Rumstermostat för 230V Elelement

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Micke_S

Rumstermostat för 230V Elelement

Inlägg av Micke_S »

Hej,
Jag behöver hjälp att hitta rätt produkt! Tacksam för hjälp.

Idén:
Jag har en befintlig gammal rumstermostat som styr flera el-element, nånstans 2-3kW tillsammans på 230V. Jag skulle vilja byta ut den för att kunna styra temperaturen på distans. Jag tänker mig samma funktion som idag i övrigt, med en termostat/tempsensor som reglerar genom att slå av och på strömmen på samtliga element genom den eldragning som redan finns. Jag inbillar mig att rumstermostat ger bättre komfort än att ha en termostat aktiv på varje element. Ett alternativ är att ha en "wall plug/brytare" per element det känns onödigt och jag gissar att jag får en sämre fysisk/manuell fallback om wifi/bredbandet är nere?

Detta vore fint:
Jag vill att systemet har en lämplig fallback för när bredbandet går ner eller efter ett strömavbrott och då styr på tex senaste inställt temperatur.
Jag vill kunna ställa in temperaturen manuell på termostaten utöver via mobilen.

Detta är min första attack på hemautomation, så jag har inte valt någon platform än.

Kanske för att jag är nybörjare, men jag hittar massa termostater för golvvärme och för att styra vattenburen värme med ventiler på elementen men inte detta.

Tacksam för hjälp!
Mvh, M
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Rumstermostat för 230V Elelement

Inlägg av supportM »

Hejsan,

Läs gärna vårt blogginlägg kring smart styrning av värmesystem: https://blog.m.nu/smart-styrning-av-var ... -att-gora/

Tyvärr är marknaden rätt begränsad när det kommer till just el-element. Så den bästa lösningen vi känner till (om man inte vill byta ut elementet) är att köpa en ny termostat som man kopplar ihop med brytare på varje element.

När det kommer till dina önskemål kring styrning och fallback är det beroende av din styrenhet. Det är den som ser till att du kan komma åt dina enheter från mobilen och man brukar kunna ställa in att enheterna skall komma ihåg sin senaste inställning efter strömavbrott!

// Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Micke_S

Inlägg av Micke_S »

Hej och tack för svar!
Jag hittade denna:
https://www.m.nu/varme-kyla/heatit-z-wa ... tat-trm2fx

Enligt er beskrivning är den för golvvärme men i manualen står i andra stycket:
"Heatit Z-TRM2fx is designed for controlling electrical heating
cables and electrical radiators/convectors. The thermostat
uses an external temperature sensor."
https://www.heatit.com/wp-content/uploa ... -A_ENG.pdf

1) Då borde den väl funka?

OM den gör det:
2) Jag fattar inte riktigt om jag måste ha en extern tempsensor eller om det finns en intern också. Om jag behöver det, vilken ska jag köpa?
3) För montering på vägg behöver jag även en extern dosa, har du det?

Tack på förhand!
Mvh, Michael
svartöra
Gillar hemautomation

Inlägg av svartöra »

Jag har den tidigare versionen och har provat den ett par månader innan den ska få förtroendet att styra värmepumpen.

Ja, den skulle fungera för dig. Går ditt z-wavenät sönder reglerar ändå termostaten lokalt.

Det medföljer en extern sensor avsedd för golv, dvs det är en 10k termistor monterad på en tre meter lång gräsligt styv kabel. Den rekommenderar jag att du använder eftersom den inbyggda sensorn (den använder touch-knapparnas sensorer på något skumt sätt) är helknas och dessutom värms av elektronikenheten.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Tack svartöra för din input!

Vi håller på att försöka bli mer aktiva i forumet, men det tar ett tag att jobba in i rutinerna :D

Ni kan alltid kontakta oss på info@m.nu om ni behöver snabbare support.

För montering har vi tyvärr inget bra i lager. Skulle rekommendera att du kontaktar din närmaste elektriker och ser vad de har.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar