Hur få samma hastighet på 2 rullgardiner?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Mr.O
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2014, 17:22
Ort: tebo

Hur få samma hastighet på 2 rullgardiner?

Inlägg av Mr.O »

Art.nr: rull-ZW-24V-2m
Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V
https://www.m.nu/rullgardin-markis/moto ... wave-24v-2

:arrow: Jag vill få båda rullgardinerna att gå med samma hastighet. De är monterade precis intill varandra i samma fönster. Hastighetsskillnad syns tydligt och ger ett oproffsigt intryck. Hur löser man det?

Hastigheten på rullgardinen beror rimligen på:
  • Motorns hastighet
  • Lasten, dvs gardinens tyngd
  • Gardinstångens (inklusive kvarvarande upprullad gardin) omkrets
Vad är det som avgör hastigheten på motorn?
  1. Jag gjorde en provinstallation med exakt samma längd på anslutningskablarna till motorerna. Då var hastighetsskillnaden liten, men irriterande. Den bredasre (=med tyngre gardin) rullgardinen var långsammast.
  2. I den slutliga installationen är kabellängderna olika. Den med längst kabel går långsammast. Nu är tidsskillnaden för att helt dra upp/ner större. Den är alldeles för stor, uppskattningsvis ca 5sek.
    Kablarna är ca 20cm resp 360cm från en gemensam anslutning. Spänningsfallet i kablarna blir ju olika. Är detta orsaken?
:?: Hur rekommenderar ni att man löser detta?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur få samma hastighet på 2 rullgardiner?

Inlägg av supportM »

Klurigt läge!

Tyvärr är det en liten hastighetsvariation mellan motorerna, och det blir inte bättre om de skall driva olika tung last. Jag misstänker att det är en större orsak än längden på kablarna.

Det enda knepet vi har är om dina gardiner är tillräckligt lätta att en motor klarar av att driva bägge så kan du koppla ihop dem med https://www.m.nu/rullgardin-markis/forl ... rullgardin

Kanske någon annan på forumet har fler knep?

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Mr.O
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2014, 17:22
Ort: tebo

Re: Hur få samma hastighet på 2 rullgardiner?

Inlägg av Mr.O »

Tack för svar Erik!
Jag har konstaterat att skillnad i kabellängd påverkar hastigheten. Längre kabel ger större spänningsfall och därmed lägre spänning på motorn. Detta påverkar alldeles säkert hastigheten. Det är oberoende av andra orsaker och dessutom skapligt enkelt att reglera.

Förslag till lösning och ny produkt:
Finns olika sätt. Men enklast kanske är en resistor. Det knepiga är att välja rätt värde. Men det kan man ju lösa med en variabel resistor/potentiometer. Man kopplar den i serie med motorn och kan sedan justera till exakt samma hastighet på båda.
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Hur få samma hastighet på 2 rullgardiner?

Inlägg av etompau »

Ett motstånd för att skapa spänningsfall är inte en optimal lösning.
Testa istället med en effektiv spänningsregulator.
Här kan du justera utspänning exakt till önskad nivå.
Finns billigt på ex ebay och även från svenska firmor för ca 50 kr.
regulator.jpg
regulator.jpg (40.94 KiB) Visad 8266 gånger
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur få samma hastighet på 2 rullgardiner?

Inlägg av supportM »

Spännande input!

Nog för att det blir ett visst spänningsfall, men över så korta avstånd påverkar det verkligen så mycket? Kanske är något vi borde testa lite mer på kontoret och kanske blogga lite om.

Och mycket bra förslag på ny produkt. Skall ta upp det med övriga i teamet och se om vi kanske skall föreslå det i våra multipaket om det visar sig hjälpa.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur få samma hastighet på 2 rullgardiner?

Inlägg av supportM »

Hej igen,

Nu har jag äntligen hunnit kolla lite på detta.

Skillnaden i spänningsfall i kablarna vid max belastning på motorn var ca 0,15V på 1m vs 10m.

När det kommer till spänningsregulatorn så fungerar den nog i teorin. Problemet är att vi polvänder motorerna, vilket de spänningsregulatorerna vi hittade inte riktigt gillar. Har någon av er andra en smart lösning på detta?

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Mr.O
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2014, 17:22
Ort: tebo

Re: Hur få samma hastighet på 2 rullgardiner?

Inlägg av Mr.O »

supportM skrev: 02 sep 2019, 09:41 Hej igen,

Nu har jag äntligen hunnit kolla lite på detta.

Skillnaden i spänningsfall i kablarna vid max belastning på motorn var ca 0,15V på 1m vs 10m.

När det kommer till spänningsregulatorn så fungerar den nog i teorin. Problemet är att vi polvänder motorerna, vilket de spänningsregulatorerna vi hittade inte riktigt gillar. Har någon av er andra en smart lösning på detta?

//Erik K @ m.nu
Bra jobbat!
Nej, någon smart lösning som hanterar polvändning med spänningsregulator har jag inte på rak arm. Någon listig koppling med div dioder och en eller ev två regulatorer kanske kan funka.

Annars får jag citera mig själv. Enklare än så tror jag är svårt att lösa det. Och rimligen bör justeringen bli så bra att det räcker här. Men det får testas. Till motsatsen bevisas tror jag det är den smartaste lösningen.
Mr.O skrev: 07 aug 2019, 19:43Förslag till lösning och ny produkt:
Finns olika sätt. Men enklast kanske är en resistor. Det knepiga är att välja rätt värde. Men det kan man ju lösa med en variabel resistor/potentiometer. Man kopplar den i serie med motorn och kan sedan justera till exakt samma hastighet på båda.
Det gäller att räkna ut lämplig resistans och effekt på potentiometern innan man testar. Matningsspänningen är 24V hur stor ström är det?
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Hur få samma hastighet på 2 rullgardiner?

Inlägg av etompau »

Vad händer om man sätter regulatorn efter nätdelen men före mottagaren?
Det kan inte handla om så stora ändringar i matningsspänning för att få motorerna att gå i samma takt.
Mr.O
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2014, 17:22
Ort: tebo

Re: Hur få samma hastighet på 2 rullgardiner?

Inlägg av Mr.O »

Båda gardinerna spänningsmatas från samma punkt. Så det har väl ingen betydelse?

Det som är grejen med motstånd är att sänka spänningen -> strömmen -> farten på den snabbaste motorn. Dvs olika spänning på motorerna för att kompensera. En regulator kan iofs kopplas till valfri motor.
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Hur få samma hastighet på 2 rullgardiner?

Inlägg av etompau »

OK, då faller nog idén om att ha en regulator före grejorna. Jag var i uppfattningen att det var två motorer som var separat matade.
Ja, gör en test med ett motstånd i serie till motorn som går fortast och se vad som händer.
Starta med värde runt kanske 10-50 ohm och se hur det funkar.
Skriv svar