z-wave "fungerar med alla z-wave certiferade styrenheter"

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
jagheterdavid
Wannabe

z-wave "fungerar med alla z-wave certiferade styrenheter"

Inlägg av jagheterdavid »

TLDR; Jag vill helt enkelt veta, om det står att något funkar till vilket z-wave system som helst, är det alltid sant eller ska man utgå ifrån listan av stödda enheter hos tillverkaren av styrenheten?

Jag har en undran. På många produktbeskrivningar, inte specifikt M.nu:s beskrivning av produkten utan oftast tillverkarens egna sida så står det "works with any certified z-wave controller" eller liknande formuleringar. Men detta verkar inte stämma eftersom det finns många enheter som inte finns med i listor av enheter som stöds av olika styrenheter. Eller är det så att man alltid kan lägga till en z-wave enhete även om de inte finns med i listor av vad som stöds?

Ett exempel: https://www.m.nu/dimrar/z-wave-vriddimmer
Äntligen en vriddimmer som kostar under tusenlappen. Men enl produktsidan på m.nu så står det att den inte stöds av Homey och den finns inte heller i listan av enheter som stöds hos athom (jag har en homey). Men det jag undrar är då ifall jag trots att den inte "stöds" kan använda den till Homey? Fast typ "på egen risk" eller nått? Eller kommer det helt enkelt inte att fungera? Och isf, varför skriver tillverkare ofta detta vilseledande påstående?

Såhär står det om denna dimmer: "The dimmer can be included and operated in any Z-Wave network with other Z-Wave certified devices from other manufacturers and/or other applications"
Just denna formulering lämnar ju lite till tolkning men många gör inte det.

Tar man denna wall switch som exempel: https://www.m.nu/brytare/double-relay-w ... ry-nosto-2
så står det "The wallswitches can be connected to every Z-Wave system."
Det lämnar inte jätte mycket till tolkning, men om jag förstår det rätt så stöds dessa inte av exempelvis Fibaro och Animus Heart.

Tack för eventuella svar!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: z-wave "fungerar med alla z-wave certiferade styrenheter"

Inlägg av supportM »

jagheterdavid skrev: 25 feb 2020, 22:09 TLDR; Jag vill helt enkelt veta, om det står att något funkar till vilket z-wave system som helst, är det alltid sant eller ska man utgå ifrån listan av stödda enheter hos tillverkaren av styrenheten?

Jag har en undran. På många produktbeskrivningar, inte specifikt M.nu:s beskrivning av produkten utan oftast tillverkarens egna sida så står det "works with any certified z-wave controller" eller liknande formuleringar. Men detta verkar inte stämma eftersom det finns många enheter som inte finns med i listor av enheter som stöds av olika styrenheter. Eller är det så att man alltid kan lägga till en z-wave enhete även om de inte finns med i listor av vad som stöds?

Ett exempel: https://www.m.nu/dimrar/z-wave-vriddimmer
Äntligen en vriddimmer som kostar under tusenlappen. Men enl produktsidan på m.nu så står det att den inte stöds av Homey och den finns inte heller i listan av enheter som stöds hos athom (jag har en homey). Men det jag undrar är då ifall jag trots att den inte "stöds" kan använda den till Homey? Fast typ "på egen risk" eller nått? Eller kommer det helt enkelt inte att fungera? Och isf, varför skriver tillverkare ofta detta vilseledande påstående?

Såhär står det om denna dimmer: "The dimmer can be included and operated in any Z-Wave network with other Z-Wave certified devices from other manufacturers and/or other applications"
Just denna formulering lämnar ju lite till tolkning men många gör inte det.

Tar man denna wall switch som exempel: https://www.m.nu/brytare/double-relay-w ... ry-nosto-2
så står det "The wallswitches can be connected to every Z-Wave system."
Det lämnar inte jätte mycket till tolkning, men om jag förstår det rätt så stöds dessa inte av exempelvis Fibaro och Animus Heart.

Tack för eventuella svar!
Hej,

Tack för dina funderingar!

Det beror egentligen på att verkligheten tyvärr inte är så vacker som teorin alla gånger.

Z-wave är ett hårt kontrollerat protokoll, och det finns "baskommandon" som är samma hela tiden. Dvs "på"/"av" på en brytare skickas alltid på precis samma sätt. Detta gör att de alltid är kompatibla med vilket Z-wave system som helst.

