Temperatur och energiförbrukning

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
investintime
Wannabe

Temperatur och energiförbrukning

Inlägg av investintime »

Hej!
Mina kunskaper om tekniken kring temperaturmätning är väldigt bristfälliga. Jag är tekniskt intresserad men helt ny på området och undrar därför om någon här på forumet kan hjälpa mig.

Saken är den att jag har en pelletspanna med installerad automatshunt (Reglersystem - ECL Comfort 100M). Den styrs av tillopps- och utetemperatur (+ ev innetemperatur). Jag vill främst optimera energiförbrukningen, men tycker också av någon underlig anledning att det är intressant med siffror och statistik :) . Min tanke är att kunna läsa in tempvärden i datorn för att där kunna laborera med pelletsförbrukning i relation till temperaturvärden. Dessutom vill jag mäta rökgastemperatur och om det är möjligt temperaturen en meter ner i skorstenen. Helst skulle jag vilja ha en tempgivare i varje rum också. Jag kan tänka mig att dra kabel mellan panna och dator, men att dra kabel till varje rum känns inget lockande. En annan vision är att kunna styra pannan via webb. Jag vet att det finns mer avancerade reglersystem som kan kopplas mot PC och som har moduler med webblösning. I nuläget finns dock inte obegränsad tillgång på pengar och det känns dumt att byta ut något som fungerar. Snälla, hjälp mig! Vart ska jag börja? Ska jag nöja mig med att mäta inne- och utetemperatur med koppling till PC? Kan jag få ett komplett kit från temperatur.nu? Jag tar tacksamt emot förslag på lösningar. Tack på förhand!

Mvh Mathias
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Kostnaden är alltid ett problem!

För att mäta temperaturer på många ställen trådlöst och få datorkoppling har www.safecast.se flera olika modeller som skulle kunna passa. Jag skulle gissa att en sådan lösning skulle komma att kosta minst 3-4kkr beroende på hur många rum du vill mäta temperaturen i. Så vitt jag vet finns det inte någon trådlös modul för att mäta temperaturer i de högre intervallen.

Hur varma är rökgaserna 1m ner i skorstenen?

Självklart går det att sätta ihop ett kit för att mäta alla temperaturer du efterfrågar (med reservation för hur varma rökgaserna blir)! Som medlem här har du ju dessutom 10% rabatt på alla priser som listas på logga själv-sidan.

Det finns ett helt forum för pellets-intresserade: http://www.pellets.info, där kankse du kan få tips på smarta lösningar?
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Att mäta rökgastempen kan ju gå med en trådlös stektermometer :D
Men problemet är ju att få in värderna i datorn och logga dom per automatik för att kunna rita en graf...
En sådan termometer bör ju klara rögastemeraturern tycker jag. +200°C bör du nog inte ha så långt upp i skortstenen, då har du nog för höga förluster (sotig panna?)...
- Ju lägre rökgastemp desto mer effekt från pannan.
Vet inte riktig vad man har ut efter en pelletspanna, men inte bör det väl vara mer än 100-150°C i skortstenen?

Jula har en trådlös stektermomter 299:-
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... =SE-943080
Och en för 199:-
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... =SE-943062

//Tony
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hej,

Mäta temperaturer i skorsten har jag inte provat men det låter roligt!

Vet inte riktig vad man har ut efter en pelletspanna, men inte bör det väl vara mer än 100-150°C i skortstenen?
Jösses, tycker bara det låter vansinnigt varmt. När börjar fett brinna?

Finns inget vad jag vet på marknaden för privatpersoner. Hittar nån nåt så säg till så ska jag kolla in direkt.

Ideer jag kommer på.

- Det finns industriloggers med flera kanaler som inte har några problem med detta och sådana temperaturer. börjar runt 3000kr vad jag har i mina listor och då har du inte fått någon mätsond än.. Kabelbundet.

-Många multimeters har idag tempsond som klarar extrema temperaturer. Har sett en del med datautgång också. Kolla runt alla prylkjedjor. Kanske finns. Bilmekardetalj känns det som.

Alternativet är att trimma ner en vanlig mätsensor med sladd och temperaturskydda på nåt sätt. Hur det ska gå till exakt vet jag inte men där är borde ju den här skarans kunskaper räcka till. Den kommer ju visa lägre temp, men kalibrerar man bara in den mot nåt känt typ kokande vatten så vet man ju rätt lätt vad multipliceringsfaktorn är.

PM:a eller maila för ett produktförslag.

Mvh
Rickard
Spara energi, var rädd om miljön, http://www.electrisave.se
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Glömde....

I mer avancerade sammanhang gör man skillnad på luftmätning och ytmätning. Detta är också nåt man måste tänka på eftersom du kommer värma upp hela skorstenen som då egenligen inte representerar rökens temperatur..

/Rickard
investintime
Wannabe

Inlägg av investintime »

Rekommenderad rökgastemp vid anslutningsrör till skorsten, är i min panna är 100-150°C. I dagsläget är den ca 75°C, men det beror till viss del på felinställningar. Enligt min pannleverantör har rökgastempen ingen större betydelse så länge det inte bildas kondens i skorsten. Vad jag alltså är ute efter är att slippa klättra upp i skorsten och kontrollera ev. kondensproblem. Det sägs att temperaturen 1 m ner i skorsten bör ligga kring 70°C. Jag vet inte vad sotarn säger om det sitter någon slags mätinstrument i skorsten. I värsta fall får jag väl ta bort den innan han kommer. Är det bättre att mäta fukt?

