Bos-Sestu mät- och styrsystem

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Bos-Sestu mät- och styrsystem

Inlägg av Nisse Husberg »

I fjol (2009) köpte jag ett enkelt temperaturmätsystem bara för att kolla hur det fungerar. Det fungerade så bra att jag tänkte bygga ut det till allt möjligt.

Systemet är uppbyggt kring en HA7NET. Den läser jag över mitt lokala nät och har thermd på en maskin.

Se http://84.20.155.7/cgi-bin/thermd

Huvudsakligen används mätsystemet för en kalluftstork och för fliseldningen. Jag räknar med att jag sparat åtskilligt i elkostnader nu då jag vet precis om säden torkar eller inte. Det är bara att mäta temperaturen på den luft som går in i fläktarna och jämföra med den som kommer ut från lårarna. Om luften blir kallare så torkar säden eftersom bindning av vatten kyler ned luften. Det är väldigt känsligt - man ser till och med när solen går i moln (jag använder plåttaket som solfångare). I torken finns åtta lårar och jag har en givare ovanför varje lår. En luftfuktighetsmätare mäter den luft som går in i fläktarna efter det att den uppvärmts under plåttaket.

Den nya torken skall också få ett liknande system med en massa givare. Dessutom sätter jag in givare som övervakar den dieselmotor som driver den stora fläkten. Vattentemperatur och oljetryck är det viktigaste. Oljan är dyr så det är bra att veta precis när säden torkar och när torkningen blir långsam.

Pannrummet har tre stigare och returer vilka övervakas av mätsystemet samt dessutom panntemperaturen. Rökgastermometern finns hemma men är ännu inte installerad. Jag har beställt ett Fireguard bakeldsskydd med alarmfunktion och det skall kopplas in på mätsystemet också.

Nu använder jag telefonkabel och RJ12-kontakter men det skall bytas till cat5e-kabel (Ethernet) och RJ45 eftersom jag har sådana i lager. Från Biltema får man billig cat5e-kabel i 300 meters förpackningar. Det har varit litet problem med störningar som ger helt felaktiga mätningar. Dessa syns tydligt men är problematiska om man skall använda mätssystemet att styra nånting (vilket jag tänkte göra). Jag hoppas få bort störningarna med cat5e-kabeln. Eftersom jag startar stora motorer på upp till 22 kW så blir det en hel del spikar.

Alla mina datamaskiner är Linux Debian unstable. Windows har jag aldrig använt utan gick över från UNIX direkt till Linux genast då Linus fick ut första versionen (hans föräldrar är mina studiekamrater). Tanken är att installera owfs men jag har inte hunnit klura ut varför eländet inte kan linka till libusb (wrong format). Och tar man bort USB helt så klagar det i alla fall över att usb.h is missing.

Möjligen sätter jag ihop min väderstation med mätsystemet men tills vidare fungerar den (LaCrosse WS-2300) med weatherview riktigt bra (se http://84.20.155.7/veder/). Och man skall inte röra nånting som fungerar.

En massa saker skulle jag gärna koppla in på systemet men tiden är problemet. Oljetrycksmätare är just nu på tapeten. Kanske det går att koppla en givare till en A/D-omvandlare för 1-ledarsystemet ... En differentialtryckmätare måste också skaffas för att mäta trycket under plåten (0-200 mm vattenpelare).
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Bos-Sestu mät- och styrsystem

Inlägg av CirruZZ »

Tackar för att du delar med dig! Som jag sagt tidigare, det är sånt här som är så roligt att läsa. Att dela med sig av sina lösningar och att få ta del av andras är det roligaste som finns, och den absolut bästa inspirationen! :D

Låter ju nästan som vi vore på ett AA möte... :roll:
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Låter ju nästan som vi vore på ett AA möte...
Fast det är väl inte *så* annorlunda va? :)

Jag kan sluta precis när jag vill...
Men inte just nu!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

:mrgreen:
caston
Wannabe

Inlägg av caston »

Hej

Skulle man kunna få se lite bilder om du har ??

/caston
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Visst, men vad sorts bilder vill du se. Det är ett enkelt system med cat5e-kabel och de burkar som det finns bilder va på m.nu.

Mätsystemet finns på nätet

http://84.20.155.7/cgi-bin/thermd

(språket är urgammal svenska från medeltiden som vi talar ännu i vår by till vardags men man förstår nog om man läser högljutt :-)
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Den är tyvärr inte online just nu verkar det som. :(
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Dowser skrev:Den är tyvärr inte online just nu verkar det som. :(
Tyvärr så har vi idag problem med vår fiberförbindelse (utanför vårt eget nät). Det är ganska ovanligt men jag har meddelat leverantören - få se om de ids göra nånting nu på veckoändan. Jag kommer åt Internet via reservförbindelsen men man kommer inte in på mätsystemet.
Skriv svar