Vad som blir problem är när tillverkare väljer att göra något lite annorlunda, eller lägga till egna finesser. Protokollet tillåter anpassningar, men för att dessa anpassningar skall fungera så måste även styrenheten vara mottaglig för dem.

T ex har Qubino länge kört med flera extra ingångar på en vanlig brytare. Dessa extra ingångar är något som styrenheten oftast inte förväntar sig från en enkanalig brytare och således fungerar inte dessa. Men den fungerar som en enkanalsbrytare med en ingång på i princip allt.

Detta har lett till att vi testar i princip alla Z-wave enheter på ett flertal styrenheter. Om alla extra features inte fungerar skriver vi alltid ut det i kompatibilitetsguiden på https://www.z-wave.se/comp/.

I det specifika fallet med Homey och vriddimmern så finns det en app: https://homey.app/sv-se/app/nl.ROBBshop ... BB-smarrt/. Men när vi försökte så misslyckades intervjun ständigt. Troligtvis ett tillfälligt problem, men inget vi kom runt, trots tiotals försök.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Användarvisningsbild
jagheterdavid
Wannabe

Tack Erik för svar. Bra att du skickade en referens till den robbsmart varianten. Förstår att det är samma produkt med olika namn. jag hade tänkt använda den till en trappkoppling men det verkar som att det inte går enl Robb:s hemsida iaf. Eller har ni annan erfarenhet?
Hur som helst, om jag förstår dig korrekt så när det står att exempelvis en switch fungerar med alla z-wave prylar så skall man alltså kunna koppla den till vilken enhet som helst, med risken för att "extra" finesser ej fungerar? Men typ en on off switch som endast skall användas till att slå på och av en lampa, bör alltså fungera även om den inte listas som fungerande?

Får jag vara så fräck att fråga om ni har lust att testa den vriddimmern igen? Ni har haft den ett tag och Homey har ju kommit med ett gäng uppdateringar senaste tiden, kanske att den fungerar nu?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

jagheterdavid skrev: 26 feb 2020, 15:28 Tack Erik för svar. Bra att du skickade en referens till den robbsmart varianten. Förstår att det är samma produkt med olika namn. jag hade tänkt använda den till en trappkoppling men det verkar som att det inte går enl Robb:s hemsida iaf. Eller har ni annan erfarenhet?
Hur som helst, om jag förstår dig korrekt så när det står att exempelvis en switch fungerar med alla z-wave prylar så skall man alltså kunna koppla den till vilken enhet som helst, med risken för att "extra" finesser ej fungerar? Men typ en on off switch som endast skall användas till att slå på och av en lampa, bör alltså fungera även om den inte listas som fungerande?

Får jag vara så fräck att fråga om ni har lust att testa den vriddimmern igen? Ni har haft den ett tag och Homey har ju kommit med ett gäng uppdateringar senaste tiden, kanske att den fungerar nu?
Hej,

Korrekt. Sunricher erbjuder kunder att branda om i princip hela deras utbud. Men vi har valt att behålla deras namn istället. Robbsmart har varit väldigt snabba på att lägga till stöd för deras enheter vilket vi kan merutnyttja. :D

Ja, nästan i alla fall. On/Off switch fungerar så gott som alltid även om stöd inte finns. Värre brukar det vara med olika sensorer. T ex har Homey en "finess" att allt läggs till som on/off switch om inte stöd finns, även om det är något helt annat. Råkar det vara en sådan switch fungerar det för det mesta, men är det t ex en rörelsesensor fungerar inget alls.

Vet inte om du börjat kolla på "direktassociering" ännu? Men det är när Z-wave enheter pratar direkt med varandra utan att blanda in styrenheten. För att det skall fungera krävs det att alla vanliga kommandon, som t ex on/off, är standardiserat.

Inget fräckt i det! Vi planerar självklart att testa om den, men då vi i dagsläget inte har några på lager är det inte högsta prio just nu.

//Erik K @ m.nu
Användarvisningsbild
jagheterdavid
Wannabe

Tack för ditt utförliga svar!
Jag kan inte fatta att jag inte hittat m.nu tidigare, ni har både bra utbud och ett aktivt forum. Mycket bra och känns mycket roligare att handla av er än andra när jag vet det!

