Problem med rullgardin

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Geojon

Problem med rullgardin

Inlägg av Geojon »

Hej,
Jag har köpt 4 st paket med rullgardinsmotorer (z-wave) mm som jag installerat och kopplat in med min Homey. Varje rullgardin har också fysiska knappar (återfjädrande strömbrytare) för manuell kontroll.
Tre av rullgardinerna fungerar som de ska, men jag har problem med den fjärde:

Den tar oftast inte kommandon från Homey utan går enbart att kontrollera med de fysiska knapparna. Homey säger att den har kontakt med Qubino Flush Shutter DC, och ändrar jag läget på rullgardinen manuellt via knapparna uppdateras läget i appen efter några sekunder så det verkar ju stämma. I appen kommer felmeddelandet "Ett okänt fel har inträffat [request_timeout]" upp när jag försöker ändra i appen, se bild. Av någon anledning fungerar det ibland, men oftast inte. Den fungerade som den skulle i början, men nu knappt alls. Kanske något fel på Qubinon?
Problem med rullgardin.png
Jag har provat att starta om både Homey och Qubinon men felet kvarstår. Någon som vet vad problemet kan bero på, och vad man kan göra åt det?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Problem med rullgardin

Inlägg av supportM »

Geojon skrev: 12 aug 2020, 08:13 Hej,
Jag har köpt 4 st paket med rullgardinsmotorer (z-wave) mm som jag installerat och kopplat in med min Homey. Varje rullgardin har också fysiska knappar (återfjädrande strömbrytare) för manuell kontroll.
Tre av rullgardinerna fungerar som de ska, men jag har problem med den fjärde:

Den tar oftast inte kommandon från Homey utan går enbart att kontrollera med de fysiska knapparna. Homey säger att den har kontakt med Qubino Flush Shutter DC, och ändrar jag läget på rullgardinen manuellt via knapparna uppdateras läget i appen efter några sekunder så det verkar ju stämma. I appen kommer felmeddelandet "Ett okänt fel har inträffat [request_timeout]" upp när jag försöker ändra i appen, se bild. Av någon anledning fungerar det ibland, men oftast inte. Den fungerade som den skulle i början, men nu knappt alls. Kanske något fel på Qubinon?

Problem med rullgardin.png

Jag har provat att starta om både Homey och Qubinon men felet kvarstår. Någon som vet vad problemet kan bero på, och vad man kan göra åt det?
Hej,

Hmm, det låter konstigt! Jag skulle gissa på räckviddsproblem, trots att den säger sig ha koppling till Flush Shuttern. Hade liknande fenomen med en Flush Shutter DC på Home Assistant innan jag satte dit en till nod i nätet som förlängde signalen.

Testat att byta plats på det strulande reläet och något av de som fungerar?

Annars är Qubinos egna support riktigt grym, så testa att kontakta dem på https://support.qubino.com/support/tickets/new

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar