Dela upp nät

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
andreas
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Dela upp nät

Inlägg av andreas »

Har haft ett stabilt nät en längre tid som är byggt enligt http://www.dahlen.ws/images/1wire.png.

Har kopplat till ~25 m kabel som en gren. Dock har nätet blivit väldigt instabilt med den nya grenen (tar jag bort den så är nätet stabilt). Har svårt att göra något vettig omkoppling så att jag får en längre huvudslinga och kortare grenar.

Som jag ser det så är alternativet att antingen skaffa ytterligare en DS9440 eller en hub.

Vilken lösning är att föredra?
Eller har ni någon annan idé om hur jag ska få det stabilt?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Dela upp nät

Inlägg av elf98 »

DS9094 är billigare, men du får bara en extra port. Om du delar upp nätet på flera mastrar blir nätet snabbare (under förutsättning att mjukvaran är smart nog).

Med hubben får du 6 grenar.

Så det beror helt på vad du prioriterar i ditt nät!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen

Inlägg av Daimen »

Som jag ser det så är alternativet att antingen skaffa ytterligare en DS9440 eller en hub.
Om du hamnar i detta val så skulle jag absolut satsa på en hub. Jag har själv provat att köra två adaptrar men använder mig nu av en hub. En till adapter kommer att fungera så länge du inte hänger på för många strömkrävande mätare på slingan och inte bygger nätet för långt. Givetvis kan du komplettera med en injektor vid behov om du behöver mer ström men med en hub blir du mer flexibel i designen av nätet. Prisskillnaden mellan en hub och en adapter är försumbar om du hamnar i det läget att du med en adapter behöver komplettera med en injektor. Tidigare hade jag alla mina givare på en enda slinga som du har idag och det krävdes en väldig planering av kabeldragningen för att få det bra. Med tanke på din todo-lista så tror jag att en hub inte är fel då det ger dig en större flexibilitet på byggandet.

Jag kommenterar inte din andra frågor då jag själv fortfarande är en newbie, det finns andra som kan detta bättre.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag kommenterade inte ens huvudproblemet då andreas insiktsfullt lokaliserat källan till strulet.

Förgrenat nät leder ofta till strul när kabellängden överstiger ca 50 meter.

Nätet innan de nya 25 metrarna är 50,8m... :)

Driver temperatur.nu

Bild
daromer

Inlägg av daromer »

Då skulle ni se mitt nät. Har nog 200 meter kabel nu. Och det är delat huller om buller medn hur många grenar som helst! Många sensorer har själva 3-5 meter kabel från varje hub och jag tror jag har 7 hub punkter nu :D
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

I bland har man tur!

Det var därför jag skrev "oftast". Ibland fungerar det med stora förgrenade nät. Mycket beroende på kabelval, och hur mycket externa störningar det finns.

Driver temperatur.nu

Bild
daromer

Inlägg av daromer »

Vissa av mina är dragna i samma kanaler som strömmen går :)

Har inga större problem än men har en hub liggandes ifall att. Ska se vad gränsen går hemma.

Jag kör med cat5e på längre avstånd och 4 ledad på kortare bitar.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Dela upp nät

Inlägg av Dowser »

Nåja, 1-wire nätet är ju faktiskt bara 40,8m. 10m är ju till led-detektorn.
Rätt meningslös skillnad dock när problemet ändå uppstått. :)
andreas
Kontakt:

Inlägg av andreas »

elf98 skrev:DS9094 är billigare, men du får bara en extra port. Om du delar upp nätet på flera mastrar blir nätet snabbare (under förutsättning att mjukvaran är smart nog).

Med hubben får du 6 grenar.

Så det beror helt på vad du prioriterar i ditt nät!
Antar att DS9094 är en felskrivning eller är det en ny produkt?

Några frågor om hubben;
1. Fungerar en LCD-display via hubben?
2. Om en gren/port stör, eller inte fungerar. Fungerar de andra då, eller störs de också?
3. Behöver man konfigurera programvaran på servern (owfs) för att använda hubben?
3. Är det https://www.m.nu/hub-6-kanaler-p-77.html som är en lämplig hub?
4. Ingår transformator till hubben om inte kan jag få någon rekommendation på lämplig?
5. Är https://www.m.nu/forlangningskabel-p-37.html lämplig att ansluta till hubben?
6. Räcker DS9440 som späningsmatning eller behövs en injektor? Hubben kanske också spänningsmatar grenarna?
7. Har hubben bara RJ45 kontakter, eller har den även skruvkontakter? Nätet är idag hopkopplat mha skruvplintar.

Angående nätuppbyggnad;
Är det rekommenderat att dela upp nätet så mycket som möjligt?
DS9440 -> 2 m -> Hub
Gren1: Hub -> 15 m -> 5 st DS18S20 (gren om vardera 1,5 m)
Gren2: Hub -> 4 m -> LCD 1 st DS18S20
Gren3: Hub -> 5 m -> Räknare, DS18S20 (2 m gren)
Gren4: Hub -> 25 m -> Ljussensor + 1 st DS18S20

Har idag ovanstående i en långslinga och det är Gren4 som stör ut.

