Seagate Dockstar

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Loranga
Tar hemautomation på allvar

Re: Seagate Dockstar

Inlägg av Loranga »

Aloha,

Jag var inne på något liknande men saknar så elementära kunskaper som ett vanligt "dir" kommando...
Jag ska prova med en annan sticka också.

BTW kan det ha blivit något fel om jag inte "unmountade" innan jag drog ur strömmen?
gein

Inlägg av gein »

Loranga skrev:Aloha,

Jag var inne på något liknande men saknar så elementära kunskaper som ett vanligt "dir" kommando...
Jag ska prova med en annan sticka också.

BTW kan det ha blivit något fel om jag inte "unmountade" innan jag drog ur strömmen?
Som sagt, ls är motsvarigheten till dir. Man bör alltid avmontera enheter, så man vet ju aldrig. Kolla med ls vilka filer som ligger på stickan.
Användarvisningsbild
Loranga

Inlägg av Loranga »

Nu är jag tillbaka.
Allt föll på plats när jag bytte till ett annat usb minne (?).
Än så länge har jag bara lagt in OpenWRT och hunnit byta password, Ett tag trodde jag att jag hade brickat dockan men kom på att man var tvungen att telnetta in.

Nu har jag dock fastnat på det sista steget ;)

Jag har gjort som det står och startat om efter sista wget men får då följande fel.

Kod: Markera allt

root@OpenWrt:~# insmod /lib/modules/2.6.30.10/fuse.ko
insmod: can't insert '/lib/modules/2.6.30.10/fuse.ko': File exists
gein

Inlägg av gein »

Loranga skrev:Nu är jag tillbaka.
Allt föll på plats när jag bytte till ett annat usb minne (?).
Än så länge har jag bara lagt in OpenWRT och hunnit byta password, Ett tag trodde jag att jag hade brickat dockan men kom på att man var tvungen att telnetta in.

Nu har jag dock fastnat på det sista steget ;)

Jag har gjort som det står och startat om efter sista wget men får då följande fel.

root@OpenWrt:~# insmod /lib/modules/2.6.30.10/fuse.ko
insmod: can't insert '/lib/modules/2.6.30.10/fuse.ko': File exists
Bara

insmod fuse
Verifiera med

lsmod
Användarvisningsbild
Loranga

Inlägg av Loranga »

tusen tack för all hjälp!. Jag antar att det är nu det riktigt svåra börjar... att få det att fungera med tempgivarna.

Edit:
Hmm "svårare" än så var det visst inte....

root@OpenWrt:~# /opt/owfs/bin/owfs -u /mnt/1wire
-ash: /opt/owfs/bin/owfs: not found
root@OpenWrt:~# owfs -u /mnt/1wire
DEFAULT: ow_usb_msg.c:DS9490_open(263) Opened USB DS9490 bus master at 1:3.
DEFAULT: ow_usb_cycle.c:DS9490_ID_this_master(191) Set DS9490 1:3 unique id to 81 AF DF 2D 00 00 00 0E
root@OpenWrt:~# grep . /mnt/1wire/10.*/temperature
/mnt/1wire/10.B27484010800/temperature:     21.3125
/mnt/1wire/10.CC8184010800/temperature:     21.8125
Nu när jag verkar att få det att fungera uttan att veta hur så tror jag att jag ska avbryta för idag. (Och inte stöka ner tråden mer)
gein

Inlägg av gein »

En liten update. Jag byggde min egen openwrt image från trunk och för att få den att lira var jag tvungen att sätta arcNumber till 2998 istället (som är det maskinid som Dockstar har fått hos linux.org och som openwrt numera kör med). blparam, som fungerade på dockstar:ens ursprunliga firmware är inte körbar i openwrt så jag kan inte använda den för att sätta arcNumber. Då försökte jag flasha tillbaka den ursprunliga firmware:en som jag hade gjort en backup på. Av någon anledning så gick det inte speciellt bra så det slutade med att jag satt med en dockstar som inte längre bootade vare sig pogoplug eller openwrt. En halvbrickad dockstar med andra ord. Jag förstod ju dock att det skulle gå att ordna till med den datakabel (CA-42) som jag hade beställt.

