tipsade om. Tack för det. Funkar bra tycker jag... Ungefär som jag väntade mig... Däremot irriterar jag mig på att "tryckstaplarna" rullar... Jag skulle vilja att de var "fasta". Någon som vet om det är en inställning man kan göra... ? Noterade att vissa har problem med "atomklockan".. Det har jag sluppit... Min apparat hittade signalen på nån minut och funkar var som helst i huset. Även i källaren. (Bor i Enskede söder om Stockholm)..

...ooch det där med mjukvara.... Vad ska jag använda istället? Jag vet inget om alternativ, men tycker att det som följde med verkar vara rätt ok... iofs sagt utan att veta något om tillgängliga alternativ...
Edis
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Edis »

Zoo skrev:...ooch det där med mjukvara.... Vad ska jag använda istället? Jag vet inget om alternativ, men tycker att det som följde med verkar vara rätt ok... iofs sagt utan att veta något om tillgängliga alternativ...
Jag kör med Weather Display (http://www.weather-display.com) , dessa stationer finns det inbyggt stöd för, även för att läsa ut historiken också sedan någon version i oktober. Stationen heter WH1080/81 "i Weather Display".

Jag har kört min sedan augusti och hittills har den fungerat kanonbra, har bara strulat genom att vindmätaren fryser om det blir kallt efter en "regnperiod", men det kan nog inte vara ett unikt problem skulle jag gissa. Jag gav 800kr för min i Ullared och har verkligen blivit såld på det här med väderdata, skulle gissa att den inte håller speciellt många år, så man får nog börja fundera på vad man ska skaffa som ersättare... För att inte ha en väderstation är numera otänkbart :lol:

Har en webserver hemma där allt rullar så jag kan kolla väderläget hemma från jobbet. Kör även ner en del data i en mySQL-databas som jag tänkte använda till något lite mer interaktivt så småningom. WD (Weather Display) är dock FULLT av finesser och byggs ut hela tiden, det kan nästan lite för mycket så det kan vara lite halvkrabbligt att komma igång och fatta vad allt ska vara bra för :roll:

Ska bara bygga min 1-wire slinga i huset också, så är mitt "mätprojekt" fulländat. Att mäta är att veta :D
Bild
Skriv svar