Inkoppling Shelly dimmer

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Cmon89

Inkoppling Shelly dimmer

Inlägg av Cmon89 »

Hej!

Väldigt ny på detta med smarta hem.
Har börjat testa lite med Smart Things, Ikea prylar och nu mitt senaste tillskott är en Shelly dimmer.

Har då ett vitrinskåp där jag har en brytare schneider exxact med fjäder som styr ett drivdon till två st led-spottar. Jag har försökt rita upp det så gott jag kan här:
Inkoppling shelly.JPG
Inkoppling shelly.JPG (43.8 KiB) Visad 5781 gånger
Har jag gjort rätt? Ska detta funka?
Jag får in dimmern i shelly appen men kan inte styra belysningen via dimmning eller av/på.
Ibland vandrar ljuset upp och ner. Men det stannar inte på tex 50%.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Inkoppling Shelly dimmer

Inlägg av supportM »

Hej,

Egentligen undviker vi att svara på frågor gällande inkoppling av 230V produkter då detta är en gråzon i Sverige och kan sluta illa.

Men, Shelly dimmer ger inte en push-signal ut. Så utan att ha studerat övriga delar av din installation är nog första stället att felsöka drivdonet. Du behöver ett drivdon som är dimbart på primärsidan, inte med push. Vi har några sådana exempel här: https://www.m.nu/spanningsmatning-1/drivdon-dimbara

//Erik K @ m.nu
Cmon89 skrev: 01 apr 2020, 09:50 Hej!

Har börjat testa lite med Smart Things, Ikea prylar och nu mitt senaste tillskott är en Shelly dimmer.

Har då ett vitrinskåp där jag har en brytare schneider exxact med fjäder som styr ett drivdon till två st led-spottar. Jag har försökt rita upp det så gott jag kan här:
Inkoppling shelly.JPG

Jag får in dimmern i shelly appen men kan inte styra belysningen via dimmning eller av/på.
// Officiellt supportkonto för m.nu
Cmon89

Inlägg av Cmon89 »

supportM skrev: 01 apr 2020, 10:44 Hej,

Egentligen undviker vi att svara på frågor gällande inkoppling av 230V produkter då detta är en gråzon i Sverige och kan sluta illa.

Men, Shelly dimmer ger inte en push-signal ut. Så utan att ha studerat övriga delar av din installation är nog första stället att felsöka drivdonet. Du behöver ett drivdon som är dimbart på primärsidan, inte med push. Vi har några sådana exempel här: https://www.m.nu/spanningsmatning-1/drivdon-dimbara

//Erik K @ m.nu
Cmon89 skrev: 01 apr 2020, 09:50 Hej!

Inkoppling shelly.JPG

Tack för svar!

Om jag byter drivdon till föreslaget, styrs denna då via exxact brytaren med fjäder också? Eller hur löser jag det?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Hej,

Ja, precis.

Så då blir det Brytare ---> Shelly ---> Drivdon ---> Lampa. Så brytaren styr shellyn, som gör om push-signalen till en signal som de drivdonen förstår.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar