OWFS missar värden

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Daniel
Wannabe

OWFS missar värden

Inlägg av Daniel »

Jag har bytt dator och helt plötsligt så missar owread (via owserver) att hämta värden ibland. Om det inte vore för att graferna blir tokiga så skulle det inte spela någon roll. :roll:

Jag har just nu två tempgivare och en räknare för el på slingan. Räknaren, som sitter längst bort, ger ett värde varje gång. De två tempgivarna får jag ibland inga data ifrån. Vad är det som gör detta? Finns det något sätt att försäkra sig om att det finns ett värde innan jag stoppar in det i rrdtools databas? Då jag inte hade detta problem innan och mjukvaran är den samma så går funderingen till att spänningen inte är skysst (kör USB). Finns det något bra sätt att veta om spänningen räcker?
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: OWFS missar värden

Inlägg av Dowser »

Jag håller med om att det låter som något knas med USB-spänningen, inträffar felen så ofta att det är värt att göra något åt det?

När du läser in värdet är det bra att först kontrollera om det är ett rimligt värde (och att det är ett värde öht!).
Är det temperatur-mätnignar så gäller det ju att värdet inte är 85.00 grader, efterssom det då är ett fellarm.

Enklaste haneringen av detta är att för varje "varv" spara ner det aktuella värdet, och sedan när man kontrollerat det inlästa värdet så ersätter man det inlästa värdet med det sparade värdet om något var fel.
Dessutom bör man skriva en logg-rad, så att man kan ha koll på hur ofta felen är.
Användarvisningsbild
Troy McClure
Tar hemautomation på allvar

Re: OWFS missar värden

Inlägg av Troy McClure »

När jag häromsistens satt och bökade med digitemp och rrdtool (i Linux) för att logga temperaturen inne så fick jag problem med att det slank med en massa nollvärden ibland. Detta förstörde, precis som du säger, grafer och medelvärden, för att inte tala om min-värdet...

Detta löste sig då jag satte in "sleep 5" på strategiska platser i mina script. Jag kom fram till att jag hade flera olika funktioner som hämtade mätvärdet från sensorn, och ifall de ville göra det samtidigt så blev värdet 0. Det tar en liten stund att läsa av sensorn, och under tiden är den upptagen.

Jag satte alltså in en fördröjning på 5 sekunder innan en av läsningarna (jag har en läsning som genererar textfilen temp.txt, och en som skickar värdet till rrdtool) så att inte två olika script ville komma åt sensorn samtidigt.

Detta löste mitt problem till 100%. Inga nollvärden inne, även om det känns som det just nu när det är 20 minus ute och länge sedan man eldade...

jag vet inte om det löser problemet för just dig, men andra som söker för samma problematik och sedan hittar din tråd kanske blir hjälpta av det jag just skrev.
Daniel
Wannabe

Re: OWFS missar värden [LÖST]

Inlägg av Daniel »

Det var nog en blandning av två saker. Dels att det kom fler frågor till owserver än som var möjligt pga tillgängliga processer (I detta fall tre stycken) och att maskinen som ställde frågorna inte riktigt hade kraften som behövdes. Nu är det löst. Mer kraft och sekvensiella frågor.
Skriv svar