Sunricher SR-ZV2835RAC-S död?

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Fumble
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 maj 2023, 21:27

Sunricher SR-ZV2835RAC-S död?

Inlägg av Fumble »

Hej forumet!

Vi har fem dimrar av den här typen. Tre gånger har de (olika) tappat kontakten och går inte att få online igen. Två gånger har det hjälpt att göra dem strömlösa, men med den tredje räcker inte ens det. Jag har alltså provat att skruva ur säkringen och vänta en liten stund. Den aktuella dimmern sitter 2,5 m från basen, som är en dongel kopplad till HomeAssistant, men den har ett golv (trähus) att ta sig igenom. Loggen säger att den är direktansluten.
Vad mer kan man prova för att få liv i kommunikationen?
Den går fortfarande att reglera med vredet, så det är nog inget elektriskt som gett upp.

/Fumble
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sunricher SR-ZV2835RAC-S död?

Inlägg av supportM »

Hej,

I och med att det inte är något elfel som det verkar så går tankarna lite till störning i Z-Wave nätverket.
Finns det inga noder mellan dimmern och controllern iom att den hellre går genom golvet till controllern?
// Officiellt supportkonto för m.nu
Fumble
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 maj 2023, 21:27

Re: Sunricher SR-ZV2835RAC-S död?

Inlägg av Fumble »

Nej, det är den kortaste vägen, men det finns andra noder i närheten. Blir dock en omväg.

Nu har jag, otålig som jag är, försökt exkludera den från nätverket. Gick inte. Därefter fabriksåterställning av den och delete i controllern (HomeAssistant). Nu går den inte att inkludera i nätverket. Z-wave verkar helt dött i dimmern. HA är omstartat. Kom just på att jag kanske borde djupomstarta HA också?

Har nu djupomstartat HA och gjort dimmern strömlös igen. Det hjälpte. Efter ett antal försök, gick det till slut att få in den i nätverket igen. Problem solved!

/Fumble
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sunricher SR-ZV2835RAC-S död?

Inlägg av supportM »

Härligt att höra att det löste sig även om det blev lite omständigt! :)

Lite HA-ismer med andra ord!
// Officiellt supportkonto för m.nu
Fumble
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 maj 2023, 21:27

Re: Sunricher SR-ZV2835RAC-S död?

Inlägg av Fumble »

Nu, med lite mer erfarenhet, märker jag att diverse z-wave- och zigbee-produkter går offline ibland. För Sunricher-dimrarna, räcker det nästan alltid med att bryta strömmen till dem en kort stund, så går de snällt igång igen. Problemet är att det inte finns någon inbyggd brytare/säkring, utan man måste bryta gruppsäkringen, vilket får till följd att andra z-wave-enheter blir strömlösa och det är nästan alltid någon annan enhet som börjar krångla då.

Vet någon ett bättre sätt att få liv i Sunricher-dimrarna än att bryta strömmen?

/Fumble
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sunricher SR-ZV2835RAC-S död?

Inlägg av supportM »

Hej,

Intressant!

Det borde räcka att plocka av vredet och fronten så kommer du åt reset-knappen. Ett tryck på den så brukar det gå en wakeuptill styrenheten från dimmern :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
Fumble
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 maj 2023, 21:27

Re: Sunricher SR-ZV2835RAC-S död?

Inlägg av Fumble »

Tack för snabbt svar!

Det vore ju fantastiskt om det är så enkelt! Ska prova det nästa gång! :D

/Fumble
Fumble
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 maj 2023, 21:27

Re: Sunricher SR-ZV2835RAC-S död?

Inlägg av Fumble »

Nej, det funkar inte. Nu har det hänt igen och den låste sig så svårt att den inte ens gick att manövrera med vredet. Den hade fortfarande kontakt med styrenheten (status=alive), men utförde inte kommandon. Kort tryck på reset löste inte problemet. Det blev till att skruva ur gruppsäkringen igen och då hoppade den igång igen.

/Fumble
Fumble
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 maj 2023, 21:27

Re: Sunricher SR-ZV2835RAC-S död?

Inlägg av Fumble »

Jag är lite förvånad över att Sunricher inte kommer med en firmwareuppdatering på detta. Är jag den enda som har det här problemet? En hemautomation kan ju inte bygga på att en person ska springa runt och skruva ur säkringar för att starta om sina dimmers med jämna mellanrum?
Skriv svar