Jag har en Sunricher Zigbee vriddimmer (SR-ZG2835RAC) som har fungerat rätt så okej.
Det problem jag framför allt haft med den från början är att den dimmrar en jula-plafond (
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ed-008649/) där jag ställt in lägsta läget (ett par steg ovanför att den börjar blinka/ej starta vid påslag) men jag når max på lampan vid runt 35-40% på dimmern, allt ovanför detta så händer ingenting alls av förklarliga skäl då dimmern då ger ut max till lampan. Har inte mätt vid lampan dock, kan ju vara så att lampan lyser max vid lägre volt än 230, vilket vore underligt)
Jag har även en Shelly dimmer och där kunde jag göra kalibrering så att den tänds på lägsta och fortsätter upp till 100% där även 90-100% ger skillnad.
Detta har jag dock kunnat leva med även om det är lite irriterande att dimmringen går väldigt snabbt om man inte är försiktig.
Problemet jag har fått nu är värre. För att par dagar sedan skulle jag återansluta ett IKEA-uttag till Deconz och när jag satte den i parningsläge så blinkade sunrichern (kan även ha varit en till lampa som blinkade) och efter detta så började sunrichern bete sig underligt.
Några gånger om dagen så tände den lampan på max i ca. 2-3 sekunder innan den stängde igen. Man får ju halvpanik och tror att någon har lyckats komma in på mitt zigbeenät eller wifinät men jag ser inget skumt där. Så jag valde att joina om den till deconz genom att först ta bort den och bryta strömmen till den och slå på igen. Då kom den igång och joinade deconz igen (som låg i sökläge). Men nu så var max på lampan inte mer än kanske 50% av vad lampan klarar av. Tänkte att det kanske var något med min-setting som spökade men jag försökte radera den genom hur manualen säger att man ska göra, dvs vrid till 100% och tryck 3ggr på min-knappen. Detta verkar dock inte ha resulterat i annat än att min-läget nu är samma som max-läget och det är ca. 50% av vad lampan klarar av.
Jag har testat att göra fabriksåterställning med 5 tryck på reset-knappen men det verkar bara radera zigbee-kopplingen, inte min-nivå eller start-nivå.
Så nu sitter jag med en dimmer som inte kan dimmra öht.
Finns det någon som vet om det går att göra någon annan typ av återställning? Om inte så måste jag reklamera denna till m.nu då jag köpte den i september. Kanske m.nu kan lyfta detta till Sunricher?
Ursäkta för wall of text/tldr men jag hoppas att någon kan hjälpa innan jag bestämmer mig för reklamation.
/mvh
//EDIT: all hantering av dimmringen i ovan text har jag gjort på själva vriddimmern så maxljus är alltså när jag vridit på max. Har testat i deconz/phoscon också men det ger ingen skillnad.