Problem med räknaren

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Quart
Moderator
Kontakt:

Problem med räknaren

Inlägg av Quart »

Har stött på problem med räknaren.
Jag kör ett 1-wire nät med bara 2 kablar alltså ingen 5volts matningJag började med att koppla in räknaren till GND och DQ till mitt 1-wire nät.
Räknaren hittades och allt såg ok ut,Kopplade sedan in 5 volt via en trafo till 5v på räknaren.
Då tappar mitt 1-wire nät kontakt med räknaren. Plockade då bort 5 volten och bara anslöt minus polen från extern trafo till GND på räknaren även då tappade jag kontakt med räknaren.
Jag och Per satt i 2 timmar igår och försökte få ordning på detta men vi kan inte få det att funka med extern 5 volt matning.
Och utan det kan jag inte få räknaren att räkna pulser genom led detektorn eller via S0 utgången på min andra elmätaren.
Några tips ? Eller är räknaren trasig ?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Problem med räknaren

Inlägg av elf98 »

Tråden flyttad till Teknik och Support/shop.temperatur.nu.

Om du har tillgång till en multimeter är steg 1 att mäta potentialskillnaden mellan 1wire-GND och trafo-GND. Potentialskillnaden där skall vara ~0V.

1wire-GND på serielladaptern har en potentialskillnad mot datorns GND. Det går därför inte att använda +5V från datorn, när jag har testat har det dock fungerat utmärkt med en extern transformator.

Exakt hur dessa potentialskillnader hänger i hop vet jag inte...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

När jag mätte det så var det 0 Volt DC.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Med transformatorn inkopplad, vad får du för spänning mellan gnd och +5V?
Mellan GND och DQ?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Har nu fått den att funka på ena räknaren.
Skumt att den visar C och D och inte som det står på räknaren A och B.

Dock får jag inte LED detektorn att hänga med riktigt.
Den skickar några pulser sen inget.
Har fasadmätarskåp men har ändå hängt en mörk filt på insidan skåpet över mätaren så ljusinsläpp finns inte.
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Quart skrev:Skumt att den visar C och D och inte som det står på räknaren A och B.
A & B är vad de två externa ingångarna namnges som, men adressmässigt ligger de i minnet som nummer 3 och 4 i ordningen, dvs C & D (det finns alltså två interna räknare i DS2423).

Jag förstår att de använt A & B som benämning, men samtidigt tycker jag att det är tokigt eftersom det gör att programmeraren och personen som kopplar in enheten inte menar samma räknare när de säger A eller B.

Alltså: MSure ser på räknaren som vilken enhet som helst som rapporterar att den har fyra räknare och specialbehandlar inte dessa på något sätt.
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

OK, tack för snabbt svar
Skriv svar