Känna av ström i en kabel utan att ansluta sig galvaniskt.

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MGKea
Tar hemautomation på allvar

Känna av ström i en kabel utan att ansluta sig galvaniskt.

Inlägg av MGKea »

Såg dig Elf98 på ett annat forum där du var med om en fråga om att känna av ström som flyter i en kabel utan galvanisk kontakt.

Är ute efter en liknande lösning där man känner av om det flyter ström i en kabel. Jag pratar 230v och 50Hz. Om det flyter ström och om det finns en enkel lösning på min önskan önskar jag tända en diod när kabeln transporterar ström till en förbrukare.

Man kanske skulle kunna använda ett relä men jag vill inte göra åverkan på fast installation.

/Magnus
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Känna av ström i en kabel utan att ansluta sig galvaniskt.

Inlägg av elf98 »

Jag har lite lösningar på G, de kostar dock en slant...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Kanske man kan bygga något av en "spänningsdetektorpenna" (http://www.kjell.com/?item=48155) för 79kr och en ds2413 för 39 kr (ja, det är ABSOLUT värt att få den lilla rackaren monterad på ett kort för ytterligare 39 kronor så säg 78 kr då).... utöver detta behövs det nog ett par motstånd också.

Jag har inte provat själv men om innanmätet går att plocka ut ur pennan borde det vara en smal sak att detektera huruvida lysdioden lyser eller inte, eller varför inte passa på och ta bort lysdioden och dessutom spänningsmata pennans elektronik från 1wirenätet. Det blir en kul helguppgift ;-)

På detta sättet erhålls en kontaktfri detektering av om det är spänning i kabeln eller inte, eller var frågan om det gick ström också så är det nåt annat du behöver...

mvh/Anders
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Den lösningen kan eventuellt gå att använda! Man får se till att man vänder kontakten rätt så det är fasen som bryts och sedan måste man såklart mäta efter strömbrytaren...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Den (liknande) penna jag har är så känslig så man brukar kunna få signal bara man är 3-4 cm ifrån så det bör ju täcka både fas och nolla hoppas jag.

/Anders
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Så fann man sig själv stående i kön på Kjell&co på lunchen och köpte en penna som jag gick direkt bröt isär för att få ut elektroniken....

Först provade jag faktiskt att den fungerade vilket den gjorde men den var inte alls lika känslig som min motsvarande Fluke.

Den här består i alla fall av en 74HC14 (hex schmitt trigger) och en massa ytmonterade komponenter.

Följdaktligen är det nog så enkelt som att bara välja rätt av de sex utgångarna på TTL-kretsen och mata in på en ingång i en ds2314 eller liknande.

Enligt databladet för en 74HC14 så ska den matas med MIN 2.0 V, MAX 6.0V och TYP 5.0 V, alltså som gjort för 5V matning via 1wire!

(pennans vita spets är limmad på den grå/röda kroppen och genom att bända försiktigt fick jag limmet att släppa (men tog först i lite för hårt och spräckte en bit av den vita plasten). Därefter måste skruvarna för kabelanslutningarna lossas (där gråa proppen möter röda kroppen) och kablarna klippas/dras av innan kretskortet kan föras ut genom pennans spets)

- Hoppas jag inte förstårt någons helg nu :-)

/Anders
Bilagor
elpenna.JPG
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Då har jag provat och det fungerar mycket bra att detektera 230V/50Hz helt galvaniskt skilt med hjälp av inkråmet från en spänningsprovarpenna från Kjell&Co för 79kr och en ds2413.

Faktum är att det fungerade så bra med "antennenen" jag lödde fast (en vanlig enledad kabel ca 60 cm lång) att jag detekterade spänning i kablar inom mer än en halvmeters avstånd från antennen (kanske mer, bordsytan var inte större, jag klippte av antennen bit för bit tills jag hade en lagom stort detekteringsområde så med en sladdstump på 10cm kunde jag detektera kablar inom ca 15 cm från antennen vilket verkar som en rimlig koppling.

Kopplingen är busenkel, bifogar bild på själva detektorn.

Röd = Vcc (+5V) från 1wire
Vit = GND från 1wire + GND ingången på ds2413
Brun = Digital signal ut direkt från "74HC14" pinne nr 8 som är kopplad till en av ds2413 två ingångar
Grå = Antenn (på bilden sitter den gamla antennen också kvar men den behövs ju inte)

Nu behöver jag bara en tillämpning också...Idéer någon...?

/Anders
Bilagor
DSC_9564.JPG
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Onekligen smidigt.

Det första jag kommer att tänka på är driftstidsmätning och status-kontroll på om en enhet är aktiv eller inte.
Exempelvis kör jag med en hel del X10 prylar, som jag kan skicka signaler till att de skall slå på eller av, men de ger ingen återkoppling, så om något stör signalen kan den missas utan att jag vet det.

En annan sak kan ju vara om man har någon 230v trigger, typ en vanlig klassisk rörelsedetektor till lampor eller liknande så kan man ju få in det på 1-wire nätet också.
Edis

Inlägg av Edis »

Detta var väldigt intressant! Jag kommer att använda den för att ha koll på vattenpumpen i huset. :D

Tack för detta tips :!:
Bild
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Japp. Tack för tipset. Har beställt mig en DS2413 från shoppen.
Kan man hålla koll på två "pennor" då alltså?
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Ja, det är riktigt att den har två ingångar (eller egentligen två stift som kan var ANTINGEN in- ELLER utgångar)

/Anders
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Mycket smidig lösning, och till ett bra pris också!
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Nu behöver vi bara en billig och smidig lösning (annan tillämpning) för att veta om det flyter ström och inte bara finns spänning; se andra trådar där man exempelvis vill se om en förbrukare drar mer än ett säg ett par watt ("TV på eller av"). Galvaniskt skiljt, utan transformatorer etc eller annat som andras 220V, gärna med hjälp av att bara linda en kabel runt 220kabeln eller så....

/Anders
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Hmm... Hur är det med dendär pennan, reagerar den längre ifrån på högre strömstyrkor eller är det oförändrat?
Fast när det gäller just TV'n så kan man ju välja att sätta den på något annat ställe än just anslutningskabeln, så att man bara får signal om delar av TV'n är spänningssatta.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Anders, kan man få en närbild på de nedre lödanslutningar på kretskortet till pennan?
Det är intressant att se hur du använder OWFS för detekteringen.. om det nu är OWFS du kör? :)
Skriv svar