Se aktuell temp på flera värmeslingor. Hur ska jag göra?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Erbium

Se aktuell temp på flera värmeslingor. Hur ska jag göra?

Inlägg av Erbium »

Jag har problem med mina golvvärmeslingor då rörmokaren inte har ställt in systemet, jag har inte heller fått till mig längd per slinga.
Därav har jag problem att justera in systemet så att jag får rätt/samma temp i alla rum.
Så jag har efter mycket funderingar kommit fram till att jag vill se/logga tempen på returen på samtliga slingor.
Detta är ett "långt" projekt då golvvärmen tar en stund att reagera på ändringar.

Jag har 16st slingor i huset samt 4st slingor i ett fristående garage.
Garaget ligger ca 10m från huset.

Hur hade ni löst detta?
Det går ju att lösa med analoga anliggningstermometrar, men jag tänker att 2021 finns det enklare och roligare sätt.
Dessutom är noggrannheten på dessa termometrar ca +- 1 grad, lite dåligt kan jag tycka.
Att se tempen via tex mobilen hade ju gjort det enkelt, jämfört med att gå och kolla på samtliga 20st termometrar.

Hoppas att det går att förstå vad jag är ute efter.
Jag uppskattar om ni tar er tid och ger mig några förslag.
En liten varning, jag är helt okunnig på detta och har ingen hemautomation mer än plejd och Google Nest (om det räknas)

Jag har ställt denna frågan i ett annat forum och fick några alternativ men vill även kolla expertisen på denna sida.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Se aktuell temp på flera värmeslingor. Hur ska jag göra?

Inlägg av supportM »

Erbium skrev: 06 nov 2021, 18:16 Jag har problem med mina golvvärmeslingor då rörmokaren inte har ställt in systemet, jag har inte heller fått till mig längd per slinga.
Därav har jag problem att justera in systemet så att jag får rätt/samma temp i alla rum.
Så jag har efter mycket funderingar kommit fram till att jag vill se/logga tempen på returen på samtliga slingor.
Detta är ett "långt" projekt då golvvärmen tar en stund att reagera på ändringar.

Jag har 16st slingor i huset samt 4st slingor i ett fristående garage.
Garaget ligger ca 10m från huset.

Hur hade ni löst detta?
Det går ju att lösa med analoga anliggningstermometrar, men jag tänker att 2021 finns det enklare och roligare sätt.
Dessutom är noggrannheten på dessa termometrar ca +- 1 grad, lite dåligt kan jag tycka.
Att se tempen via tex mobilen hade ju gjort det enkelt, jämfört med att gå och kolla på samtliga 20st termometrar.

Hoppas att det går att förstå vad jag är ute efter.
Jag uppskattar om ni tar er tid och ger mig några förslag.
En liten varning, jag är helt okunnig på detta och har ingen hemautomation mer än plejd och Google Nest (om det räknas)

Jag har ställt denna frågan i ett annat forum och fick några alternativ men vill även kolla expertisen på denna sida.
Hej,

Har inga klockrena lösningar, men gissar att många här hade löst det med 1-wire och ds18b20+ som läggs an mot slingorna. Vet dock inte om det kan klassas som lätthanterligt så kanske utesluts, men kanske kan vara värt att kolla upp? Jag har bara onödigt komplicerade (läs dyra) lösningar för att få upp detta i t ex mobilen, så där hoppas jag någon annan kan hjälpa dig.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Erbium

Re: Se aktuell temp på flera värmeslingor. Hur ska jag göra?

Inlägg av Erbium »

Hej Erik

Tack för svar.
Hur ser dina onödigt koplicerade lösningar ut?

Jag har fått till mig lösningar med tex 20st ds18b20+, 4st Fibaro Smart Implant, någon typ av Fibaro HC 2, 3 eller kanske 3 Lite
Sen skulle jag köra en Raspberry Pi med influx och grafana.
Lite väl avancerat för ändamålet kanske, men det låter intressant.
Skriv svar