Mitt hus i Essunga

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av PerM »

Frågan är om linan pallar 50 sensorer som drar extra ström samtidigt? Bara prova...
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av daromer »

Ström finns de så de räcker och den är uppdelad med spännings injektion. Har dock bara testat med 40 sensorer så här långt. Runda slängar 150 meter kabel. Ska bli skoj vart gränsen går. Har förberett så jag har 2 data linor extra liggandes ifall att :D
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av PerM »

Ok, kör du inte parasitmatning så är det nog inga problem.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Plutonium »

Det har tillkommit en ny funktion på hemsidan. Då jag anser frugan min behöver aktivera sig själv.
Tada!
"Total TV tid idag"
Visst är det spännande? Nu kan man följa frugans tv tittande! :lol:

Nu finns det alltid grund för mina argumentationer, hihih.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av CirruZZ »

Plutonium skrev:Det har tillkommit en ny funktion på hemsidan. Då jag anser frugan min behöver aktivera sig själv.
Tada!
"Total TV tid idag"
Visst är det spännande? Nu kan man följa frugans tv tittande! :lol:

Nu finns det alltid grund för mina argumentationer, hihih.
Jag hade behövt något liknande fast för Facebook istället åt min fruga! :lol:
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Plutonium »

CirruZZ skrev: Jag hade behövt något liknande fast för Facebook istället åt min fruga! :lol:
Hehe :D Det skulle vart nått. Är inte så svårt om man har en proxy, som jag bl.a. använder mig utav.. Vem vet det kanske kommer en sådan funktion också :wink:
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Plutonium »

Nu har automatiseringen av växthuset tagit fart. Jag har valt att inte nyttja mig av en dator med onewire. Utan en microprocessor av sorten Atmel AVR-328 (Arduino). Just för att jag inte orkar dra kablar, samt att detta är inget system jag behöver övervaka i den bemärkelsen.

Just nu väntar jag på lite delar som är påväg. Bl.a. lite komponenter samt en fönsterhissmotor från en Saab 9000. Men det har inte hindrat mig för att små labba lite. Och jag har gjort lite framsteg. Men först ska jag berätta hur jag tänkte automatisera växthuset.

Automatiseringen kommer att bestå av tre utföranden. Ett, automatisk bevattning, två, automatisk "vädring" (om tempen stiger över en viss angiven temperatur) och tre, en övervaknings funktion, form av en LED.

Utanför växthuset kommer det att stå en sk.a. plastfat även känd som (regntunna), den kommer att ha i syfte att samla regn och på denna tunna kommer det att sitta en parallax ultraljud sensor som kommer att mäta hur mycket vatten det är kvar.
Som pump kommer jag att använda mig av en enkel vattenpump från biltema, flödet har jag inte riktigt tänkt på ännu. Så exakt vad för pump jag kommer att använda återkommer jag med.

I växthuset kommer själva hjärnan att vara samt en ds18s20 och en fönsterhissmotor. Hjärnan är ett Atmel AVR-328 microcontroller som kommer att läsa av ds18s20 temp sensorn. Och jag har för mig att rekomenderad temp i ett växthus är max 28 grader celsius. Rätta mig gärna om jag har fel.
Men om temperaturen stiger över angivet värde så kommer vädringsluckorna att öppnas, och när temperaturen sjunker under ex 24 grader så stängs luckorna.

Övervakningen kommer att bestå av en röd LED. Den kommer att ha två funktioner. Fast rött sken indikerar på att det är låg vattenmängd i regntunnan. Rött blinkade ljus indikerar på att det är så varmt att det inte räcker med öppna vädringluckor utan man får då gå och öppna dörren.
LED kommer att placeras på utsidan av vardagsrummet så man lätt kan se den inifrån.

Nu undrar ni nog säkert, -vad kommer det att vara som bestämmer om det ska vattnas eller ej.
Mycket enkelt, jag vet inte. Har suttit lite idag och kollat på min honeywell HIH4000-001 sensor. Men det är svårt att avgöra med bara hjälp av RH värdet i luften om plantorna ska bevattnas eller ej.
Så det blir också en nött att knäcka sen när allt drar igång.

Men jag har kommit så här långt ialf.
bild.jpg
Nu är det lite dålig bild, men ni ser LED längst till höger, sen ser ni en ds18s20 på breadboard. När jag håller på temp sensorn och temperaturen överstiger 24 grader C så tänds LED. Och släcks när den går under 24 grader C.
LED är istället för fönsterhissmotorn tillsvidare.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Plutonium »

Är inte 1-wire relaterat. Det är bara en ny funktion på min hemsida.
De flesta här är väl iphone fantaster, så jag tänkte att det kunde vara kul att dela med mig.
På min hemsida har det tillkommit en ny länk Geo bilder.

Är ni intresserade av samma lösning så är det bara att fråga.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Hoffan
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 352
Blev medlem: 13 maj 2007, 22:46
Ort: Mölndal

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Hoffan »

Fräckt...

Klart du gärna få berätta hur du gjort detta... :)

Vilken Ftp App körs i mobilen för detta ???

VEt att jag även såg en App nån gång som skickade upp vart man va på en karta
som man kunde ha på sin Webserver
PeterT
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 nov 2007, 08:01
Ort: Sala

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av PeterT »

Hoffan skrev:
VEt att jag även såg en App nån gång som skickade upp vart man va på en karta
som man kunde ha på sin Webserver
http://www.luisespinosa.com/trackme_eng.html men det är bara för WM inte iPhone
Hoffan
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 352
Blev medlem: 13 maj 2007, 22:46
Ort: Mölndal

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Hoffan »

Ja det verkar vara nån app likt detta ja, Fast jag såg det för iphone
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Plutonium »

Hoffan skrev:Fräckt...

Klart du gärna få berätta hur du gjort detta... :)

Vilken Ftp App körs i mobilen för detta ???

VEt att jag även såg en App nån gång som skickade upp vart man va på en karta
som man kunde ha på sin Webserver
Beskrivningen stämmer inte riktigt med verkligenheten. Just nu ialf. Pga en bugg i samtliga ftp app på appstore, så behåller inte bilden exif infon efter genomförd överföring.
Upptäckte detta efter jag hade kodat klart allt, och har inte orkat ändra på sidan än :roll: . Jag har tagit kontakt med några utvecklare och dom var glada att jag påpekade bristen. Och dom skulle se om de kunde återgärda felet, så jag hoppas snart på lite nya releaser på appstore. Sen kommer ftp upload att fungera :wink:

Som jag har det nu funkar ju också. Jag gör som sådant att jag mailar bilderna till en adress bara för detta. Inte det smidigaste men exif infon är ju kvar i bilden och det fungerar.
Jag har två script på servern, ett som körs var 5:e min för att kolla i mailen och det har tillkommit en ny bild. Har det så läggs den på servern. Och ett skript som körs va 10:e min som kollar mappen efter nya bilder.

Ska se om jag kan få upp lite info på hemsidan plus lägga upp skripten, nu ikväll.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av CirruZZ »

Hoffan skrev:Ja det verkar vara nån app likt detta ja, Fast jag såg det för iphone
Instamapper, jag använder den själv, funkar kanon. app'en
Hoffan
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 352
Blev medlem: 13 maj 2007, 22:46
Ort: Mölndal

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Hoffan »

Ja det såg nog ut som det som jag hade sett nån gång..

Så nu har man laddat ner detta. Å lite kul att det funkar :)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av CirruZZ »

Hoffan skrev:Ja det såg nog ut som det som jag hade sett nån gång..
Hos mig kanske?! :wink:
Skriv svar