Köpråd Fjärrstyrning med Raspberry Pi

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
EfterlysT

Köpråd Fjärrstyrning med Raspberry Pi

Inlägg av EfterlysT »

Hej.

Jag funderar lite på att försöka få till en lätt och smidig lösning för att fjärrstyra saker i ett 12v system.
Jag har en bastuflotte som har ett 12v elsystem bestående av 2st 100A batterier som hålls laddade via solcell/regulator.
Wifi finns ombord via mobilt bredband.

Belysningen består av 20st LED spottar som drar cirka 40w totalt.

Min tanke är att kunna fjärrstyra belysning och starta kylskåpet (75w) via applikation i min telefon.
Jag har aldrig pysslat med enkortsdatorer innan och har noll förkunskaper i programmering.

Vad skulle du köpa för att lösa detta på smidigast sett ?
Jag antar att det är en relä lösning som gäller ?
Vilken modell av Raspberry Pi är det som gäller för att få maximalt stöd för denna lösning ?
Finns det kanske något färdigbyggt plug and play ?

Tack på förhand !
etompau
Tar hemautomation på allvar

Re: Köpråd Fjärrstyrning med Raspberry Pi

Inlägg av etompau »

12 V-matningen gör att det blir lite trixigare med en lösning. Men som start skulle du kunna använda en Tellstick Net/ZNet.
Denna matar du via en omvandlare, ex en vanlig cigarettladdare som konverterar 12 V till USB 5V. Tellstick:en kopplar du till ditt mobila bredband, och kan sedan styra den via din mobiltelefon antingen lokalt när du är på flotten eller via internet.
Schemaläggning mm ingår, samt du kan hänga på billiga trådlösa sensorer för mätning av temp/fuktighet på din flotte. Prisbild kanske 1000 kr.

Sedan krävs det mottagare som styr dina grejor. Att hitta något som rakt av går på 12 V blir svårt. En möjlighet är att bygga om ex en Nexa LCMR1000 till för 12 V-matning. Det som krävs är att reläet byts till ett 12 V-relä samt en enkel lödningsoperation på kretskortet.
Jan-E
Gillar hemautomation

Re: Köpråd Fjärrstyrning med Raspberry Pi

Inlägg av Jan-E »

Föregående inlägg är en vettig väg, men tänk på att Tellstick Net inte har wifi, utan du måste ansluta den med nätverkskabel. Nexa-reläerna är även gjorda för att bryta 230V AC, men bör väl funka för 12V DC också. I regel brukar man inte blanda 230Vs-grejer med likströmsprylar om man vill göra installationen fackmannamässig.

En annan lösning är som du är inne på att sätta dit en Raspberry Pi. Alla modeller med wifi fungerar. Zero W är ju den mest minimalistiska, men samtidigt lite krångligare att komma igång och köra "headless" (utan skärm och tangentbord) för en nybörjare. Blir ju en del att programmera själv förstås, men inget alltför avancerat. Relämodulerna härifrån, t.ex. https://www.m.nu/servo-motorer-robotics ... ry-nosto-2 är gjorda för 5V och en RPi jobbar med 3.3V logik, men det kan funka att slå om reläerna ändå, men jag kan inte garantera det.
Skriv svar