Fråga om rullgardins-styrning

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
anki3312
Wannabe

Fråga om rullgardins-styrning

Inlägg av anki3312 »

Hej!

Jag bygger ett nytt hus och behöver 13st motorstyrda rullgardiner, 9st på entréplan och 4 på övervåningen. Jag kan inget om detta och på måndag morgon behöver min elektriker veta hur han ska dra kablarna. Jag har försökt läsa på men det är för mycket ny information för mig så blir aldeles rörigt i huvudet... Jag har försökt ringa butiker men alla har stängt på lördag... Så testar att fråga här istället :).

Storlekarna på fönster som skall "rullgardineras" varierar mycket. Det största fönstret är 2.9 meter brett och 2.6m högt. Konstigaste formen är 0.8m brett och 2.8m hög. Vissa fönster är i sovrum och behöver mörkläggningsgardin. Andra rum är i allrum och behöver endast solskydd (bäst vore att ha något semitransparent som reflekterar solen mycket).

Jag vill gärna ha så jag kan trycka på en knapp (eller app) och att alla öppnas/stängs på en gång. Men jag vill även kunna styra dem var för sig eller i "grupp" (t.ex. vardagsrumm, entréplan, etc). .

Min fråga är: vad är den billigaste och bästa lösningen för detta?

Min elektriker rekommenderar att jag hittar någon som levererar komplett “somfy”-paket med rullgardiner och allt. Jag är lite snål och är inne på att köpa rullgardiner och motorer separat, och använda någon z-wave controller med rullgardinsmotorer från m.nu. Men det reser fler frågor:

• Men var hittar man någon som klarar att göra t.ex. billiga mörkläggningsgardiner i mått 2.9*2.6m som passar med m.nu’s rullgardinsmotorer?
  • Och klarar m.nu’s rullgardinsmotorer så stora rullgardiner?
  • Hur skall elkablarna dras, behöver man dra separata kablar till varje rullgardin och kontrollera dem från ett ställe (typ en “tryckknapp” till varje”), eller kan man driva flera motorer på en kabel,
  • Och vad blir “totalkostnaden” för ett z-wave system från m.nu med 13st motorer, controller, och allt som behövs?
Många frågor från någon som är stressad och inte förstår sig på detta…

Alla svar och tips emottages tacksamt!
/anki
anki3312
Wannabe

Re: Fråga om rullgardins-styrning

Inlägg av anki3312 »

Hej en sak till jag gärna vill kunna göra -- dra ner rullgardinen "lagom" långt. Dvs både "helt upp" och "helt ner" men ibland vill man inte dra ner hela vägen och då vill man kunna stanna där det är bäst just då. (såg något om att 433-systemet inte hade stöd för "procent" så tänkte att det kanske är relevant...)
etompau
Tar hemautomation på allvar

Re: Fråga om rullgardins-styrning

Inlägg av etompau »

Ska det bli bra med en så här stor installation så gå efter märkesnamn på grejorna och ta professionell hjälp.
Lär kosta en slant men kommer att funka bättre och över längre tid än att mecka ihop egna lösningar.

Nu verkar du inte ha tid att vänta men tydligen är Ikea på gång med styrning av rullgardiner. Kanske ett alternativ
Sedan har det funnits en svensk uppstickare med externa motorer, Move från Teptron. De hade en Z-wave-motor på gång men det ser ut som den har gått i graven.

Låt elektrikern montera en dosa med 230 V på lagom avstånd från fönster och tilltänkt rullgardin. Du kan sedan köpa passande grejor vid lämpligt tillfälle.

Ska du ha kabelstyrning måste det dras fram trådar för detta också.
Skriv svar