Många frågor blir det, men det brukar inte vara något problem att få bra svar här i forumet!
daromer

Inlägg av daromer »

Nu vet jag inte hundra hur dit nät såg ut igen eller hur just den huben fungerar.

jag hade i ditt fal bara kopplat 2 grenar. Och sedan satt en spänningsinjektor för varje gren om nu inte huben klarar det.

I mitt fall kommer jag köra en gren per hus jag övervakar. Är just nu uppe i 50+ sensorer. Funkar helt ok. Har faktiskt sett någon störning nu så det är tur att jag har en hub liggandes. Om någon dag kopplas ytterligare 20 sensorer in och 25meter kabel till. Då ska vi se hur det går :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

andreas skrev:Antar att DS9094 är en felskrivning eller är det en ny produkt?
Felskrivning. Undrar hur många gånger jag skrivit fel på DS9490R...
1. Fungerar en LCD-display via hubben?
Hubben skickar enbart signalen vidare, alla 1wire-enheter skall fungera inkopplade till hubben.
2. Om en gren/port stör, eller inte fungerar. Fungerar de andra då, eller störs de också?
Om det är störningar bör enbart den grenen störas ut. Om det är kortslutning kan jag inte svara på vad som händer.
3. Behöver man konfigurera programvaran på servern (owfs) för att använda hubben?
Owfs stödjer hubben helt och hållet. Varje gren hamnar i en egen underkatalog dock, så skript som hämtar data behöver uppdateras. Flyttas enheter mellan grenar måste man hålla lite koll.
3. Är det https://www.m.nu/hub-6-kanaler-p-77.html som är en lämplig hub?
Det är den enda hubben som finns i nuläget. (Och då DS2409 som används för själva hubbfunktionen inte tillverkas längre kommer det inte att komma någon ny variant inom den närmaste tiden)
4. Ingår transformator till hubben om inte kan jag få någon rekommendation på lämplig?
Batterieliminator ingår ej, lämplig sådan är https://www.m.nu/batterieliminator-12v-05a-p-55.html
5. Är https://www.m.nu/forlangningskabel-p-37.html lämplig att ansluta till hubben?
Ja
6. Räcker DS9440 som späningsmatning eller behövs en injektor? Hubben kanske också spänningsmatar grenarna?
Hubben spänningsmatar grenarna.
7. Har hubben bara RJ45 kontakter, eller har den även skruvkontakter? Nätet är idag hopkopplat mha skruvplintar.
Hubben har enbart RJ45-kontakter. Om man inte behöver 12V ut på nätet går det utmärkt att använda rj12-kontakter i stället.
Angående nätuppbyggnad;
Är det rekommenderat att dela upp nätet så mycket som möjligt?
Jag skulle dela upp nätet så mycket som möjligt. Prestandaförlusten är inte särskilt stor.
Många frågor blir det, men det brukar inte vara något problem att få bra svar här i forumet!
Många frågor här är bra, då kan fler få nytta av svaren!

Driver temperatur.nu

Bild
andreas
Kontakt:

Inlägg av andreas »

Då blir det till att knåpa ihop en beställning ikväll så att jag kan få till ett stabilt nät.

Blir nog en hub, eliminator och lite kopplingskablage så att jag få ihop det hela.

PS. Hade jag läst produktbeskrivningarna lite noggrannare så hade jag fått svar på några av mina frågor innan DS.
andreas
Kontakt:

Inlägg av andreas »

Har utgått från http://www.temperatur.nu/forum/rrdtool/ ... tml#p10443 för att göra en graf över ljussensorn (då det är den som jag vill placera på de extra 25 m och som stör).

På ljussensorn är både TSL250R och TSL252R samt DS18B20 monterade. Jag har ingen extra spänningsmatning på nätet, utan det är vad DS9440 ger som jag använder. Ljussenorn sitter i en liten plastlåda där jag borrat ett hål framför respektive ljussensor. Hålet är sedan igensatt med genomskinligt smältlim.

Är lite fundersam över VDD (ingång D), borde inte den vara mer eller mindre konstant 5 V?
Enligt specen så ska respektive sensor ge 0-4 V på ingång A respektive B. Jag toppar på över 4V?
Ljussensor, senaste veckan
Ljussensor, senaste veckan
ljus3_week_1286142900.png (36.37 KiB) Visad 5492 gånger
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Signalen från ljussensorerna är beroende av inspänningen, ligger man lite över 5v kan man toppa strax över 4v.

DS2450 som är 1wire-kretsen på ljussensorn klarar att mäta spänningar upp till 5,12V, spänningar över denna spänning rapporteras som 0V.

Så med stor sannolikhet ligger din VCC på 5,1-5,2V och orsakar lustigheterna på VCC-loggningen.

Driver temperatur.nu

Bild
andreas
Kontakt:

Inlägg av andreas »

Nu har jag delat upp mitt nät mha en hub och satt ljussensorn på en egen kanal.
Jag tappar fortfarande kontakten med ljussensorn. Det kan vara allt från någon minut till en timme.
På ljussensorn sitter även en tempgivare monterad och den har jag hela tiden kontakt med.
Någon idé om vad som kan vara fel?
Skriv svar