Envis som jag är så grävde jag fram en gammal DCA-11 (datakabel till SonyEricsson) och kunde konstatera att den, precis som CA-42, har en inbyggd konverterare till seriell. Så jag googlade fram pin-layouten på kontakten och kunde m.h.a. en multimeter avgöra vilka trådar som var GND, RX och TX. Efter att ha öppnat Dockstar kunde jag sedan koppla dessa trådar mot kretskortet och få fram en seriell konsoll m.h.a. ZTerm på Mac OS X.

Kunde med framgång boota en egenbyggd openwrt, som visserligen bara är ett default-bygge och inte innehåller så mycket, men ändå! Nu ska jag se om jag kan försöka bygga in ftdi- och fuse-stöd direkt i en egen image för att få tillgång till owfs och Tellstick.
Användarvisningsbild
Loranga

Inlägg av Loranga »

Är det någon som installerat rrdtool på dockstaren än? Guiden som finns här verkar ju vara bra men är för ubuntu.
gein

Inlägg av gein »

Loranga skrev:Är det någon som installerat rrdtool på dockstaren än? Guiden som finns här verkar ju vara bra men är för ubuntu.
Tyvärr har jag så lite tid över nu på fritiden så jag har inte riktigt haft tid att sätta mig in i det. Jag gjorde dock ett försök som hastigast igår att kross-kompilera telldus källkod för dockstarens plattform men det gick inget vidare. Jag har för dåliga kunskaper om cmake och cross-compile tror jag.
Användarvisningsbild
HUSKii

Inlägg av HUSKii »

gein skrev: ...
Kunde med framgång boota en egenbyggd openwrt, som visserligen bara är ett default-bygge och inte innehåller så mycket, men ändå! Nu ska jag se om jag kan försöka bygga in ftdi- och fuse-stöd direkt i en egen image för att få tillgång till owfs och Tellstick.
Finns det någon chans att du delar med dig av den image filen om du lyckas? :)
gein

Inlägg av gein »

HUSKii skrev:
gein skrev: ...
Finns det någon chans att du delar med dig av den image filen om du lyckas? :)
Ja, visst. Här är resultatet som jag kör på min Dockstar: http://www.akerfeldt.se/~gein/kirkwood/
Det som är intressant är väl typiskt openwrt-kirkwood-uImage och openwrt-kirkwood-Dockstar-jffs2-128k.img

Om du bara är ute efter owfs så är det nog bara att köra, även om jag inte testat det fullt ut. Om du också är ute efter Tellstick-stöd precis som jag så får du nog vänta ett tag till. Jag har inga binärer som fungerar på OpenWrt och även om Telldus tänker ta fram sådana för OpenWrt så lär det dröja ett tag enligt de själva.

OBS! Jag tar självklart inget ansvar för den här imagen om det skulle hända något. Som sagt, jag kör den med framgång så jag ser ingen anledning till problem. Å andra sidan är det en fördel om man har dragit fram seriell konsoll innan utifall något går snett.
Användarvisningsbild
HUSKii

Inlägg av HUSKii »

gein skrev:Ja, visst. Här är resultatet som jag kör på min Dockstar: http://www.akerfeldt.se/~gein/kirkwood/ external link
Den sidan, körs den live från dockstaren?
Användarvisningsbild
HUSKii

Inlägg av HUSKii »

Har det blivit någon framgång i detta? Väntar med spänning på att få reda på resultat. :D
Användarvisningsbild
Loranga

Inlägg av Loranga »

HUSKii skrev:Har det blivit någon framgång i detta? Väntar med spänning på att få reda på resultat. :D
För min del så har jag lyckats fått in rrdtol men inte riktigt fått det att fungera än
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Vad är problemet då, är det handhavande av rrdtool eller är det själva installationen av rrdtool?
Användarvisningsbild
Loranga

Inlägg av Loranga »

Med all sannorlikhet är det ett handhavandefel eftersom jag aldrig använt linux tidigare.
Jag provade att följa guiden här på forumet men jag snavar på punkten när man ska sätta rättigheter och köra create_rrd.sh

root@OpenWrt:~# cd /root/martin/rrddata
root@OpenWrt:~/martin/rrddata# ls
create_rrd.sh
root@OpenWrt:~/martin/rrddata# sudo chmod +x create_rrd.sh
root@OpenWrt:~/martin/rrddata# create_rrd.sh
-ash: create_rrd.sh: not found
Skriv svar