Hej,
Det låter bra. Tänkte knyta ihop diverse uthus, växthus m.m. Här är det mest vatten som är problemet
Jag köpte tidigare i år denna utomhusbrytare som ni m.nu rekommenderar här ovan för att använda till ett uttag ca 10 meter från huset tillsammans med Telldus Tellstick ZNET LITE V2. Köpte även m.nu:s egna dipol antenn 433MHZ som klistrades upp på fönsterrutan. Notera att man ser från fönstret där antennen nu är monterad till uttaget där denna brytare ska användas. Fungerar inte!? Provade då att Flytta brytaren till ett uttag alldeles utanför fönstret och då reagerar den. Men flyttar jag den mer än två meter från fönstret är den helt död. Så jag testade med min gamla 433Mhz utomhusbrytare utan Z-Wave och den fungerar utmärkt på 10 meter. Så just nu känns det som att jag kastade XXXkr i sjön när jag köpte denna från er på m.nu.supportM skrev: ↑30 nov 2020, 11:34Hej,
https://www.m.nu/rela-z-wave/smart-outdoor-plug-ip44 är enda IP-klassade uttaget vi har i sortimentet i dagsläget, så det blir mitt tips.
//Erik K @ m.nu
Hej,Alnöbo skrev: ↑11 okt 2021, 22:28Jag köpte tidigare i år denna utomhusbrytare som ni m.nu rekommenderar här ovan för att använda till ett uttag ca 10 meter från huset tillsammans med Telldus Tellstick ZNET LITE V2. Köpte även m.nu:s egna dipol antenn 433MHZ som klistrades upp på fönsterrutan. Notera att man ser från fönstret där antennen nu är monterad till uttaget där denna brytare ska användas. Fungerar inte!? Provade då att Flytta brytaren till ett uttag alldeles utanför fönstret och då reagerar den. Men flyttar jag den mer än två meter från fönstret är den helt död. Så jag testade med min gamla 433Mhz utomhusbrytare utan Z-Wave och den fungerar utmärkt på 10 meter. Så just nu känns det som att jag kastade XXXkr i sjön när jag köpte denna från er på m.nu.supportM skrev: ↑30 nov 2020, 11:34Hej,
https://www.m.nu/rela-z-wave/smart-outdoor-plug-ip44 är enda IP-klassade uttaget vi har i sortimentet i dagsläget, så det blir mitt tips.
//Erik K @ m.nu
Hej,Alnöbo skrev: ↑12 okt 2021, 10:58 Tack för snabbt svar
Det här var ju en väldigt intressant detalj att veta, synd att det inte framgick i specen, det där att den yttre antennen inte gäller för Z-wave.
Jag har enbart en Z-wave brytare eftersom de andra som jag har sedan tidigare är gamla 433:or som jag körde med min gamla Tellstik Net och har inte behov av fler Z-wave, inte för att tända några fönsterlampor med automatik iaf.
Uppgraderade i vintras för att jag ville säkerställa att motorvärmaren är igång eller inte, viket Z-wave kan lösa. Installerade inte detta i vintras utan det gamla systemet fick snurra vidare och har legat fram till nu när mörker och vintern närmar sig. Denna mottagare har en knapp som man då enkelt skulle kunna starta motorvärmaren manuellt om man vill använda bilen utanför mina schemalagda tider utan att behöva plocka fram appen och starta värmen så. Men att räckvidden skulle vara så dålig att den inte räcker bort till min parkering var aldrig något som slog mig innan jag uppgraderade. Det gick ju bra med den gamla Tellstik net så man antar att det inte rimligen borde bli sämre med den nya modellen, speciellt när det inte står något om det i informationen. Valde dessutom er antenn för att vara på den säkra sidan. Det fungerade förvisso förut med originalantennen på min gamla Tellstik net men en bättre antenn kan ju inte skada tänkte jag...
Nåja ert förslag att skapa ett nätverk med Z-wave enheter verkar inte vara praktiskt genomförbart. Om det går åt ca 1,5m från min Tellstick Znet till den första brytaren och sedan länka vidare går det åt en hel del enheter innan jag är framme vid min parkering som ligger ca 12 meter från huset. Dessutom har jag inga uttag att ansluta dem på då det är gräsmatta mellan carporten och huset. Det låter också som att det skulle bli väldigt dyrt att länka ett flertal Zwave brytare i ett nätverk från huset till carporten. Jag hade klarat mig lika bra med min gamla lösning med 433:er och min gamla Tellstik Net.
Fint, det ser ju helt funktionellt ut i sin enkelhet.