SO-interface på elmätaren via vattenfall

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
pa99
Wannabe

SO-interface på elmätaren via vattenfall

Inlägg av pa99 »

Hej!

Jag ska läsa av elmätaren med 1-wire och räknaren som finns i shopen.

Efter över 2 månaders väntan så fick jag ett negativt svar från vattenfall. De erbjuder bara S0 till företag i dagsläget. :( Tyvärr fick jag ingen motivering till varför jag inte kan få tillgång till det. De tyckte att jag skulle sätta en egen elmätare bakom deras... :oops: Smart lösning tyckte jag....

Det verkar som om dom tyckte att jag var en jobbig kund och att det var lättare att säga nej då de inte hade en aning om vad de skulle göra ifall dom sa ja. :wink:

Är det någon annan som har försökt sitt elbolag och lyckats? Någon som lyckats hos vattenfall?

Det känns surt att behöva anväda en LED-detektor då det finns en bättre lösning.

MVH

PA
Quart
Moderator
Kontakt:

Re: SO-interface på elmätaren via vattenfall

Inlägg av Quart »

Jag lyckades med Härryda Energi, de lät mig koppla in mig på S0 utgången.

Ring mig när du kopplat in så kommer jag och plomberar, var svaret jag fick :D
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

pa99 skrev:...
Det känns surt att behöva anväda en LED-detektor då det finns en bättre lösning.
Bättre och bättre...själv kör jag med LED-detektor och det funkar kanon. Haft problem en gång och det var när den lossnade från fastsättningen. Däremot verkar det ju vara strul att få tillgång till S0 utgången för många, och att i vissa fall så ger den falska pulser också. Kan hålla med om att om det finns en utgång för just att läsa av elförbrukningen så borde det vara ett bra elternativ, men att använda LED-detektorn är ett minst lika bra alternativ!!!
mwd123
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av mwd123 »

Lånar tråden lite då detta oxå gäller elmätare :) dock via fortum.

Jag fick denna installerad för nåt år sen för att de ska kunna läsa av min mätare varje månad:

http://www.telenorcinclus.com/arch/_img/9075670.pdf

En landis+gyr ZMF120 ACd

Enligt specen ovan så ser jag inget direkt om S0 utgång, men de har en digital-utgång som är konfigurerbar till vad som helst? antar dock att det är lite svårt att få nåt gjort där. sitter ju även en diod som blinkar 1000ggr/kWh så den lär ju duga, dock så hade jag helst velat koppla in en räknare enkelt via S0-utgång.

På utsidan av elmätaren har fortum satt upp en liten vit plastdosa med texten: anslutning av laststyrning och trådarna i dosan är som följer:

NO
Common
NC

Så där kan jag koppla på nåt, men det är nog inte det jag letar efter antar jag?

Någon annan som har en sånhär mätare, och vet om det går att koppla på något annat enkelt sätt till countern än via led-indikator?

Mvh Magnus
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Jag har också Fortum och exakt samma elmätare.
Dosan går inte att använda och jag har pratat med en kille jag känner på fortum om S0 utgång men det verkar vara svårt att få svar fast jag stött på han en gång till.
Så jag kommer att sätta dit LED detektor.
mwd123

Inlägg av mwd123 »

okej då får vi gå den vägen :)
Skriv svar