Nexa brytare med "momentan" funtion

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mickeborgholm
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Nexa brytare med "momentan" funtion

Inlägg av mickeborgholm »

Någon som vet ett sätt att modda en nexa-brytare för att få den momentan ("återfjädrande") ? Skulle vilja styra en centraldimmer som idag styrs av en återfjädrande strömbrytare.
Mikael S
Borgholm
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Nexa brytare med "momentan" funtion

Inlägg av PerM »

Du vill alltså få funktionen off-on-off med ett knapptryck?
mickeborgholm
Kontakt:

Precis, jag vill at den ska vara "on" så länge knappen är intryckt, så fort jag släpper - "off".
Mikael S
Borgholm
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Ah, då är det nog fjärkontrollern du ska modda så att den skickar OFF när du släpper knappen. Jag ser ingen lösning i att modda brytaren.
mickeborgholm
Kontakt:

Problemet då, är om stoppsignalen missas, då kommer systemet i otakt. Man kan ju inte lita helt på ir-signalen! Så det bästa vore nog att detta låg hos mottagaren, att så länge knappen är intryckt så är reläet draget.
Mikael S
Borgholm
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

IR? Det är väl radiosignaler?

Ifs, om sändaren skickar signal så länge knappen är intryckt borde man ju kunna modda mottagaren; så vida man kan komma åt logiken tidigt nog i händelsekedjan dvs.
mickeborgholm
Kontakt:

Ir- jag tänkte ett steg längre där, som jag inte har förklarat, ber om ursäkt. Jag använder även en ir - radio brygga för att kunna styra mina brytare med en universalfjärr.

Jo, det är min tanke också, att man borde kunna få bort hållfuntionen i mottagaren, jag vet bara inte hur. Tänkte om någon annan lyckats med detta.....
Mikael S
Borgholm
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Bara öppna en mottagare och undersöka :)
mickeborgholm
Kontakt:

Jovisst, hade hoppats att någon redan gjort det... :)
Mikael S
Borgholm
finkman
Wannabe

Inlägg av finkman »

Jag har gjort det! :)

Lyckades faktiskt precis idag med att slita radiomottagaren ur ett fjärrsystem ("Fjärrstyrd strömbrytare", blå förpackning med tre mottagare och en tokful fjärr, skumt litet 12v-batteri i fjärren, 149kr, Rusta. Skulle nog inte ta i det med tång för att faktiskt använda det till vad det är avsett för :D ).

Jag behöver också momentan-grej till min (kontorslandskapsbus)applikation, och det går faktiskt att få nånting hyfsat ur dehäringa. På den här varianten ställer man in huskoden och A-B-C-D-prylkoden manuellt på såväl fjärr som mottagare med dip-switchar, överföringen sker genom ett ic-chip i fjärren som kodar huskoden och vilken knapp som tryckts till seriell data, sen skickar det via radio. På mottagarsidan sitter en radiomottagare som skickar seriell data in i det matchande avkodarchipet. Där matchas huskoden och knapptryckningen från fjärrkontrollen mot vad avkodarchippet är inställt att lyssna på, (huskod och A-B-C-D-prylkod) och om det är rätt signal som hörs så slår den på resp. av utgången på chippet beroende på vilken knapp som trycktes.

I mottagaren som jag dödade sitter ett "hk2272-l2"-chip. L2 på slutet där betyder att den har två latchade utgångar (dvs chippet i sig själv håller utgången hög tills den får andra direktiv). Billigt och fint Hongkong-bygge med latchfunktionen integrerad. Helt enkelt, ska man modda bort hållfunktionen ur den mottagaren så får man borra den ur chippet, och det kan bara sluta på ett sätt :) Pinne 13 på chippet var utgången som användes till reläet i fjärrströmbrytarprylen och pinne 12 var inversen av pinne 13.

Det finns dock ett par sätt att komma runt det hela, det enkla sättet, som dock förstör lite funktionalitet är att använda pinne 17 istället för de vanliga utgångarna. Pinne 17 är hög så länge chippet hör en radiosignal som matchar inställningen på huskod och knappkod. Det är ju egentligen precis vad jag behövde, så länge man håller in en knapp på fjärren så hålls utgången hög, när man släpper knappen så går den pinnen ner igen.. Det enda undantaget är dock att pinne 17 inte skiljer på om det är på eller av-knappen som trycks på fjärren (enligt pinouten i databladet indikerar den "Valid transmission"), så man får bara ut en kanal på de två knapparna. Därmed behöver jag två mottagarchip inställda på varsin grej (A-B-C el. D) för att få ut de två kanaler jag behöver..

Det andra sättet att lösa det hela är att hitta någonstans där man kan köpa mottagarchippet "hk2722-m4", den har fyra momentana utgångar istället för två latchade, och om den är någorlunda lik sin broder så antar jag att det är två utgångar och två inverterade utgångar. Med lite tur så reagerar den ena på on-knappen på fjärren och den andra på off-knappen. Verkar finnas på ebay, dock i orginalutförande (som ska vara kompatibelt), pt2272-m4. Datablad på den (som sagt lika som hk2272) finns på http://www.princeton.com.tw/downloadpro ... 2272_1.pdf

Ett sätt att få hela trådlösa strömställaren momentan skulle i det här fallet vara att klippa ben 13 på chippet så nära chip-kroppen som möjligt, och skarva iväg ledningen som innan gick till 13 till pinne 17 istället.
Pny
Gillar hemautomation

Inlägg av Pny »

Man borde väl annars kunna koppla in en monostabil vippa mellan radiochippet och relät... eller blir man tvungen att trycka off mellan varje gång då?
Hemsida - Rapporterar för : Linköping / Slaka
Nexa

Inlägg av Nexa »

Hej jag skulle också vilja ta bort "hållfunktioen" till relät i någon av nexas mottagare, det spelar inte så stor roll vilken men förslagsvis lcrm-1000 eller PB-3. Jag kommer att isolera relät från 220 volt så att det går att använda brytfunktionen i relät till olika strömstyrkor.

Skälet till min konstruktion är att jag har en garageport som öppnas och stängs med samma tryckknapp, en kort tryckning behövs endast så åker porten upp. Jag hade tänkt att ersätta tryckknappen med relät. Problemet är att när jag trycket på "on" knappen på sändaren så "håller" något i nexamottagaren strömmen till relät så att det förblir tillslaget. Jag skulle vilja koppla bort hållfunktionen så att relät endast är tillslaget när man håller nere "on" knappen (och att relät släpper samtidigt som man släpper knappen på sändaren).

Det skulle ju i och för sig fungera att trycka på "on" när man skall öppna och sedan "off" för att sedan trycka "on" igen för att stänga.

Hur skall jag göra för att ta bort "hållfuktionen" i något av de lite nyare nexamottagarna? skickar med en bild på insidan av två olika mottagare den ena är pb-3 den andra är äldre och jag vet inte vad den heter.
Bilagor
DSCN7556.JPG
DSCN7555.JPG
Skriv svar