USB till seriell

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jermal
Wannabe
Kontakt:

USB till seriell

Inlägg av jermal »

Köpte mig en USB till seriell adapter på JULA får 149 kr men jag får den inte att fungera ihop med 9097E. Kan det vara så att du inte har rätt spänningar ut från den?

Tempo, kör du JULA adpatern själv med en 9097E?

Alternativet är väl att skaffa en PCI-COM-port till nya burken. :(
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag har testat med USB-adapter från Jula och det fungerar utmärkt!

Kolla så att du har valt rätt com-port i programmet, USB-adaptrar heter oftast COM10 eller högre.

Ett mer avancerat trick är att öppna enhetshanteraren, dubbelklicka på den aktuella com-porten, välja fliken port-inställningar, klicka på avancerat och sedan sätta porten till ett lågt port-nummer!

Många com-portar innehåller snik-hårdvara och fungerar rent allmänt väldigt dåligt. Den från jula verkar ju dock vara ett undantag.
jermal
Wannabe
Kontakt:

JULA adapter

Inlägg av jermal »

JULA adapterna la sig som COM3och jag har provat att flytta den - ingen skillnad.
Jag har installerat ett PCI-kort med dubbla COM-portar (4 och 5).

Med en kabel mellan PCI portarna kan jag köra hyperteminal helt OK men inte mellan en PCI (4 resp 5) och USB (3).

Jag provade ta hem ny drivrutin från VSCom resp FTDI men det sänkte datorn helt.

Vad jag än gör så fungerar inget med 1-wire och Lämpömittari.

Ska prova med ytterligare en annan burk (som jag egentligen skulle blåsa och installera Linux på) för att se om det är så att de PCI-portar jag har inte ger tillräckligt med kräm helt enkelt.

Såg förresten att Erik säljer ju en USB-adapter här på sidan, synd att jag inte såg det förut :-(
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Den adapter jag säljer är av samma modell som den som finns på Jula. Och den adaptern fungerar som sagt var bra med DS9097E.

Du kankse har köpt en adapter som är trasig?
Jocke
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Någon som har testa att köra usb adapter mot WS-3600?
Skriv svar