Stektermometer var ett bra tips. Det ger ju en check av pannans interna rökgastemp. Dessutom borde den var lätt att få godkänd av "regeringen". :wink:
Det känns inte lika angeläget att få in värden på rökgastemp i datorn. Det viktigaste är att få indikation om kondensproblem.

Skulle jag ta samtliga rum och utrymmen från källare till vind är det totalt 17 st, men jag kan tänka mig att 9 st räcker. Sedan tillkommer 1 utegivare, 1 tilloppsgivare, (1 returgivare). Kan jag mäta tillopp- och ev retur? De måste väl ligga an mot rörledningarna?

Den där electricsave såg spännande ut. Kan jag använda den på vilken strömkabel som helst? Går det att mäta strömförbrukningen på t ex pannan? Eller måste den sitta på anslutning till elmätaren? Det här med antal faser är jag dålig på, men jag har tre huvudsäkringar i anslutning till inkommande elmatning. Är det samma som antal faser?

Tack för erat engagemang! Känns upplyftande. Hoppas ni kan fortsätta besvara min frågor.

Mvh Mathias :D
Användarvisningsbild
JohWin
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av JohWin »

Mätning av temperatur på fluid som vatten, luft eller rökgas bör alltid ske med givaren i mediet. Utanpåliggande givare ger mätfel.

För temperaturer i vattenkretsar brukar givare vara Pt100 eller Pt500 (platina-resistans givare) och monteras i dykrör eller direkt i vattnet med specialtätning. En förnuftigt designad sådan givare ska inte heller ha några problem med att mäta rökgastemperatur.
joakimr
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av joakimr »

kondensproblem. Det sägs att temperaturen 1 m ner i skorsten bör ligga kring 70°C. Jag vet inte vad sotarn säger om det sitter någon slags mätinstrument i skorsten. I värsta fall får jag väl ta bort den innan han kommer. Är det bättre att mäta fukt?
Jag köpte en rökgastermometer från Rinkaby rör och mätte nere vid pannan. Eldade jag på bra bottnade jag den :lol: (Ved)
Din termometer kommer nog att bli ganska sotig, men skulle du inte kunna lägga ett "fågelnät" över skorstenen och fästa dina väderskyddade sändare på den och skicka ner givaren 1 m ner i röret. Är den inte så ömtålig står nog sotaren ut med att hiva upp den när han ska sota!
Den där electricsave såg spännande ut. Kan jag använda den på vilken strömkabel som helst? Går det att mäta strömförbrukningen på t ex pannan? Eller måste den sitta på
Men den gick ju inte att koppla inte till datorn :( . Elmätaren i skåpet där ute visar ungefär samma sak. Jobbigt att gå ut och kika bara. Elleverantören läser av den trådlöst så det borde gå att läsa av den!
anslutning till elmätaren? Det här med antal faser är jag dålig på, men jag har tre huvudsäkringar i anslutning till inkommande elmatning. Är det samma som antal faser?
Bor du i villa har du nog 3 faser. För att kunna få "kraft"=400V behöver du 3 faser. Varje fas är säkrad med det ampertal du betalar för(16 A har jag).

Joakim
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Kod: Markera allt

Den där electricsave såg spännande ut. Kan jag använda den på vilken strömkabel som helst? Går det att mäta strömförbrukningen på t ex pannan? Eller måste den sitta på anslutning till elmätaren? Det här med antal faser är jag dålig på, men jag har tre huvudsäkringar i anslutning till inkommande elmatning. Är det samma som antal faser? 
Du kan naturligtvis sätta den vilken kabel som helst (runt ena ledaren av de två) och bara mäta den enhetens strömförbrukning. Men poängen är förståss att du får en överblick av hela huset. Man lär sig rätt snabbt vad sin normalförbrukning är och kan identifiera olika händelser.
Men den gick ju inte att koppla inte till datorn Sad . Elmätaren i skåpet där ute visar ungefär samma sak. Jobbigt att gå ut och kika bara. Elleverantören läser av den trådlöst så det borde gå att läsa av den!
Nej. Elmätaren där ute enbart ackumilerad förbrukning. Ett blinkande eller en ring som snurrar visar hur mycket ström ditt hus drar just nu. Electrisave visar detta i klartext och begripligt, att man glömt spisen på, att det piper när det är för mycket enheter igång samt den envisa upplysningen om att det just nu kostar dig 3,50 per timme varje gång du går förbi elmätaren.

Ur verkliga livet. Jag har en på landet där vår vattenpump (som är i ett hus en bra bit bort) i somras hade fel på backventilen och började suga luft titt som tätt. Så fort pumpen ställde sig och snurra så såg man det på mätaren varpå det var till att gå ner och fylla på. Förutom pengar så räddade vi antagligen pumphuset också vilket inte är gratis direkt.

Håller med dig att det vore kul att kunna koppla den till datorn. Men besparingseffekten ligger i att den blir en ständig påminnare om allt du glömt påslaget. Enkelt, men väldigt effektivt. Jag lovar.

Mvh
Rickard[/code]
pitch
Wannabe

Inlägg av pitch »

Tjo!

Som jag nämnt i tidigare tråd...kommer inte ihåg vilken...så finns massor att läsa om övervakning av allt möjligt på http://www.bwired.nl/
Han/hon använder 1-wire, x10 (Xanura) samt Alecto Dataplug för överföring av olika signaler.
Där finns bl a en fin-fin lösning på hur man mäter elförbrukningen från en "blinkande" elmätare.
Jag kan varm rekomendera er att ta en titt på denna sida för att få ert hem övervakat...

/Pitch
Friskt kopplat, hälften brunnet...
Skriv svar