Förlust vid mätning på kopparrör

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Myggis
Wannabe

Förlust vid mätning på kopparrör

Inlägg av Myggis »

Jag har monterat givare (DS18S20) på mina vattenrör in och ut från värmepumpen (luft/vatten) och jag får en diff på ca 3,5 grader gentemot den interna mätningen i pumpen. Givarna sitter mot rören med värmeledningspasta och ett buntband samt rörisolering utanpå.
Är detta normal diff ?
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Förlust vid mätning på kopparrör

Inlägg av Dowser »

Jag kan inte svara på om det är en normal förlust eller ej, men förutom förluster vid själva montaget, som du verkar ha täckt väldigt väl så finns ju även faktorn *var* i slingan de olika mätningarna görs.

Om värmepumpens interna mätningar sker *precis* före och efter värme-pumpen så bör det ju vara varmare resp. kallare än de mätningar du får, någon eller några meter bort, oavsett hur väl dina sensorer är placerade.
Myggis
Wannabe

Inlägg av Myggis »

Mätpunkterna sitter ca 10 cm ifrån orginalgivarna så det bör ej inverka men sen kan ju oginalgivarna visa fel ochså.
Ska kolla med en laser mätare från jobbet nån dag för att kanske hitta en varmare punkt.
MGKea
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av MGKea »

Har du kalibrerat givarna innan du fäst dem där de skall göra sitt jobb?

Sedan är det inte alltid en tillverkare av en värmepump är så noga med graderna och därför snålar på noggranheten.
Myggis
Wannabe

Inlägg av Myggis »

Givarna visar riktigt, har 5 st som alla visade lika innan dom monterades på olika platser. Börjar också luta mer åt att värmepumpen har lite glädjemätare......
MGKea
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av MGKea »

Mest sannolikt. Föresten vet du hur VP-tillverkaren anslutit sina givare och kanske vilken givare de använder?
Skriv svar