Jag har under en tid undrat över varför en sådan trotjänare som stationen i Linghem (https://www.temperatur.nu/linghem.html) konstant visar ca två grader över övriga givare placerade runt om i Linghem? Jag har även noterat att den i regel är rödmarkerad, vilket inga av dom andra Linköpingsstationerna är. Jag tolkar det som att systemet flaggar den som icke trovärdig? Med det sagt undrar jag vilken rutinen är för den här typen av stationer som stör "medelvärdesindikationen" för en stad.
Är en temp.angivelse röd betyder det att stationen har den högsta temperaturen av samtliga rapporterande stationer.
Är stationen blåmarkerad så har den lägsta temperatur.
Systemet kontrollerar att inrapporterad temp. inte skiljer sig allt förmycket från omgivande stationer, skulle så vara fallet upphör temp.visningen och stationen markeras som N/A.
Det finns en drös med stationer som har märkliga temp.svängningar, kanske beroende på felaktig givare, solinstrålning eller externa värmekällor.
etompau skrev: 22 okt 2018, 09:09
Är en temp.angivelse röd betyder det att stationen har den högsta temperaturen av samtliga rapporterande stationer.
Är stationen blåmarkerad så har den lägsta temperatur.
Systemet kontrollerar att inrapporterad temp. inte skiljer sig allt förmycket från omgivande stationer, skulle så vara fallet upphör temp.visningen och stationen markeras som N/A.
Det finns en drös med stationer som har märkliga temp.svängningar, kanske beroende på felaktig givare, solinstrålning eller externa värmekällor.
Tack för ditt svar.
Vet du möjligtvis hur stor skillnaden mot andra närliggande stationer måste vara för att rapporteringen av aktuell temperatur ska upphöra?
Nix vet ej exakt gradtal, men skulle gissa på att en skillnad på mer 10 grader eller mer gör att rapportering avbryts.
Vidare så avbryts rapporteringen/visningen av temp om en stations mätvärde inte har ändrats under en viss tid (ca 4-5 timmar).