Fuktsensor/HIH4000

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jopi
Wannabe

Fuktsensor/HIH4000

Inlägg av jopi »

Halloj. Skulle behöva en kuff i rätt riktning med denna givare.
Kopplade in med 5V+ på mitt nät, läste senare att det inte skulle behövas och om man gjorde det så skulle man bygla något på kortet, hittar dock inte beskrivet vad någonstans. Hur som helst, antar att min 5V koppling inte spelar någon roll nu då.

Men det är något som är galet tror jag, läsning med owread på HIH4000/humidity ger värden som "-5.97648E-80", det kan jag inte få något vettigt utav. Lödde även fast en tempsensor på kortet, och den visade ett normal värde igår, men idag får jag "2.137E-311", verkar ju inte heller något vidare.
Kan jag ha pajjat kretsen?

mvh
/Johan
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Fuktsensor/HIH4000

Inlägg av elf98 »

Att luftfuktighetssensorn rapporterar sådana värden tyder på glappkontakt.

Om det är en RH-mätare köpt av temperatur.nu kan du returnera den för felkontroll/reparation.

Kontakta info@temperatur.nu för mer info!

Edit:
Fast att du får så knasiga värden på temperatursensorn har jag inte någon förklaring till. Finns det andra enheter på ditt nät?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jopi
Wannabe

Inlägg av jopi »

Jupp, den är köpt av dig för ett par dagar sedan. Du menar någon kalllödning eller likande?
Jo, jag har flera enheter, 6 tempgivare förutom denna. De funkar fin-fint allihopa.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ja, kalllödning är väl det mest troliga. Att du får skumma värden på temperatursensorn talar emot det...

Vad händer om du enbart har RH-mätaren (med temperatursensorn) inkopplad?

Har du haft ESD-skydd när du hanterat kretsen?

Driver temperatur.nu

Bild
jopi
Wannabe

Inlägg av jopi »

Kan testa lite i morgon så får vi se.
Hrmmm, ESD, nej det får jag väl erkänna att jag inte hade. Återkommer i helgen med lite tester (utan övriga sensorer, kortare kabel, ...)
jopi
Wannabe

Inlägg av jopi »

Blev inte "i morgon", men nu fick jag äntligen en kvart över och provade att plugga givaren direkt i USB adaptern. Samma skumma värden dock.
Knasvärden på tempsensorn var fel av mig, läste fel givare, så den som jag lödde fast på sensorn funkar bra. Finns det något mera jag kan försöka själv eller är det retur för felkontroll som gäller nu?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det verkar vara läge att returnera den för kontroll/reparation.

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar