DS18S20 falerar efter ca ett dygn

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MGKea
Tar hemautomation på allvar

DS18S20 falerar efter ca ett dygn

Inlägg av MGKea »

Frågan är om det är vanligt att DS18S20 falerar att leverera mätvärden efter något dygn eller så?

Har provat ett flertal DS18S20 bytt parasitadaptern också. Har ärven förlängt avläsnings intervallet till var 10minut.
ahd71

Re: DS18S20 falerar efter ca ett dygn

Inlägg av ahd71 »

Jag har ganska många (15+) och avläser en gång per minut på ett spänningsmatat när (USB adaptern) och har bara haft färre än fem avläsningsfel under nån månad eller två. Får du inte kontakt med dem eller ger de fel värde (i mitt fall var det det senare och då ger dem +75grader eller nåt sånt vilket kanske har att göra med att de inte fanns spänningsmatning så det räckte? Är det att du inte får kontakt med dem får du nog börja kolla kabellängder/förgreningar, att det verkligen är spänningsmatat ändå ute vid sensorerna etc. Mitt nät är ganska spretigt, helt mot alla rekommendationer och funkar ändå, men det är just nu lite labb och lek.

/Anders
MGKea

Inlägg av MGKea »

Kör bara "labbläng" på max 5m med två givare i slingan.

Nu kan jag hantera detta med att via mitt program "nolla adaptern" och börja om så funkar det igen. Men det är i min smak lite för frekvent.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

När jag stött på problem har det oftast löst sig efter att USB-drivrutinerna har uppdaterats.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
MGKea

Inlägg av MGKea »

... ubs drivare ... om man kör på en comport ...
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Så kan det gå om man inte läser ordentligt...
Seriellt brukar ju sällan vara några bekymmer, testat någon annan dator? Vilken mjukvara?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
MGKea

Inlägg av MGKea »

spelar ingen roll vilken dator eller mjukvara. Ett tu tre så falerar levernsen.
ahd71

Inlägg av ahd71 »

1) Kan du inte läsa någon av givarna när du har problemet?
2) Läser du /uncached strukturen

Kan du ha kortslutning nånstans längs vägen? Har för mig att jag "tappade" alla givare nån gång när jag labbade och slant med fingrarna...de kom tillbaka av sig själva dock efter några nervösa minuter....

/Anders
MGKea

Inlägg av MGKea »

.."uncached strukturen" känner inte till vad du menar...

Adaptern låses. Läser varje sensor i en uppräknings loop. Kommer ett fel så är loopen bruten. startar jag om adaptern så fungerar det igen.
ahd71

Inlägg av ahd71 »

Jag använder OWFS och där läser man cachade värden om man inte explicit anger /uncached i sökvägen till sensorn....

Kan du inte göra om logiken så att du bortser från fel och försöker igen, då ser du ju om det är enstaka läsningar som missas eller om den slutar helt och kräver manuell åtgärd för att fortsätta...

Vad menar du med "Adaptern låses" ?

/Anders
MGKea

Inlägg av MGKea »

vi är nog inte på samma nivå. jag programmerar själv mot maxims dll via .net.

kodmässigt låser man adapern för läsning. Sedan loopar igenom alla 1-wire enheter och gör det man vill.
om det skiter sig under loopen så måste man kasta tråden och starta om den.
ahd71

Inlägg av ahd71 »

okay, har inte provat det ännu så jag vet inte om jag får liknande problem; om man vänder på det då, om du läser av dina givare med valfritt annat "färdigt" program, får du problem då också?

/Anders
MGKea

Inlägg av MGKea »

ahd71 skrev:okay, har inte provat det ännu så jag vet inte om jag får liknande problem; om man vänder på det då, om du läser av dina givare med valfritt annat "färdigt" program, får du problem då också?

/Anders
Ja
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Att man får läsfel från en 1-Wire enhet är inga konstigheter. Jag har 19st sensorer på mitt nät och får drygt 50 läsfel per dygn vilket med en avläsning på 1ggr/minut ger läsfel i 3.4% av fallen utspritt över de olika sensorerna.
MGKea skrev:vi är nog inte på samma nivå. jag programmerar själv mot maxims dll via .net.

kodmässigt låser man adapern för läsning. Sedan loopar igenom alla 1-wire enheter och gör det man vill.
om det skiter sig under loopen så måste man kasta tråden och starta om den.
Nu vet jag inte hur du har gjort din implementering mot TMEX API:t, men det är är inte sant. Du kan göra en TMReset() och därefter en TMStrongAccess() eller TMAccess() för att aktivera sensorn igen. Så länge som TMValidSession( session ) returnerar 1 så är din session giltig och du får göra vad du vill på nätet.
Skriv svar