Jag har monterat givare (DS18S20) på mina vattenrör in och ut från värmepumpen (luft/vatten) och jag får en diff på ca 3,5 grader gentemot den interna mätningen i pumpen. Givarna sitter mot rören med värmeledningspasta och ett buntband samt rörisolering utanpå.
Är detta normal diff ?
Jag kan inte svara på om det är en normal förlust eller ej, men förutom förluster vid själva montaget, som du verkar ha täckt väldigt väl så finns ju även faktorn *var* i slingan de olika mätningarna görs.
Om värmepumpens interna mätningar sker *precis* före och efter värme-pumpen så bör det ju vara varmare resp. kallare än de mätningar du får, någon eller några meter bort, oavsett hur väl dina sensorer är placerade.
Mätpunkterna sitter ca 10 cm ifrån orginalgivarna så det bör ej inverka men sen kan ju oginalgivarna visa fel ochså.
Ska kolla med en laser mätare från jobbet nån dag för att kanske hitta en varmare punkt.
Givarna visar riktigt, har 5 st som alla visade lika innan dom monterades på olika platser. Börjar också luta mer åt att värmepumpen har lite glädjemätare......