Vakt^H^H^Hädermästar noteringar

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Vakt^H^H^Hädermästar noteringar

Inlägg av Dowser »

Vi som loggar våra temperaturer till temperatur.nu gör ju ibland endel medvetna och omedvetna förändringar som påverkar temperatur-datan.
Ibland bara tillgängligheten av mätningar, men i värsta fall även själva temperaturen.
En möjlighet att lägga några tids-stämplade kommentarer till grafen vore inte helt fel.

Men det innebär en hel del arbete, om alla temperatur-ägare skall få tillgång till egna konton, så det är inget jag förväntar mig löst under jul-helgen, utan mer ett allmänt förslag till diskussion.

God Jul!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: Vakt^H^H^Hädermästar noteringar

Inlägg av elf98 »

Bra idé!

Snart har jag iofs lagt in de flesta epost-adresserna till stationsägarna i databasen, det borde inte vara allt för mycket jobb att automatiskt skapa någon form av konton och skicka aktiveringsnycklar.

Ska fundera lite!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ah!
Ännu bättre att infrastrukturen nästan finns på plats.

Började själv fundera och kom på följande sak:
För en sådan micro-blogg skulle man ju vilja ha ett RSS-flöde.
Men det skulle man ju faktiskt också vilja ha på några temperatur-relaterade fenomen, typ när temperaturen ändras ett visst antal grader eller liknande. Altså inte direkta larm utan RSS-postningar. (Förslagsvis med reklam inbakat för att täcka trafik-ökningen)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Har funderat lite runt denna funktion och det som är krångligast och tar längst tid att skriva är själva användarhanteringen...

Någon som har något tips på bra php-kod för användarhantering (inloggning/lösenordshantering/kontoaktivering)?

Något som jag ska försöka ta tag i väldigt snart är att spara ner systemhändelser, tex när en station klassas som N/A (tidpunkt och orsak). Denna logg kan ju ge väldigt skoj statistik som: uptime för respektive station, vanligast felorsakerna, tidpunkter när felen inträffar etc etc. Dessutom kan det ju vara bra att se varför en station är N/A.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Varför skulle ett RSS-flöde (eller flera) per station kräva en användar-hantering?
Det är ju upp till användarna att prenumerera på flödet.

Om man däremot börjar bygga personifierade RSS-flöden så tillkommer användarhantering ja, men man borde väl komma rätt långt med standardiserade flöden?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jo, men om stationsägarna skall kunna lägga kommentarer krävs någon form av identifiering...

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ah, jag trodde vi pratade om två olika saker.
Det ena är ju att ge stationsägarna möjlighet att skriva kommentarer.
Det kräver användardatabas etc.

Det andra är att ge användarna tillgång till kommentarerna och andra temperatur-händelser via RSS-flöden, det kräver bara användardatabas om det skall personifieras.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

RSS-flöden är en sekundär funktion tycker jag. Ge stationsägarna möjlighet att kommentera sin station samt logga löpande drift och visa denna information lättöverskådligt är viktigare. Och måste dessutom fixas innan ett RSS-flöde kan komma i fråga.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Okej, det är väl en smaksak.
Själv tycker jag att RSS-flöden med standardiserad temperatur-info etc. kan vara av intresse även utan stationsägar-information.

But you are the boss, och så länge jag inte serverar dig med någon färdig kod tänker jag inte gnälla. :D
Låst