Som sagt, ls är motsvarigheten till dir. Man bör alltid avmontera enheter, så man vet ju aldrig. Kolla med ls vilka filer som ligger på stickan.Loranga skrev:Aloha,
Jag var inne på något liknande men saknar så elementära kunskaper som ett vanligt "dir" kommando...
Jag ska prova med en annan sticka också.
BTW kan det ha blivit något fel om jag inte "unmountade" innan jag drog ur strömmen?
Kod: Markera allt
root@OpenWrt:~# insmod /lib/modules/2.6.30.10/fuse.ko
insmod: can't insert '/lib/modules/2.6.30.10/fuse.ko': File exists
BaraLoranga skrev:Nu är jag tillbaka.
Allt föll på plats när jag bytte till ett annat usb minne (?).
Än så länge har jag bara lagt in OpenWRT och hunnit byta password, Ett tag trodde jag att jag hade brickat dockan men kom på att man var tvungen att telnetta in.
Nu har jag dock fastnat på det sista steget![]()
Jag har gjort som det står och startat om efter sista wget men får då följande fel.
root@OpenWrt:~# insmod /lib/modules/2.6.30.10/fuse.ko insmod: can't insert '/lib/modules/2.6.30.10/fuse.ko': File exists
insmod fuse
lsmod
root@OpenWrt:~# /opt/owfs/bin/owfs -u /mnt/1wire
-ash: /opt/owfs/bin/owfs: not found
root@OpenWrt:~# owfs -u /mnt/1wire
DEFAULT: ow_usb_msg.c:DS9490_open(263) Opened USB DS9490 bus master at 1:3.
DEFAULT: ow_usb_cycle.c:DS9490_ID_this_master(191) Set DS9490 1:3 unique id to 81 AF DF 2D 00 00 00 0E
root@OpenWrt:~# grep . /mnt/1wire/10.*/temperature
/mnt/1wire/10.B27484010800/temperature: 21.3125
/mnt/1wire/10.CC8184010800/temperature: 21.8125
Tyvärr har jag så lite tid över nu på fritiden så jag har inte riktigt haft tid att sätta mig in i det. Jag gjorde dock ett försök som hastigast igår att kross-kompilera telldus källkod för dockstarens plattform men det gick inget vidare. Jag har för dåliga kunskaper om cmake och cross-compile tror jag.Loranga skrev:Är det någon som installerat rrdtool på dockstaren än? Guiden som finns här verkar ju vara bra men är för ubuntu.
Finns det någon chans att du delar med dig av den image filen om du lyckas?gein skrev: ...
Kunde med framgång boota en egenbyggd openwrt, som visserligen bara är ett default-bygge och inte innehåller så mycket, men ändå! Nu ska jag se om jag kan försöka bygga in ftdi- och fuse-stöd direkt i en egen image för att få tillgång till owfs och Tellstick.
Ja, visst. Här är resultatet som jag kör på min Dockstar: http://www.akerfeldt.se/~gein/kirkwood/HUSKii skrev:Finns det någon chans att du delar med dig av den image filen om du lyckas?gein skrev: ...
Kunde med framgång boota en egenbyggd openwrt, som visserligen bara är ett default-bygge och inte innehåller så mycket, men ändå! Nu ska jag se om jag kan försöka bygga in ftdi- och fuse-stöd direkt i en egen image för att få tillgång till owfs och Tellstick.
Den sidan, körs den live från dockstaren?gein skrev:Ja, visst. Här är resultatet som jag kör på min Dockstar: http://www.akerfeldt.se/~gein/kirkwood/ external link
För min del så har jag lyckats fått in rrdtol men inte riktigt fått det att fungera änHUSKii skrev:Har det blivit någon framgång i detta? Väntar med spänning på att få reda på resultat.
root@OpenWrt:~# cd /root/martin/rrddata
root@OpenWrt:~/martin/rrddata# ls
create_rrd.sh
root@OpenWrt:~/martin/rrddata# sudo chmod +x create_rrd.sh
root@OpenWrt:~/martin/rrddata# create_rrd.sh
-ash: create_rrd.sh: not found