Om du hamnar i detta val så skulle jag absolut satsa på en hub. Jag har själv provat att köra två adaptrar men använder mig nu av en hub. En till adapter kommer att fungera så länge du inte hänger på för många strömkrävande mätare på slingan och inte bygger nätet för långt. Givetvis kan du komplettera med en injektor vid behov om du behöver mer ström men med en hub blir du mer flexibel i designen av nätet. Prisskillnaden mellan en hub och en adapter är försumbar om du hamnar i det läget att du med en adapter behöver komplettera med en injektor. Tidigare hade jag alla mina givare på en enda slinga som du har idag och det krävdes en väldig planering av kabeldragningen för att få det bra. Med tanke på din todo-lista så tror jag att en hub inte är fel då det ger dig en större flexibilitet på byggandet.Som jag ser det så är alternativet att antingen skaffa ytterligare en DS9440 eller en hub.
Antar att DS9094 är en felskrivning eller är det en ny produkt?elf98 skrev:DS9094 är billigare, men du får bara en extra port. Om du delar upp nätet på flera mastrar blir nätet snabbare (under förutsättning att mjukvaran är smart nog).
Med hubben får du 6 grenar.
Så det beror helt på vad du prioriterar i ditt nät!
Felskrivning. Undrar hur många gånger jag skrivit fel på DS9490R...andreas skrev:Antar att DS9094 är en felskrivning eller är det en ny produkt?
Hubben skickar enbart signalen vidare, alla 1wire-enheter skall fungera inkopplade till hubben.1. Fungerar en LCD-display via hubben?
Om det är störningar bör enbart den grenen störas ut. Om det är kortslutning kan jag inte svara på vad som händer.2. Om en gren/port stör, eller inte fungerar. Fungerar de andra då, eller störs de också?
Owfs stödjer hubben helt och hållet. Varje gren hamnar i en egen underkatalog dock, så skript som hämtar data behöver uppdateras. Flyttas enheter mellan grenar måste man hålla lite koll.3. Behöver man konfigurera programvaran på servern (owfs) för att använda hubben?
Det är den enda hubben som finns i nuläget. (Och då DS2409 som används för själva hubbfunktionen inte tillverkas längre kommer det inte att komma någon ny variant inom den närmaste tiden)3. Är det https://www.m.nu/hub-6-kanaler-p-77.html som är en lämplig hub?
Batterieliminator ingår ej, lämplig sådan är https://www.m.nu/batterieliminator-12v-05a-p-55.html4. Ingår transformator till hubben om inte kan jag få någon rekommendation på lämplig?
Ja5. Är https://www.m.nu/forlangningskabel-p-37.html lämplig att ansluta till hubben?
Hubben spänningsmatar grenarna.6. Räcker DS9440 som späningsmatning eller behövs en injektor? Hubben kanske också spänningsmatar grenarna?
Hubben har enbart RJ45-kontakter. Om man inte behöver 12V ut på nätet går det utmärkt att använda rj12-kontakter i stället.7. Har hubben bara RJ45 kontakter, eller har den även skruvkontakter? Nätet är idag hopkopplat mha skruvplintar.
Jag skulle dela upp nätet så mycket som möjligt. Prestandaförlusten är inte särskilt stor.Angående nätuppbyggnad;
Är det rekommenderat att dela upp nätet så mycket som möjligt?
Många frågor här är bra, då kan fler få nytta av svaren!Många frågor blir det, men det brukar inte vara något problem att få bra svar här i forumet!