Jag har inte tittat på direktassociering ännu men jag gillar idén då det känns som att man kan få snabbare responstid på saker. Jag har Homey nu och tycker att allt är orimligt segt. Det ska inte ta 2 sekunder från att man tryckt på en knapp tills att lampan går igång. Men detta kan säkert också bero på att jag har flera olika standarder hemma, både zigbee, 433 och z-wave. Jag är dock ute efter att försöka övergå till z-wave mer och mer då det känns som den vägen jag till slut vill gå. Jag har kommit fram till att hela det här "swiss army knife" konceptet nog inte är för mig och det brukar sällan vara bra i längden. Alltså, vill man ha en såg så köp en såg och inte en fällkniv med inbyggd såg -tänket. Homey kan göra allt.. men i min bok, ganska dåligt, segt, krångligt. Om jag håller mig till en standard så kan jag skaffa den "bästa" styrenheten för det istället. Dock vet jag inte vilken det skulle vara.. Känns som att det finns många skillda åsikter i ämnet.

Jag håller ett öga på vriddimerns sida helt enkelt så märker jag väl när ni uppdaterar att det fungerar =)
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

jagheterdavid skrev: 28 feb 2020, 12:42 Tack för ditt utförliga svar!
Jag kan inte fatta att jag inte hittat m.nu tidigare, ni har både bra utbud och ett aktivt forum. Mycket bra och känns mycket roligare att handla av er än andra när jag vet det!

Jag har inte tittat på direktassociering ännu men jag gillar idén då det känns som att man kan få snabbare responstid på saker. Jag har Homey nu och tycker att allt är orimligt segt. Det ska inte ta 2 sekunder från att man tryckt på en knapp tills att lampan går igång. Men detta kan säkert också bero på att jag har flera olika standarder hemma, både zigbee, 433 och z-wave. Jag är dock ute efter att försöka övergå till z-wave mer och mer då det känns som den vägen jag till slut vill gå. Jag har kommit fram till att hela det här "swiss army knife" konceptet nog inte är för mig och det brukar sällan vara bra i längden. Alltså, vill man ha en såg så köp en såg och inte en fällkniv med inbyggd såg -tänket. Homey kan göra allt.. men i min bok, ganska dåligt, segt, krångligt. Om jag håller mig till en standard så kan jag skaffa den "bästa" styrenheten för det istället. Dock vet jag inte vilken det skulle vara.. Känns som att det finns många skillda åsikter i ämnet.

Jag håller ett öga på vriddimerns sida helt enkelt så märker jag väl när ni uppdaterar att det fungerar =)
Hej,

Kul att vi kunnat lura över dig! :D

Vi som jobbar här brinner för det vi gör vilket förhoppningsvis märks. Vi vill ge support i världsklass och då gäller det att man pillar med det själv.

Jo, det ligger något i det du säger. Jag gillar friheten att styra t ex ZigBee med Z-wave, men det kommer bli mycket stabilare om du fokuserar på en teknik så du får ett ordentligt/stabilt mesh-nät. Det bästa är naturligtvis att ha mycket av allt, men det kan vara svårt att uppnå.

När det gäller bästa styrenheten är det väldigt mycket en smaksak. Jag har alltid förespråkat Fibaro HC2 om man bara ska köra Z-wave. Den har funnits länge och vi använder ofta den som första anhalt när vi testar saker. Men med det sagt så har den många år på nacken och gammal teknik. HC3 kom precis, men den har mycket barnsjukdomar i dagsläget.

Kan alltid köpa och testa dock! Våra 14dagars ångerrätt täcker även använda produkter.

//Erik K @ m.nu
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Tänkte bara uppdatera lite.

Fortfarande inga dimmers i lager, men vi hade ett testexemplar vi kunde testa med igen. Och nu gick det fint!

Med senaste Homey mjukvaran (4.0.0) och Homey väldigt väldigt nära dimmern så gick den in direkt och fungerade perfekt.

//Erik K @ m.nu
Användarvisningsbild
jagheterdavid
Wannabe

Super!
Tack Erik, då ska jag beställa några när ni får in i lager!
Skriv svar