Tester med barometer och luftfuktighets mätare.

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Tester med barometer och luftfuktighets mätare.

Inlägg av CirruZZ »

Jag blev utsedd till att få testa en kombinerad barometer och luftfuktighetsmätare för 1-wire i den "Give Away" som temperatur.nu hade. Jag har inte hunnit testa så mycket, men nu har jag i alla fall kommit igång.

Bild

Tanken med den här tråden är att bara visa lite vad jag har kommit fram till, resultatet av testerna skall sen förhoppningsvis bli en recension här.

Än så länge har jag bara kommit igång med barometern. Jag hade strul i början med att få DS2450S att fungera stabilt med OWFS, något som även Elf98 verkade ha haft problem med. Efter en uppgradering av OWFS till senaste version (2.7p21) ser det i alla fall ut att funka som det ska.

Jag har börjat att logga lufttrycket i Ystad. Dock har jag inte finjusterat kalibreringen ännu. Jag håller även på att räkna ut min exakta höjd hemma med hjälp av min GPS, bör vara ca 10 möh.
pressure_ystad.png
Live test graf finns här

Det är väl ungefär så långt som jag har kommit nu, jag skall fortsätta att finjustera barometern och sen även börja logga luftfuktigheten i mitt förråd/garage.